Pagina's

zondag 12 mei 2019

Twee nieuwe Mededelingen, nrs. 114 en 115, over #Spinoza


 
De leden van de Ver Het Spinozahuis ontvingen van de week twee nieuwe Mededelingen. Ik kreeg ze woensdag 8 mei in de bus:
Nr. 114 Henri Krop, Door Spinoza gegrepen: Abraham Johannes Cuffelers pleidooi voor het vrije denken.

Nr. 115 Jeroen Bartels, ‘Over de macht van het verstand’ – De rol van de remedies in het vijfde deel van Spinoza’s Ethica
Beide Mededelingen staan bij de VHS inmiddels genoteerd als: uitverkocht!* De deelnemers aan het symposium ter gelegenheid van de inaugurale rede van Henri Krop op 21 september 2018, kregen de betreffende Mededeling al op die dag uitgereikt. De andere leden hebben daar nog ruim een half jaar op moeten wachten. Enfin, we zijn weer bij. De uitgave met de toespraken van dat symposium moet nog komen.
*) Dit was een vergissing, zo deelde de secretaris van de VHS mij mee. Mededeling Nr. 115 van Jeroen Bartels is nog wel leverbaar. Dit is op de site aangepast.

Henri Krop springt in zijn openbare rede over Cuffeler hier en daar een beetje van de hak op de tak, maar brengt hier toch een interessant stuk over deze – volgens Stanislaus von Dunin-Borkowski – “christlicher Spinozist.” [Cf. blog] Met diens oordeel ["Trotzdem ist Cuffeler kein Spinozist im vollkommenen Sinn des Wortes. Er blieb offenbarungsgläubig. Christi Lehre gilt ihm mehr als jede philosophische Wahrheit, wenn er diese auch noch so klar mit sicherem Schluß zu ergreifen glaubt."] doet Krop niets, terwijl er toch niet zoveel auteurs over Cuffeler en zijn Spinozisme hebben geschreven.

Krop schrijft over Cuffeler: “Zijn boek [Principia Pantosophiae] wil de lezer allereerst een wetenschap van de hele werkelijkheid bieden op basis van kennis van God. De methode hoe we een dergelijk inzicht in alle dingen moeten verwerven is nar zijn mening afdoende uitgelegd door Spinoza in de Ethica.” (p. 16-17). Dit laat Krop gewoon passeren; hij geeft er geen commentaar op. Dat doe ik dan hier: Spinoza was in het geheel niet bezig met “wetenschap van de hele werkelijkheid.” Inzicht “in alle dingen” – in de gehele ‘orde der dingen’ in de natuur - was voor ons mensen volgens Spinoza eenvoudigweg niet mogelijk. Daarom komen we er niet onderuit, zoals hij in hoofdstuk 4 van de TTP betoogt, de dingen (hoewel ze noodzakelijk moeten zijn) als contingent te beschouwen.

Overigens vind ik het een informatieve tekst, die het nog eens des te merkwaardiger maakt dat het Spinozaweb Cuffeler niet onder “Personen” meldt. Ik vraag me trouwens af of er aan dat Spinozaweb nog wel eens iets wordt gewijzigd – het lijkt voor “eeuwig” een Beta-versie van de website te blijven.

In een volgend blog ga ik nader in op het boekje van Jeroen Bartels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten