Pagina's

vrijdag 28 december 2018

Het blijft stil m.b.t. het aan Barend Graat toegeschreven schilderij van #Spinoza


Dhr. Constant Vecht op 16 maart 2016 in stand 149 van “Kunstzalen A. Vecht” op de TEFAF bij het "Graat-Spinoza-schilderij" [foto door blogger]
“Dit was in het vorige jaar toch dé grote opwinding op mijn vakgebied: de ontdekking van een nieuw-oud gesigneerd (1665) portret van Spinoza door Berend Graat, tot stand gekomen dank zij inzet van zijn intieme vriend en ‘medewerker’ Joh. Bouwmeester.”
Deze tweet met - typisch Wim Klever – weer een aaneenrijging van onvolkomenheden, wordt voor mij aanleiding om het weer eens over dit schilderij te hebben. Het is opvallend stil rondom dit Spinoza-schilderij.
Maar eerst de fouten in Klevers tweet, waarmee hij die stilte gisteren doorbrak:
Het was niet vorig jaar, maar in maart 2016 dat de eigenaar Constant Vecht dit in 2013 door hem verworven schilderij op de TEFAF aanbood samen met het door hem gesponsorde onderzoek, waarmee hij aantoonde dat het om een schilderij van Spinoza ging.
Het zou geschilderd en gesigneerd zijn door Barend Graat, niet Berend Graat.
Het is linksonder gesigneerd met BGF / 1666 - en dus niet 1665.
En het "tot stand gekomen dank zij inzet van zijn intieme vriend en ‘medewerker’ Joh. Bouwmeester" is iets dat Klever er geheel zelf bij verzint.
Enfin, tot zover de aanleiding voor dit blog.
In 2016 had ik veel blogs (waaronder enkele gastblogs) over het schilderij, maar sindsdien is het vrij stil en lijkt er geen schot te komen in het bepalen van de authenticiteit van het schilderij.  
Aan het eind van het blog van 23-05-2016, “Open brief aan de eigenaar van het 'Graat-Spinoza'-portret” staan de links naar vele eerdere blogs over het onderwerp. Hierna volgden nog het blog van 18-08-2016: “Discussie over het 'Graat-Spinoza'-schilderij verplaatst naar de VS” en het blog van 27-08-2016: 'Graat-Spinoza-schilderij' op het Authentication in Art Congress. Eind 2016 concludeerde ik in het blog van 30-12-2016: » 2016 bracht én een nieuw Spinoza-schilderij én twijfel erover. « Hierop schreef ik het blog van 16-01-2017: “Waarom ik denk dat het 'Graat-Spinoza'-schilderij een vervalsing is.” Tot slot was er het blog van 12-03-2017: » ‘Graat-Spinoza’-schilderij een jaar op internet «. Op de meeste blogs verschenen uitgebreide reacties van de heer Vecht.

Kunsthistorica Anna Koldeweij schreef, bijgestaan door Kunsthistoricus Gary Schwartz, een artikel over het portret. Ook prof. Manuth uit Nijmegen en Norbert Middelkoop (Amsterdam Museum), zouden haar hebben geadviseerd - zo bleek uit een reactie dit jaar op dit blog van 24 oktober 2017 (waarschijnlijk van de heer Vecht). Voor zover mij bekend is dat artikel echter nog nergens verschenen.
Hoe dan ook, sinds de informatie en discussie over dit schilderij in 2016 en 2017, was het dit jaar erg rustig. Zal er dan volgend jaar eindelijk meer duidelijkheid over komen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten