tag:blogger.com,1999:blog-6999208575785299290.post8366021097238330732..comments2024-02-25T17:26:09.148+01:00Comments on Benedictus de Spinoza: Er is behoefte aan een Nederlands Spinoza WoordenboekUnknownnoreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-6999208575785299290.post-53711539159785716642017-10-24T20:00:59.204+02:002017-10-24T20:00:59.204+02:00Ed ik zou de TIE nog maar eens goed lezen over hoe...Ed ik zou de TIE nog maar eens goed lezen over hoe Spinoza tot zijn filosofisch inzicht komt. De menselijke beperktheid van zijn geest kan niet zonder grote inspanning tot kennis van de bijzondere dingen geraken, zegt Spinoza. De methode die hij hanteert om tot verstandelijke kennis te komen gaat uit van reflectie. Onze gedachten worden dan eerst gericht op datgene dat de waarheid of werkelijkheid van de dingen uitmaakt, alsmede op kennis van ons verstand, zijn eigenschappen en vermogens.<br />“Alvorens wij tot de studie van bijzondere dingen overgaan, zal het wenselijk zijn alle hulpmiddelen te bespreken, die ons in staat stellen onze zintuigen beter te gebruiken en systematisch proeven te nemen, die het mogelijk makende zaak welke wij onderzoeken nauwkeurig te definiëren, opdat wij daaruit tenslotte kunnen concluderen volgens welke eeuwige (constante) wetten zij ontstaan is en aldus haar innerlijke natuur leren kennen”, zegt Spinoza en “wanneer ons tevens de werking van onze zintuigen duidelijk is geworden” (TIE). Voor zijn filosofie moet hij dat verband aantonen.<br />Toegift:<br />“Aangeboren verstandelijke voorstellingen zijn volkomener naarmate zij hun object beter LEREN uitdrukken.” Dus “indien wij niet eerst de werkwijze van het verstand zelf hebben begrepen staan alle begrippen die tot het gebied van het denken behoren, Liefde , Blijheid” etc, volgens Spinoza op losse schroeven (eind TIE). <br />“Aangaande het wezen van het denken leren die begrippen ons niets. Het wezen van het denken moeten we veeleer afleiden uit de positieve eigenschappen die het verstand kenmerken “ (zie eind TIE). Voorstellingen van dingen die het verstand uit andere moet afleiden kunnen dan bijvoorbeeld met behulp van wiskunde (opsomming 7 TIE) en kennis van de optica worden bepaald.<br />D.w.z., wij moeten een algemeen begrip opstellen waaruit deze eigenschappen NOODWENDIG volgen.” (Slot TIE) "Wij kunnen thans inzien dat het voor alles nodig is al onze voorstellingen af te leiden uit fysieke oorzaken, ofwel uit werkelijk bestaande dingen (...) volgend". (TIE). <br />Het causaliteitsbegrip wat hij hier formuleert, is een natuurlijk verbindend wederkerig werkend oorzakelijk begrip. Bovennatuurlijke voorstellingen zijn daarin vals of ingebeeld en niet begrijpelijk tot de natuur behorend definieerbaar. Ze reflecteren de natuur dan niet wetmatig. Zijn kennisleer doet dat wel die verenigt de wetenschappelijke theorie automatisch (intuïtief) met kennis die we in de praktijk van het bestaan verwerven. Onze zintuigelijke percepties en hersenwerk hebben daarbij wel objectieven (lenzen) nodig om die werkende natuur als natuurwetten naar constante maatstaven te kunnen formuleren (kennis leren opdoen is naar de juiste natuurlijke waarden herdefiniëren; grootheden naar de juiste eenheden omrekenen; zijn en denken naar bewustzijn ordenen als verbindende maat voor weten hoe iets werkt). Bij Spinoza blijft het niet beperkt tot oppervlakkig denkbeelden en ook niet in gefilosofeer steken (zie Ethica, TTP en TP).<br />Bas Beekhuizennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6999208575785299290.post-28069708444121563282017-10-23T20:06:15.679+02:002017-10-23T20:06:15.679+02:00Dank, Rob,
Ik verwijs naar mijn blogs
Inutilis sc...Dank, Rob,<br /><br />Ik verwijs naar mijn blogs<br />Inutilis scientia Spinozana [12] Dagobert D. Runes, propagandist van Spinoza<br />http://blog.despinoza.nl/log/inutilis-scientia-spinozana-12-dagobert-d-runes-propagandist-van-spinoza.html<br /><br />Goedkope Engelse herdrukken van werk van Spinoza<br />http://blog.despinoza.nl/log/goedkope-engelse-herdrukken-van-werk-van-spinoza.html<br /><br />Wel aardig om hier de cover te zien van de oorspronkelijke uitgave in 1951<br />https://i.pinimg.com/originals/c2/20/c9/c220c90bf42b7ed78e4b053853d0cb43.jpgStan Verdulthttps://www.blogger.com/profile/01552038641145131233noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6999208575785299290.post-39928786527509187572017-10-23T15:25:58.912+02:002017-10-23T15:25:58.912+02:00Bas,
jij weet ondertussen dat ik 'naar onze me...Bas,<br />jij weet ondertussen dat ik 'naar onze meest werkelijke natuur te leven' lees als naar onze meest werkelijke essentie, of, naar ons meest wezenlijke.<br />En ik zie dat niet als de natuur van de bomen en de vogels.<br />Kennis van "Het verband tussen de zintuigen, organen en hersenfuncties..." is niet nodig in filosofie. Dat is voor de geneeskunde.<br /> Ednoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6999208575785299290.post-35266146639716580872017-10-23T14:53:33.961+02:002017-10-23T14:53:33.961+02:00Je kunt natuur ook daarbij jezelf opblazen wat nu ...Je kunt natuur ook daarbij jezelf opblazen wat nu meer gebruikelijk is in radicale ideologische kringen. Spinoza zou ook daar tegen zijn.Bas Beekhuizennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6999208575785299290.post-13935132785342056972017-10-23T12:59:19.323+02:002017-10-23T12:59:19.323+02:00Stan geeft zijn bijna 10 jaar oude stukje over Rob...Stan geeft zijn bijna 10 jaar oude stukje over Robert Misrahi het juiste slotakkoord mee: “Spinoza is moralist - op zíjn manier iemand die ons een weg wijst om goed, dat wil zeggen 'naar onze meest werkelijke natuur', te leven”. Je kunt ook minder vaag zo zeggen naar kennis van de werkelijkheid te leren leven, is in Spinoza’s verstandige bewust-zijnsverband een naar kennis van de werkende natuur streven en dan geen moralisme meer, maar een meer concreet streven dat voor de mens bewijsbare objectieve navolgbare waarde heeft en daarmee meer emanciperende inzichten geeft. <br /><br />Opmerkelijk is dat het dynamisch inzicht in de natuur voor Robert Misrahi toen hij jong was zeer eng radicaal en alerminst verstandig werd opgevat: “During his studies at the Sorbonne, Misrahi also became involved with the militant Zionist group Lehi, which was then conducting an insurgency in Palestine against the British. Misrahi was recruited to carry out an attack on British soidiers. During a March 1947 visit to London, Misrahi placed a bomb in the Colonial Club, a recreational facility for students and soldiers from British colonies in Africa and the West Indies. The bomb, which detonated on March 7, 1947, blew out the facility's doors and windows and seriously injured several soldiers".(bron: Wikipedia)<br />Bas Beekhuizennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6999208575785299290.post-53620865004745070642017-10-23T12:06:29.012+02:002017-10-23T12:06:29.012+02:00Ook nog gevonden:
Spinoza dictionary , edited by D...Ook nog gevonden:<br />Spinoza dictionary , edited by Dagobert D. Runes , with a Foreword by Albert Einstein.<br />Philosophical Library, New York.<br />Aangeschaft via The Book depository voor Euro 13,30 ( 2012)Rob van Kesselnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6999208575785299290.post-17205357127155460382017-10-22T15:44:47.393+02:002017-10-22T15:44:47.393+02:00Louter materialisme van de natuurkunde? moet er ui...Louter materialisme van de natuurkunde? moet er uiteraard staan en dus gelezen worden in mijn stukje.Bas Beekhuizennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6999208575785299290.post-39759558142386544072017-10-22T15:14:30.044+02:002017-10-22T15:14:30.044+02:00Ed,
Louter naturalisme van de natuurkunde? Wat ee...Ed,<br /><br />Louter naturalisme van de natuurkunde? Wat een vreemd idee heb je daarvan Ed. Pas hebben natuurkundige wetenschappers nog ontdekt dat het hersenwerk niet goed kan kiezen als de twee ogen van iemand een afzonderlijk symmetrisch woordbeeld vormen. Het is een verklaring is voor een vorm van dyslexie. Normaal is er asymmetrie (dominantie van een oog) waardoor de letters onderscheiden en in de juiste volgorde worden herkend door je hersenwerk. Mensen met die vorm van dyslexie kunnen in de nabije toekomst daardoor wellicht echt geholpen worden. <br />Ed je gebruikt materialisme in een oud 19 eeuws verband lijkt me, daar was toen in Duitsland een heftig conflict over tussen geest en lichaam. Ook het foute onderscheid tussen organisch en anorganisch stamt nog uit die tijd en bestaat nog slechts in woordgebruik. Het verband tussen de zintuigen, organen en hersenfuncties gaan we hier toch niet opnieuw bestrijden? Bas Beekhuizennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6999208575785299290.post-75857664429020312462017-10-20T14:44:15.020+02:002017-10-20T14:44:15.020+02:00Stan,
Ik onthoud vooral dit uit je bespreking:
“W...Stan,<br />Ik onthoud vooral dit uit je bespreking:<br /><br />“Wat de inhoud betreft ervoer ik Misrahi als een grootmeester. Hij helpt de minder ervaren Spinoza-geïnteresseerde trefzeker en goed verder.<br />Toch waag ik één inhoudelijke opmerking: een enkele maal kreeg ik het gevoel dat hij te veel naar de geest toe trok en te weinig aan het lichaam liet, waardoor hij soms de mens als eenheid, als compleet individu iets teveel uit elkaar trok.”<br />Het ‘teveel naar de geest’ spreekt mij wel aan als compensatie of aanvulling bij bvb Damasio en de neurobiologie of het louter materialisme van de ‘natuurkunde’.<br />(Trouwens bij Deleuze vind ik genoeg aandacht voor het lichaam!)<br /><br />Bedankt.Ednoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6999208575785299290.post-85694712819012938262017-10-20T14:11:53.307+02:002017-10-20T14:11:53.307+02:00Moet ik misschien wat meer doen, Ed, maar mijn her...Moet ik misschien wat meer doen, Ed, maar mijn herinnering eraan (zie mijn blog van bijna 10 jaar geleden) zit me in de weg...<br /><br />http://blog.despinoza.nl/log/robert-misrahi-100-woorden-over-de-ethica-van-spinoza.htmlStan Verdulthttps://www.blogger.com/profile/01552038641145131233noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6999208575785299290.post-52166885130563797382017-10-20T13:42:38.356+02:002017-10-20T13:42:38.356+02:00Stan,
En de “100 woorden over de Ethica van Spinoz...Stan,<br />En de “100 woorden over de Ethica van Spinoza” van Robert Misrahi?<br />Het is niet letterlijk een ‘woordenboek’ maar toch een fijn naslagwerk en steeds aangenaam erin iets op te zoeken.Ednoreply@blogger.com