Pagina's

maandag 12 maart 2018

Douglas Florian misschien geen outsider w.b. de kunst, maar wel w.b. Spinoza

Douglas Florian, “Little Espinoza” (2016), oil on linen, 50 X 26 inches
(image via douglasflorian.com)


Naar aanleiding van de tentoonstelling van de kunstenaar Douglas Florian, die onder de titel “Spells and Apparitions,” van 1 maart tot 7 april 2018 wordt gehouden in de gallery BravinLee Programs in new York, had ene John Yau gisteren een bespreking.
Mij komt de kunst van Douglas Florian over als een vorm van outsiderskunst maar die term valt daar niet. Ik haal hier alleen het gedeelte dat gaat over een werk gewijd aan de naam van Spinoza naar dit blog - mét het besproken schilderij. Op de website van de maker ervan is nóg zo’n stuk over Spinoza te zien.
John Yau schrijft over het rechts getoonde werk: « In “Little Espinoza” (2016), Florian alternates blue and orange strips from the top of the painting to the bottom. On the orange strips (sometimes one and sometimes two stacked together), Florian writes the following words in reddish-orange paint: Baruch, Spinoza, Espinoza, Espionaza, Spainoza. Sometimes he writes the letters upside-down or as a mirror image.

Florian’s color choice is not arbitrary. Orange is the color of the Dutch royal family; and it can be traced back to Willem van Oranje (William of Orange), who led the revolt against the Spanish Hapsburgs, leading to Dutch independence in 1581. The philosopher Baruch Spinoza, who was born in Holland, was of Sephardic and Portuguese descent; his birth name was Benedito de Espinosa. Spinoza, whom Gilles Deleuze called “the ‘prince’ of philosophers,” remains a controversial thinker.

Florian’s painting has to do with his name, which he changed from “Espinosa” to “Spinoza.” When he was 23, the Portuguese Jewish community in Amsterdam expelled him for his “evil opinions and acts.” By listing Spinoza’s different names, Florian makes a history painting, which addresses the persecution of individuals who express radical and challenging views. »

De toelichting over de oranje kleur heeft John Yau ofwel van de kunstenaar, ofwel zelf bedacht. Feit is dat die toelichting weinig adequaat is en eerder een outsidership t.a.v. Spinoza duidelijk maakt, dan redelijke kennis van hem. Kennelijk is niet geweten dat Spinoza aan de kant stond van “de ware vrijheid” van Johan de Witt en de zijnen, die bepaald geen aanhangers van de oranjes waren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten