Pagina's

zaterdag 23 december 2017

Speciaal nummer Society and Politics met twee bijdragen over Spinoza


Dr. Filip Buyse [uit Aarschot, België, momenteel senior visiting researcher (History of Science) aan de University of Oxford, faculteit History, en Post-Doc aan Panthéon-Sorbonne, Philosophie aan de Université Paris 1 cf. academia.edu] liet me van de week weten dat hij net een boek heeft geredigeerd over de slingerklok en de filosofie uit de 17de eeuw:

 
Buyse, Filip (invited editor), Pendulum Clocks in the Seventeenth Century Philosophy, Society and Politics, vol. 11, 2, 2017. 
Je vindt het in open access op de site van Society and Politics. Het komt ook uit in papieren versie.
In dit volume vind je 2 bijlagen over de filosofie van Spinoza:

Buyse, Filip, Spinoza and Christiaan Huygens: The Odd Philosopher and the Odd Sympathy of Pendulum Clocks. In:  Buyse, Filip (invited editor), Pendulum Clocks in the Seventeenth Century Philosophy, Society and Politics, vol. 11, 2, 2017, 115-138.
Abstract. In 1665, in a response to a question posed by Robert Boyle, Spinoza gave a definition of the coherence between bodies in the universe that seems to be inconsistent both with what he had written in a previous letter to Boyle (1661) and with what he would later write in his main work, the Ethics (1677). Specifically, Spinoza’s 1665 letter to Boyle asserts that bodies can adapt themselves to another body in a non-mechanistic way and absent the agency of an external cause. This letter – Letter 32 – seems therefore to be in clear contradiction with the metaphysical determinism that is an important and characteristic element of his philosophy. This article suggests that the viewpoint expressed by Spinoza in Letter 32 may have been inspired by a spectacular discovery made by Christiaan Huygens a few months prior, namely, the self-synchronization of pendulum clocks. As I argue in this article, this new, hypothesized link to Huygens’ pendulum experiments may account for Spinoza’s otherwise paradoxical answer to Boyle in Letter 32. [cf. PDF]

Rovere, Maxime, Oscillating affects: Spinoza’s models for the confrontation and adaptation of opposite things. In:  Buyse, Filip (invited editor), Pendulum Clocks in the Seventeenth Century Philosophy, Society and Politics, vol. 11, 2, 2017,139-154.

Abstract. Spinoza’s conception of “negativity: is generally approached under the angle of his metaphysics. Relying instead on ethical considerations throughout his work, this article proposes to identify a slight evolution in the philosopher’s thought, especially between the Tractatus de Intellectus Emendatione and the Ethica. By showing that the first treatises are marked by a logician approach, and that the last texts clearly rely on a physical and mechanical model, it states that Spinoza, during the 1660s, might have undergone a change in his preferences as to which science (logic or physics) he would rather rely on. In particular, it suggests that the cinematic model, in the Ethics, is a pattern that helps conceiving of the relation beween passions (especially when they are contrary to the obtention of the real good) and the intellectual love of God. [cf. PDF]

Filip “dacht dat dit je misschien zou interesseren” en ik geef dit alles graag door in de veronderstelling dat dit bezoekers van dit weblog zal interesseren.
______________________
Afbeelding boven: Tekening van slingeruurwerk die de uitvinder ervan, de Nederlandse wetenschapper Christiaan Huygens, opnam in zijn verhandeling over slingeruurwerken, Horologii Oscillatorii (1673*), zoals getoond in Museum Boerhaave in Leiden. [cf. Flickr, cf. Wikipedia].
 
*) niet 1658, zoals foutief bij de tekening in en.wikipedia en ook in nl.wikipedia staat en door Filip in zijn Introductie [cf. PDF] is overgenomen. [Dit is aldaar inmiddels gecorrigeerd.] Zo'n eenmaal gemaakte fout wordt als een soort erfzonde doorgegeven; cf. b.v. "Christiaan Huygens in the Kids Encyclodedia."  

Filip geeft zo in zijn inleiding 2x dezelfde tekening, waarin dan een ontwikkeling te zien zou zijn! [Inmiddels gecorrigeerd]. De tekening in Huygens' Horologium van 1658 (dat dan weer niet vermeld wordt in beide Wikipedia-artikelen) was echter een heel andere, zoals te zien is in de "Vertaling uit het Latijn: Tijdschrift voor Horlogemakers, 1e Jaargang No.5 1 Maart 1903" [PDF]; een nog betere kopie is te vinden in "Appendice II  À l'‘Horologium’ bij de DBNL - zie afbeelding rechts. Deze kleine correctie moest ik even aanbrengen. 
Cf. Christiaan Huygens, Oeuvres complètes. Tome XVII. L'horloge à pendule 1656-1666 (ed. J.A. Vollgraff). Martinus Nijhoff, Den Haag 1932 [bij DBNL]

De ontwikkeling van Huygens' slingeruurwerk is goed te volgen in "The Identification and Attribution of CHRISTIAAN HUYGENS' First Pendulum Clock," by Sebastian Whitestone & Jean Claude Sabrier; Reprinted from the December 2008 issue of Antiquarian Horology. [Cf.]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten