in Leerhuis Sleeuwijk vergelijkt de wijsgerige Sleeuwijkse dijkbewoner Dijkema Spinoza's en Nietzsche 's denkwijzen. Wat verstaan Nietzsche en Spinoza onder vrijheid en vrije wil? Welke rol speelt bij hen het gevoelsleven van de mens?
Maandag 20:00 - 22:00 - 2, 9 en 16 maart 2020 [Cf/.]
Pagina's
▼
donderdag 12 maart 2020
De gemeente Ammsterdam ziet als "dwarse denkers' van de stad: #Spinoza, Multatuli, Maurits Dekker, Gerard Reve, Theo van Gogh
Dwarse denkers van Amsterdam - Gemeente Amsterdam
De boekenweek staat in het teken van rebellen en dwarsdenkers. Wat waren de grootste Amsterdamse rebellen en dwarsdenkers? [Nieuws]
Spinoza, Multatuli, Maurits Dekker, Gerard Reve, Theo van Gogh
De boekenweek staat in het teken van rebellen en dwarsdenkers. Wat waren de grootste Amsterdamse rebellen en dwarsdenkers? [Nieuws]
Spinoza, Multatuli, Maurits Dekker, Gerard Reve, Theo van Gogh
vrijdag 6 maart 2020
West Den Haag bracht de uploads van de toespraken van 't International Symposium Spinoza & the Arts - Passionate Reason naar Youtube
Op vrijdag 4 en zaterdag 5 oktober 2019 vond in West Den Haag (onafhankelijk kunstcentrum in de voormalige Amerikaanse ambassade, Lange Voorhout 102, Den Haag) 't International Symposium plaats Spinoza & the Arts - Passionate Reason. Cf. blog.
Op 4 maart 2020 bracht West Den Haag de uploads van de toespraken naar YouTube.donderdag 5 maart 2020
Sonja Lavaert schreef nieuw boek over #Spinoza en Machiavelli
Sonja Lavaert, Vrijheid, gelijkheid, veelheid. Het moderne democratie-denken van Machiavelli tot Spinoza en zijn kring. VUB, Vrije Universiteit Brussel, febr. 2010
Beschrijving
Met zijn traktaten over politiek en de vrijheid om te filosoferen heeft Spinoza in de tweede helft van de zeventiende eeuw een ommekeer bewerkstelligd in de relatie tussen filosofie, politiek en religie en zo de basis gelegd voor de moderne democratie. Dit verliep niet zonder slag of stoot. De idee dat er geen gelijkheid is zonder vrijheid maar ook geen vrijheid zonder gelijkheid werd verguisd als leidend tot oproer en anarchie. Zijn pleidooi voor filosofische kritiek werd van alle kanten onthaald op een heftige en massieve tegenstand. Toch stond Spinoza niet alleen, hij maakte deel uit van een beweging. Geïnspireerd door menig anoniem traktaat, de republikeinse geschriften van zijn tijdgenoot De la Court, de democratische ideeën van zijn leraar Van den Enden en de subversieve kritiek van zijn vriend Koerbagh ging hij verder op het spoor dat werd gelegd door Machiavelli. Maar ook de tegenstand waarop zijn werk werd onthaald speelde een rol in de radicalisering van zijn ideeën en in de terugkeer naar de revolutionaire principes van Machiavelli. Zijn voorbeeld leidde tot pamfletten zoals de Esprit de Spinosa/Traité des trois imposteurs die een breed lezerspubliek bereikten en daarmee beslissende impulsen gaven aan de Verlichting.
Inhoudsopgave
Beschrijving
Met zijn traktaten over politiek en de vrijheid om te filosoferen heeft Spinoza in de tweede helft van de zeventiende eeuw een ommekeer bewerkstelligd in de relatie tussen filosofie, politiek en religie en zo de basis gelegd voor de moderne democratie. Dit verliep niet zonder slag of stoot. De idee dat er geen gelijkheid is zonder vrijheid maar ook geen vrijheid zonder gelijkheid werd verguisd als leidend tot oproer en anarchie. Zijn pleidooi voor filosofische kritiek werd van alle kanten onthaald op een heftige en massieve tegenstand. Toch stond Spinoza niet alleen, hij maakte deel uit van een beweging. Geïnspireerd door menig anoniem traktaat, de republikeinse geschriften van zijn tijdgenoot De la Court, de democratische ideeën van zijn leraar Van den Enden en de subversieve kritiek van zijn vriend Koerbagh ging hij verder op het spoor dat werd gelegd door Machiavelli. Maar ook de tegenstand waarop zijn werk werd onthaald speelde een rol in de radicalisering van zijn ideeën en in de terugkeer naar de revolutionaire principes van Machiavelli. Zijn voorbeeld leidde tot pamfletten zoals de Esprit de Spinosa/Traité des trois imposteurs die een breed lezerspubliek bereikten en daarmee beslissende impulsen gaven aan de Verlichting.
Inhoudsopgave
woensdag 4 maart 2020
dinsdag 3 maart 2020
vrijdag 21 februari 2020
#Spinoza-blogger geëerd met de hoogste onderscheiding van de Ver. Het Spinozahuis
PERSBERICHT.
In Bilthoven ontving op 20 februari Stan
Verdult de zilveren erepenning van de Vereniging Het Spinozahuis.
Vanaf
september 2007 onderhoudt Stan Verdult een blog over de Spinoza-gebeurtenissen
op de wereld, op dit moment via http://bdespinoza.blogspot.nl.
Voor de Vereniging Het Spinozahuis en het algemene Spinoza-onderzoek en de
Spinoza-beleving in Nederland is dit blog geleidelijk van het grootste belang
geworden.
Om
de erkentelijkheid en bewondering voor dit jarenlange werk van Stan Verdult
zichtbaar te maken reikte op 20 februari 2020 de voorzitter van de Vereniging
Het Spinozahuis, dr. Paul Juffermans, hem de zilveren erepenning uit, de
hoogste onderscheiding die de Vereniging kent.
Stan
Verdult deed zijn algemene kennis van de filosofie al op tijdens zijn opleiding
aan seminarie, sociale academie en de studie andragogie. Pas later in 2007
ontdekte hij de denkwereld van Spinoza om er niet meer van los te komen en zijn
welbekende dagelijkse blog over de
filosoof te beginnen.
* * *
Vandaag 343 jaar geleden overleed #Spinoza aan lichamelijke uittering
en niet – zoals lang gedacht is – aan longtuberculose, weten we sinds de gedegen studie van Nanne Bloksma, Spinoza, a Miraculously Healthy Philosopher, [Mededelingen vanwege het Spinozahuis #113, 2018]. Hij overleed volgens Bloksma aan cachexia, lichamelijke uittering / ernstig gewichtsverlies, mogelijk ten gevolge van een onbekende onderliggende ontstekingsziekte.
woensdag 19 februari 2020
#Spinoza Circles - in West Den Haag, elke laatste zondag van de maand
Pieter Claesz, Stilleven met tazza 1636, collectie Mauritshuis Den Haag
Anton Bossers mailde mij onlangsBeste Stan,
Ik kwam deze link tegen met betrekking tot een groot Spinoza-project,
dat binnenkort start in Museum West in Den Haag (voormalige Amerikaanse
ambassade aan het Lange Voorhout):
http://www.westdenhaag.nl/exhi
Wellicht de moeite waard om aandacht aan te besteden?
Met vriendelijke groet,
Anton
Dank, Anton, maar de link gaat naar een overzicht van projecten in vorige jaren; 2020 staat daar nog niet bij. In het blog van 7 september 2019 gaf ik al eens aandacht aan een internationaal symposium.
In het menu Spinoza Circles 2020 is te lezen:
In het menu Spinoza Circles 2020 is te lezen:
in coordination with the Vereniging Het Spinozahuis West Den Haag will host monthly reading and discussion series connecting Spinoza’s thought with our contemporary conditions and applying his ideas to explore the exhibitions on display at West Den Haag.
23 February 2020: State
22 March 2020: Common Notions
26 April 2020: History
28 June 2020: Material Ideas
26 July 2020: Sustainability
23 August 2020: Conatus
27 September 2020: Recognition
25 October2020: Care
22 November 2020: Taxonomy of the Passions
27 December 2020: Liminality
23 February 2020: State
22 March 2020: Common Notions
26 April 2020: History
28 June 2020: Material Ideas
26 July 2020: Sustainability
23 August 2020: Conatus
27 September 2020: Recognition
25 October2020: Care
22 November 2020: Taxonomy of the Passions
27 December 2020: Liminality
maandag 17 februari 2020
zaterdag 15 februari 2020
Alexander Douglas, #Spinoza’s Unquiet Acquiescentia.
A.s maandag presenteert Alexander Douglas [university of st andrews], bij de Aristotelian Society [cf. tweet] zijn paper
Alexander Douglas, "Spinoza’s Unquiet Acquiescentia."
Proceedings of the aristotelian society, 140th session, [1919-2020] volume cxx, [PDF draft]
Marco Demurtas, Illuminismo radicale. La filosofia di #Spinoza
Eergisteren verscheen dit Italiaanse boek
Marco Demurtas, Illuminismo radicale. La filosofia di Spinoza alle origini della democrazia moderna. Editore: Carocci, 2019 {13 febbraio 2020, cf.)
Marco Demurtas, Illuminismo radicale. La filosofia di Spinoza alle origini della democrazia moderna. Editore: Carocci, 2019 {13 febbraio 2020, cf.)
donderdag 13 februari 2020
dinsdag 11 februari 2020
Definitio versus Determinatio bij #Spinoza
Iemand zond mij een e-mail met deze interessante vraag, die ik het liefst via een blog beantwoord.
In E3St4 zegt Spinoza: Iets kan alleen door een uitwendige oorzaak vernietigd worden.
Het bewijs vertelt ons ook iets over hoe Spinoza definities ziet: Een definitie bevestigt iets van het wezen van iets en ontkent het niet. Dwz: het wezen wordt gesteld, en niet vernietigd. Als we ons richten op de zaak en niet op uitwendige oorzaken dan vinden we niets dat het kan vernietigen.
Dan wordt ik door mijn huidige ideeën genoodzaakt te denken: Een definitie is dus een positieve zaak. En dan komt de vraag op: Hoe verhoudt zich dit tot een eerdere uitspraak: “determinatio negatio est”? Dus als je bepaalt wat iets is, dan ontken je per definitie bepaalde andere zaken.
Voor mijn beantwoording is van belang goed te lezen wat Spinoza schrijft over determinatio negatio est
Cf. het blog http://blog.despinoza.nl/log/determinatio-negatio-est.html: Op 2 juni 1674 schreef Spinoza aan »waarde Vrient« Jarig Jelles dat “vorm [figura] niets anders dan bepaling, en bepaling ontkenning is” daarom kan vorm niets anders dan ontkenning zijn. Ik geef in dat blog de volledige tekst en een analyse.
Het wordt dan duidelijk
de definitie van iets beoogt het 'wezen' van iets te geven;
een determinatio geeft de afbakening/bepaling van de vorm (figura) van iets (en zegt niets over het wezen).
Dat laatste kan alleen m.b.t. tijdelijke (singuliere) dingen. De substantie heeft geen vorm (geen figuur) en kan dus niet 'afgebakend' worden: er kunnen geen paaltjes omheen worden gezet. Van de substantie kan wel een definitie, maar geen determnatio worden gegeven,,
In E3St4 zegt Spinoza: Iets kan alleen door een uitwendige oorzaak vernietigd worden.
Het bewijs vertelt ons ook iets over hoe Spinoza definities ziet: Een definitie bevestigt iets van het wezen van iets en ontkent het niet. Dwz: het wezen wordt gesteld, en niet vernietigd. Als we ons richten op de zaak en niet op uitwendige oorzaken dan vinden we niets dat het kan vernietigen.
Dan wordt ik door mijn huidige ideeën genoodzaakt te denken: Een definitie is dus een positieve zaak. En dan komt de vraag op: Hoe verhoudt zich dit tot een eerdere uitspraak: “determinatio negatio est”? Dus als je bepaalt wat iets is, dan ontken je per definitie bepaalde andere zaken.
Voor mijn beantwoording is van belang goed te lezen wat Spinoza schrijft over determinatio negatio est
Cf. het blog http://blog.despinoza.nl/log/determinatio-negatio-est.html: Op 2 juni 1674 schreef Spinoza aan »waarde Vrient« Jarig Jelles dat “vorm [figura] niets anders dan bepaling, en bepaling ontkenning is” daarom kan vorm niets anders dan ontkenning zijn. Ik geef in dat blog de volledige tekst en een analyse.
Het wordt dan duidelijk
de definitie van iets beoogt het 'wezen' van iets te geven;
een determinatio geeft de afbakening/bepaling van de vorm (figura) van iets (en zegt niets over het wezen).
Dat laatste kan alleen m.b.t. tijdelijke (singuliere) dingen. De substantie heeft geen vorm (geen figuur) en kan dus niet 'afgebakend' worden: er kunnen geen paaltjes omheen worden gezet. Van de substantie kan wel een definitie, maar geen determnatio worden gegeven,,
maandag 10 februari 2020
Merkwaardige poster van #Spinoza
Je ziet 't niet vaak: een poster van het Spinozabeeld dat beeldhouwer Rudolf Roth (1902-1985) in 1964 vervaardigde van graniet uit Wallis. Hij maakte het in opdracht van de Zwitser R. Abraham die het in 1988 aan de vereniging Het Spinozahuis ter beschikking stelde, die het op haar beurt schonk aan de voormalige gemeente Voorburg, zodat er in alle plaatsen waar Spinoza gewoond had een beeld van hem zou staan.
Bij Amazon is deze door Best Quality Prints vervaardigde poster verkrijgbaar (bovenstaande informatie wordt daarbij niet gegeven)
Bij Amazon is deze door Best Quality Prints vervaardigde poster verkrijgbaar (bovenstaande informatie wordt daarbij niet gegeven)
zondag 9 februari 2020
zaterdag 8 februari 2020
donderdag 6 februari 2020
Subhash Jaireth, #Spinoza’s Overcoat
Het eerste nummer in 2020 van Parrhesia is een special over #Spinoza
Parrhesia: a Journal of critical philosophy, Vol 32 · 2020 · 1-2: special issue on Spinoza
[Cf. index voor 't aanklikken per titel en PDF van 't hele nummer]
Content
Introduction: Spinoza's Provocation
Dimitris Vardoulakis and Daniela Voss
ESSAYS
'Something of it remains': Thought, Individuation and the Eternity of the Mind
Jon Rubin
Guyau's Spinoza: Between Epicureanism and Stoicism
Federico Testa
Spinoza: A Synthesis of Epicureanism and Stoicism
Jean-Marie Guyau, translated by Federico Testa
Freedom as Overcoming the Fear of Death: Epicureanism in the Subtitle of Spinoza's Theological Political Treatise
Dimitris Vardoulakis
A System of Freedom and Joy - Herder on the Traces of Spinoza: The two editions of God, Some Conversations and their relation to the Ethics
Eva Schürmann, translated by Kirk Turner
Rational and Affective Genesis of Sociability: Balibar's Reading of Spinoza
Daniela Voss
Humility, Acquiescentia and Subordination: A Spinozist Response to Jean Hampton's Feminist Kantianism
Janice Richardson
Spinoza's Compendium of the Grammar of the Hebrew Language
Inja Stracenski
The Mother of All Prejudices: Teleology and Normativity in Spinoza
Filippo Del Lucchese
Spinoza's Theory of Thought
Thomas Kisser, translated by Kirk Turner
Becoming Concrete: Spinoza's Third Kind of Knowlege
Katrin Wille, translated by Kirk Turner
Individual Identity in Spinoza
François Zourabichvili, translated by Gil Morejón
Natural Right and the Failure to Calculate: The Paradox of the Slave in Spinoza's Tractatus-Theologico Politicus
Michael-Francis Polios
REVIEW
Authoritarian and Minoritarian Thought: François Laruelle, A Biography of Ordinary Man
Thomas Sutherland
[Cf. index voor 't aanklikken per titel en PDF van 't hele nummer]
Content
Introduction: Spinoza's Provocation
Dimitris Vardoulakis and Daniela Voss
ESSAYS
'Something of it remains': Thought, Individuation and the Eternity of the Mind
Jon Rubin
Guyau's Spinoza: Between Epicureanism and Stoicism
Federico Testa
Spinoza: A Synthesis of Epicureanism and Stoicism
Jean-Marie Guyau, translated by Federico Testa
Freedom as Overcoming the Fear of Death: Epicureanism in the Subtitle of Spinoza's Theological Political Treatise
Dimitris Vardoulakis
A System of Freedom and Joy - Herder on the Traces of Spinoza: The two editions of God, Some Conversations and their relation to the Ethics
Eva Schürmann, translated by Kirk Turner
Rational and Affective Genesis of Sociability: Balibar's Reading of Spinoza
Daniela Voss
Humility, Acquiescentia and Subordination: A Spinozist Response to Jean Hampton's Feminist Kantianism
Janice Richardson
Spinoza's Compendium of the Grammar of the Hebrew Language
Inja Stracenski
The Mother of All Prejudices: Teleology and Normativity in Spinoza
Filippo Del Lucchese
Spinoza's Theory of Thought
Thomas Kisser, translated by Kirk Turner
Becoming Concrete: Spinoza's Third Kind of Knowlege
Katrin Wille, translated by Kirk Turner
Individual Identity in Spinoza
François Zourabichvili, translated by Gil Morejón
Natural Right and the Failure to Calculate: The Paradox of the Slave in Spinoza's Tractatus-Theologico Politicus
Michael-Francis Polios
REVIEW
Authoritarian and Minoritarian Thought: François Laruelle, A Biography of Ordinary Man
Thomas Sutherland
dinsdag 4 februari 2020
zondag 2 februari 2020
Wiep van Bunge en anderen over #Spinoza's Ultimi barbarorum
Hoe bijzonder
het artikel van Wim Goris, “Een plaats voor Spinoza’s ultimi barbarorum,” [cf. vorige blog] is, blijkt als je kijkt naar hoe anderen
over dat onderwerp schreven. Ik geef hier drie voorbeelden
[1] Michael
Della Rocca heeft in zijn Spinoza [2006] deze passage, waarin blijkt dat hij
Spinoza’s behoefte om een plakkaat met “Ultimi barbarorum” op te hangen als een
passionele ziet:
zaterdag 1 februari 2020
Wim Goris over #Spinoza's Ultimi barbarorum
Wim Goris schreef voor Domus Spinozana en de Stad Oase Spinozahof in Den
Haag het artikel » Een plaats voor Spinoza’s ultimi barbarorum. «
Hij bouwde voort op mijn blog van 01-09-2013: » De leuze "Ultimi barbarorum" is
een van de werken van Spinoza! Zijn kortste! «
Op basis van een analyse van de tekst
en van de omstandigheden waarin deze ontstond, komt hij tot een interessante
hypothese over wie Spinoza voor ogen had en waar hij zijn plakkaat had willen
ophangen.
vrijdag 31 januari 2020
donderdag 30 januari 2020
woensdag 29 januari 2020
17 febr. 2020: John Carriero over 'Descartes (and #Spinoza) on Intellectual Experience and Skepticism'
John Carriero spreekt 17 febr. 2020 voor de London Cartesian Circle over: 'Descartes (and #Spinoza) on Intellectual Experience and Skepticism'
Heruitgegeven: Benjamin DeCasseres's #Spinoza: Liberator of God and Man & #Spinoza Against the Rabbis
dinsdag 28 januari 2020
maandag 27 januari 2020
2 februari 2020 #Spinoza in 't kerkje van de vrijzinnigen in de Hoeksche Waard
In dit Kerkje van de vrijzinnigen in de Hoeksche Waard aan de Molendijk 35 in Oud-Beijerland [foto van hier]
vertelt Ton de Kok a.s. zondag 2 februari 2020 over de God van Spinoza. [Cf.]
Type voor meer info over zijn boekje zijn naam in het zoekvenster.
Michael Della Rocca over Don Garrett's "greatest hits" on #Spinoza
Na het review door Yitzhak Melamed van Don
Garrett's boek, Nature
and Necessity in Spinoza’s Philosophy (Oxford University
Press, 2018 - cf. blog) dat nog zal verschijnen in The Philosophical Review en dat ik kon melden in het blog van 20 augustus
2019,
kan ik hier melden dat heden in de NDPR
het review staat dat Michael Della Rocca maakte van
dit boek. Hij is zeer enthousiast over de bijdragen aan het spinozisme van Don Garrett
– in het verleden (waarvan dit boek het resultaat is) en nog steeds.
zondag 26 januari 2020
Binnenkort hebben we VIJF vertalingen van het Politiek Traktaat van #Spinoza
[1] Er was al sinds 1678 de De Nagelate Schiften van B.d.S., met daarin de Staatkundige Verhandeling [Daar in getoont word hoe een Staat, in de welk d' Eenhoofdige Heerschappy plaats heeft, gelijk ook de geen, daar in de Voornaamsten 't gezach hebben, ingestelt moet worden, op dat de zelfde in geen Tyrannie zou vervallen, en de Vrede en Veiligheit der Burgeren daar in ongeschonden blijven.]
Hoogstwaarschijnlijk is deze vertaling van Jan Hendriksz Glazemaker [het Spinozaweb heeft hier niets over, ook niet over zijn vriendschappelijke relatie met Spinoza…]
Cf. PDF bij DBNL vanaf p. 301
[2] Er was de vertaling van Dr. Willem Meijer uit 1901 van
STAATKUNDIG VERTOOG OF VERHANDELING WAARIN WORDT AANGETOOND, HOE EEN MAATSCHAPPIJ WAAR EEN VORST REGEERT ZOOWEL ALS EEN GEMEENSCHAP WAAR DE REGEERING AAN EENIGE DER AANZIENLIJKSTE BURGERS IS TOEVERTROUWD, MOET WORDEN INGERICHT OM ALLE DWINGELANDIJ TE VOORKOMEN EN ONGESTOORDE RUST EN VRIJHEID AAN ALLE BURGERS TE WAARBORGEN.
Cf. DBNL en de door C. Verdult OCR-gecorrigeerde PDF.
[3] In maart 2014 verscheen
Benedictus de Spinoza, Staatkundige verhandeling. Uit het Latijn vertaald en toegelicht door Karel D’huyvetters; met een inleiding van Jonathan I. Israel. Wereldbibliotheek, Amsterdam, 2014 [cf. blog]
[4] Intussen heeft Willy Schuermans van de Spinoza Kring Lier op de door hem bijgehouden website van die Kring een vertaling met/naast de Latijnse tekst gebracht. Alleen hoofdstuk 11 is nog in de maak.
[5] In het blog van 7 december 2019 kon ik melden: maart 2020 verschijnt - vertaald, ingeleid en toegelicht door Maarten van Buuren - Spinoza: Politiek traktaat
zaterdag 25 januari 2020
De Engelse vertaling van Berthold Auerbach's #Spinoza, a Novel staat op internet
SPINOZA, A NOVEL BY BERTHOLD AUERBACH. FROM THE GERMAN BY E. NICHOLSON. NEW YORK: HENRY HOLT AND COMPANY, 1882 naar wikisource is geüpload [cf. ook als djvu] - wat nog niet het geval was toen ik het blog schreef van 13-03-2015: "Inutilis scientia Spinozana [88] Spinoza in de Leisure Hour Series" [waar ik de cover vandaan haal]
donderdag 23 januari 2020
#Spinoza-portret 'more geometrico' van Rinie Hoogendoorn
Het schilderijtje, gemaakt door Rinie Hoogendoorn, is bedoeld als inzending voor een Mondriaan wedstrijd. Hij schrijft: "Omdat ik toevallig bezig was met wat 17e eeuws geïnspireerde portretten lag de associatie met die andere geometrische denker, Spinoza, voor de hand."
Rinie Hoogendoorn, zoon van Adrie Hoogendoorn, zond het mij toe, daar zijn vader mij een eerder Spinoza-schilderij van hem had toegezonden. Dat zal ergens in 2008 geweest zijn. Het blog, waarin ik dat opnam, blijkt verdwenen. En ook het blog met "Spinoza op schilderijen, etsen, gravures, illustraties", waarin ik het had opgenomen, was op een gegeven moment kennelijk te vol geraakt, zodat het - met andere - ook daaruit verdween - Blogse kon het niet aan.
Gelukkig had ik wel een kopie op m'n harde schijf bewaard. Ik breng het hieronder - na het Spinoza-portret 'more geometrico'.
Meer werk van Rinie Hoogendoorn op Exto.nl. Hij noemt er zich "Zondagscaravaggist uit Utrecht." Ook deze "Spinoza op geometrische wijze" [28x28 cm] is er te zien.
Rinie Hoogendoorn, zoon van Adrie Hoogendoorn, zond het mij toe, daar zijn vader mij een eerder Spinoza-schilderij van hem had toegezonden. Dat zal ergens in 2008 geweest zijn. Het blog, waarin ik dat opnam, blijkt verdwenen. En ook het blog met "Spinoza op schilderijen, etsen, gravures, illustraties", waarin ik het had opgenomen, was op een gegeven moment kennelijk te vol geraakt, zodat het - met andere - ook daaruit verdween - Blogse kon het niet aan.
Gelukkig had ik wel een kopie op m'n harde schijf bewaard. Ik breng het hieronder - na het Spinoza-portret 'more geometrico'.
Meer werk van Rinie Hoogendoorn op Exto.nl. Hij noemt er zich "Zondagscaravaggist uit Utrecht." Ook deze "Spinoza op geometrische wijze" [28x28 cm] is er te zien.
woensdag 22 januari 2020
Michael Della Rocca gaat het zgn "idealisme" van #Spinoza sterker benadrukken
Michael Della Rocca is bezig met een tweede editie van zijn Spinoza, waarin hij Spinoza's 'idealisme' nog eens sterker wil benadrukken dan hij al deed [Cf. blog van 14-07-2015: "Spinoza wordt een soort idealist bij Michael Della Rocca"]
Dit is te lezen in het uitgebreide interview dat Richard Marshall op 3:AM Magazine met Michael Della Rocca had onder de titel: Parmenides and Spinoza.
Daarin is tamelijk op 't eind te lezen:
3:16: How does Spinoza avoid being an idealist? Does the fact that he thinks the conceptual outstrips the mental help him achieve this?
MDR: He doesn’t avoid being an idealist. In one important sense of idealism—the sense according to which the existence of anything depends on its being conceived or being thought of by a thinking thing—Spinoza is an idealist. His commitment to a version of the PSR pretty much guarantees that he is this kind of idealist. I will stress the connection between Spinoza and idealism in the second edition of my book, Spinoza, which I am preparing now.
Dit is te lezen in het uitgebreide interview dat Richard Marshall op 3:AM Magazine met Michael Della Rocca had onder de titel: Parmenides and Spinoza.
Daarin is tamelijk op 't eind te lezen:
3:16: How does Spinoza avoid being an idealist? Does the fact that he thinks the conceptual outstrips the mental help him achieve this?
MDR: He doesn’t avoid being an idealist. In one important sense of idealism—the sense according to which the existence of anything depends on its being conceived or being thought of by a thinking thing—Spinoza is an idealist. His commitment to a version of the PSR pretty much guarantees that he is this kind of idealist. I will stress the connection between Spinoza and idealism in the second edition of my book, Spinoza, which I am preparing now.
dinsdag 21 januari 2020
Huston Smith (1919 - 2016) schreef div. voorwoorden voor boeken over #Spinoza
Religiewetenschapper Huston Smith kreeg zijn eerste religieuze ervaring door
hallucinerende paddestoelen. Sindsdien bestudeerde hij alle religies met
evenveel interesse en pleitte hij voor interreligieuze tolerantie. Van zijn standaardwerk The Religions of Man (1958), later The World's Religions, werden meer dan drie miljoen exemplaren
verkocht (Trouw 9 januari 2017)
Smith was born in Suzhou, China to Methodist missionaries and
spent his first 17 years there. He taught at the Universities of Colorado and
Denver from 1944–1947, moving to Washington University in St. Louis, Missouri
for the next ten years, and then Professor of Philosophy at MIT from 1958–1973.
While at MIT he participated in some of the experiments with entheogens that
professor Timothy Leary conducted at Harvard University. He then moved to
Syracuse University where he was Thomas J. Watson Professor of Religion and
Distinguished Adjunct Professor of Philosophy until his retirement in 1983 and
emeritus status since. he lived in the Berkeley, CA area, as
Visiting Professor of Religious Studies at the University of California,
Berkeley.
During his career, Smith not only studied, but practiced Vedanta
Hinduism, Zen Buddhism (studying under Goto Zuigan), and Sufism for over ten
years each. He is a notable autodidact.
As a young man, Smith, of his own volition, after suddenly
turning to mysticism, set out to meet with then-famous author Gerald Heard.
Heard responded to Smith's letter, invited him to his Trabuco College (later
donated as the Ramakrishna Monastery) in Southern California, and then sent him
off to meet the legendary Aldous Huxley. So began Smith's experimentation with
meditation, and association with the Vedanta Society in Saint Louis under the
auspices of Swami Satprakashananda of the Ramakrishna order.
Via the connection with Heard and Huxley, Smith eventually
experimented with Timothy Leary and others at the Center for Personality
Research, of which Leary was Research Professor. The experience and history of
the era are captured somewhat in Smith's book Cleansing the Doors of
Perception. In this period, Smith joined in on the Harvard Project as well, an
attempt to raise spiritual awareness through entheogenic plants.
He has been a friend of the XIVth Dalai Lama for more than forty
years, and met and talked to some of the great figures of the century, from
Eleanor Roosevelt to Thomas Merton.
He developed an interest in the Traditionalist School formulated
by Rene Guenon and Anana Coomaraswamy. This interest has become a continuing
thread in all his writings. [goodreads]
Het Spinozisme
beschreef hij niet als een soort godsdienst. Wel schreef hij in The
Worlds Religions: “Among Western philosophers, Spinoza stands closest to the Buddha on the
mind’s potential. Spinoza’s dictum—“to understand something is to be delivered
of it”—comes close to summarizing his entire ethic. The Buddha would have
agreed. If we could really understand life, if we could really understand
ourselves, we would find neither a problem. Humanistic psychology proceeds on
the same assumption. When “awareness of experience is fully operating,” Carl
Rogers writes, “human behavior is to be trusted, for in these moments the human
organism becomes aware of its delicacy and tenderness towards others.” The
Buddha saw ignorance, not sin, as the offender. More precisely, insofar as sin
is our fault, it is prompted by a more fundamental ignorance—most specifically,
the ignorance of our true nature." [p. 109-110]
ZIJN VOORWOORDEN voor boeken over Spinoza
● Huston Smith schreef het voorwoord voor het boek dat Siegfried Hessing redigeerde: Speculum spinozanum 1677-1977 [London [e.a.]: Routledge & Kegan Paul, 1977 [1978]
● Huston Smith schreef het voorwoord voor het boek dat Siegfried Hessing redigeerde: Speculum spinozanum 1677-1977 [London [e.a.]: Routledge & Kegan Paul, 1977 [1978]
Ook schreef hij het voorwoord voor
● Neal Grossman, Healing the Mind: The Philosophy of Spinoza Adapted to a New Age [Plainsboro: Susquehanna University Press, 2003]. Opnieuw uitgegeven als The Spirit of Spinoza: Healing the Mind [Princeton, NJ: ICRL Press, 2014 - cf. blog van 27-05-2014: "Spinoza gezien als spirituele psychotherapeut"] Dit laatste, vooral vanaf § III interessante, voorwoord neem ik hier over:
● Neal Grossman, Healing the Mind: The Philosophy of Spinoza Adapted to a New Age [Plainsboro: Susquehanna University Press, 2003]. Opnieuw uitgegeven als The Spirit of Spinoza: Healing the Mind [Princeton, NJ: ICRL Press, 2014 - cf. blog van 27-05-2014: "Spinoza gezien als spirituele psychotherapeut"] Dit laatste, vooral vanaf § III interessante, voorwoord neem ik hier over:
maandag 20 januari 2020
zaterdag 18 januari 2020
Routledge History of Philosophy, Vol. IV - met 2 hoofdstukken #Spinoza - online
Vandaag kwam ik tegen dat ene Alexandra Ciacîru op academia.edu plaatste:
G.H.R. Parkinson (ed.), Routledge History of Philosophy, Vol IV - The Renaissance and Seventeenth-century Rationalism. London & New York: Routledge, 1993
met o.a.
Chapter 8 -Spinoza: metaphysics and knowledge - G.H.R.Parkinson
Chapter 9 - The moral and political philosophy of Spinoza = Hans W.Blom
N.B. Het boek wordt ook genoemd in het blog van 07-08-2015: :G. H. R. Parkinson (1923-2015) Was een gerenommeerd Spinoza scholar.
* * *
N.B. Ik had hierover al een blog van 25-03-2015 "Spinoza in de Routledge History of Philosophy," maar de daarin vermelde links naar Pdf's werken niet meer.
G.H.R. Parkinson (ed.), Routledge History of Philosophy, Vol IV - The Renaissance and Seventeenth-century Rationalism. London & New York: Routledge, 1993
met o.a.
Chapter 8 -Spinoza: metaphysics and knowledge - G.H.R.Parkinson
Chapter 9 - The moral and political philosophy of Spinoza = Hans W.Blom
N.B. Het boek wordt ook genoemd in het blog van 07-08-2015: :G. H. R. Parkinson (1923-2015) Was een gerenommeerd Spinoza scholar.
* * *
N.B. Ik had hierover al een blog van 25-03-2015 "Spinoza in de Routledge History of Philosophy," maar de daarin vermelde links naar Pdf's werken niet meer.
Julien Gelas schreef het toneelstuk Le rêve de #Spinoza
in opdracht of op verzoek
van het Brusselse theater Le public, schreef Julien Gelas het toneelstuk Le
rêve de Spinoza. Het zal komende juni 2020 in Boston (Verenigde Staten) in het
Engels worden opgevoerd. [Meer is er momenteel niet over te vinden].
Samen met zijn vader voert Julien momenteel de directie van het Théatre du Chène Noir in Avignon. [Cf.]
vrijdag 17 januari 2020
Karl Popper (1902 – 1994) & #Spinoza [3]
Er is niet veel over Popper & Spinoza geschreven. De Duitse Spinoza Bibliografie geeft alleen:
Alain Boyer, "Spinoza et Karl Popper: rationalisme absolu ou rationalisme critique?"
In: Olivier Bloch (dir.), Spinoza au XXe siècle. Actes des Journées d'études organisées les 14 et 21 janvier, 11 et 18 mars 1990 à la Sorbonne par le Centre de recherche sur l'histoire des systèmes de pensée modernes de l'Université de Paris I - Panthéon-Sorbonne (UFR de philosophie), Presses Universitaires de France [PUF], 1993
Inhoud Spinoza au XXe siècle
Pierre TROTIGNON, "Bergson et Spinoza" (p.
3-12);
André COMTE-SPONVILLE, "Le dieu et l'idole. Alain et Simone Weil face à Spinoza" (p. 13-38);
Didier GIL, "Le `vrai´ spinoziste de Brunschvig à Bachelard" (p. 41-69);
Bruno HUISMAN, "Cavaillès et Spinoza" (p. 71-87);
Wim KLEVER, "Annotations sur Gueroult" (p. 89-101);
Gerassimos VOKOS, "Ferdinand Alquié, lecteur de Spinoza" (p. 105-112);
Jean-Toussaint DESANTI, "Spinoza et la phénoménologie" (p. 113-127);
Robert MISRAHI, "Le désir, la réflexion et l'être dans le système de l'Éthique. Réflexions sur une appréhension existentielle du spinozisme aujourd'hui" (p. 129-139);
Hélène POLITIS, "Déplorer ou comprendre : le Spinoza de Chestov" (p. 143-157);
Jean-Jacques SZCZECINIARZ, "Spinoza et Koyré" (p. 159-173);
Laurent BOVE, "Spinoza dans le cours d'Alexandre Kojève" (p. 177-201);
Antonio NEGRI, "L'antimodernité de Spinoza" (p. 203-220);
Jean-François REY, "Lévinas et Spinoza" (p. 225-235);
François ZOURABICHVILI, "Deleuze et Spinoza" (p. 237-245);
Manlio IOFRIDA, "La fonction de l'écriture dans la pensée de Spinoza, ou Spinoza après Derrida" (p. 247-257);
Bernard ROUSSET, "Spinoza et l'enseignement de la philosophie en France au XXe siècle" (p. 259-265);
Alain BOYER, "Spinoza et Karl Popper : rationalisme absolu ou rationalisme critique ?" (p. 269-281);
Pierre MACHEREY, "La dissociation de la métaphysique et de l'éthique. Russell lecteur de Spinoza" (p. 285-305);
Bernard BALAN, "Spinoza et la théorie de l'identité dans la philosophie de l'esprit" (p. 307-325);
Etienne BALIBAR, "Heidegger et Spinoza" (p. 327-343);
Günther MENSCHING, "Spinoza dans l'école de Francfort" (p. 345-359);
Manfred WALTHER, "Carl Schmitt et Baruch Spinoza ou les aventures du concept du politique" (p. 361-372);
Myriam REVAULT D'ALLONNES, "Hannah Arendt et Spinoza : le politique sans la domination" (p. 375-390);
Paolo CRISTOFOLINI, "Spinoza dans les ouvrages italiens d'histoire de la philosophie" (p. 391-404);
Emilia GIANCOTTI, "Giovanni Gentile, éditeur et exégète de l'Ethique" (p. 405-417);
Jacques MOUTAUX, "Exotérisme et philosophie : Leo Strauss et l'interprétation du Traité théologico-politique" (p. 421-441);
Elhanan YAKIRA, "Spinoza et les sionistes" (p. 445-457);
Anne LAGNY, "Spinoza personnage de roman chez B. Auerbach (Spinoza. Ein Denkerleben) et E. G. Kolbenheyer (Amor Dei)" (p. 459-482);
Jacques DAMADE, "Le Saint et l'Hérétique. Borges et Spinoza" (p. 483-492);
René ZAPATA, "Spinoza en URSS" (p. 495-498);
Jean-Pierre COTTEN, "Althusser et Spinoza" (p. 501-513);
André TOSEL, "Des usages `marxistes´ de Spinoza. Leçons de méthode" (p. 515-524);
Frank BURBAGE et Nathalie CHOUCHAN, "Freud et Spinoza : la question de la transformation et le devenir actif du sujet" (p. 527-545);
Bertrand OGILVIE, "Spinoza dans la psychanalyse" (p. 549-571);
Elisabeth ROUDINESCO, "Lacan et Spinoza. Essai d'interprétation (1916-1964)" (p. 577-586).
{Hier gevonden op Index du Bulletin de Bibliographie Spinoziste]
André COMTE-SPONVILLE, "Le dieu et l'idole. Alain et Simone Weil face à Spinoza" (p. 13-38);
Didier GIL, "Le `vrai´ spinoziste de Brunschvig à Bachelard" (p. 41-69);
Bruno HUISMAN, "Cavaillès et Spinoza" (p. 71-87);
Wim KLEVER, "Annotations sur Gueroult" (p. 89-101);
Gerassimos VOKOS, "Ferdinand Alquié, lecteur de Spinoza" (p. 105-112);
Jean-Toussaint DESANTI, "Spinoza et la phénoménologie" (p. 113-127);
Robert MISRAHI, "Le désir, la réflexion et l'être dans le système de l'Éthique. Réflexions sur une appréhension existentielle du spinozisme aujourd'hui" (p. 129-139);
Hélène POLITIS, "Déplorer ou comprendre : le Spinoza de Chestov" (p. 143-157);
Jean-Jacques SZCZECINIARZ, "Spinoza et Koyré" (p. 159-173);
Laurent BOVE, "Spinoza dans le cours d'Alexandre Kojève" (p. 177-201);
Antonio NEGRI, "L'antimodernité de Spinoza" (p. 203-220);
Jean-François REY, "Lévinas et Spinoza" (p. 225-235);
François ZOURABICHVILI, "Deleuze et Spinoza" (p. 237-245);
Manlio IOFRIDA, "La fonction de l'écriture dans la pensée de Spinoza, ou Spinoza après Derrida" (p. 247-257);
Bernard ROUSSET, "Spinoza et l'enseignement de la philosophie en France au XXe siècle" (p. 259-265);
Alain BOYER, "Spinoza et Karl Popper : rationalisme absolu ou rationalisme critique ?" (p. 269-281);
Pierre MACHEREY, "La dissociation de la métaphysique et de l'éthique. Russell lecteur de Spinoza" (p. 285-305);
Bernard BALAN, "Spinoza et la théorie de l'identité dans la philosophie de l'esprit" (p. 307-325);
Etienne BALIBAR, "Heidegger et Spinoza" (p. 327-343);
Günther MENSCHING, "Spinoza dans l'école de Francfort" (p. 345-359);
Manfred WALTHER, "Carl Schmitt et Baruch Spinoza ou les aventures du concept du politique" (p. 361-372);
Myriam REVAULT D'ALLONNES, "Hannah Arendt et Spinoza : le politique sans la domination" (p. 375-390);
Paolo CRISTOFOLINI, "Spinoza dans les ouvrages italiens d'histoire de la philosophie" (p. 391-404);
Emilia GIANCOTTI, "Giovanni Gentile, éditeur et exégète de l'Ethique" (p. 405-417);
Jacques MOUTAUX, "Exotérisme et philosophie : Leo Strauss et l'interprétation du Traité théologico-politique" (p. 421-441);
Elhanan YAKIRA, "Spinoza et les sionistes" (p. 445-457);
Anne LAGNY, "Spinoza personnage de roman chez B. Auerbach (Spinoza. Ein Denkerleben) et E. G. Kolbenheyer (Amor Dei)" (p. 459-482);
Jacques DAMADE, "Le Saint et l'Hérétique. Borges et Spinoza" (p. 483-492);
René ZAPATA, "Spinoza en URSS" (p. 495-498);
Jean-Pierre COTTEN, "Althusser et Spinoza" (p. 501-513);
André TOSEL, "Des usages `marxistes´ de Spinoza. Leçons de méthode" (p. 515-524);
Frank BURBAGE et Nathalie CHOUCHAN, "Freud et Spinoza : la question de la transformation et le devenir actif du sujet" (p. 527-545);
Bertrand OGILVIE, "Spinoza dans la psychanalyse" (p. 549-571);
Elisabeth ROUDINESCO, "Lacan et Spinoza. Essai d'interprétation (1916-1964)" (p. 577-586).
{Hier gevonden op Index du Bulletin de Bibliographie Spinoziste]
Ik kan deze teksten (of dit boek) nergens op internet vinden [alleen het hoofdstuk van Antonio Negri uit dat boek, kom je tegen - cf. PDF] .
Meer studies van Alain Boyer over Karl Popper zijn te vinden in de PDF Bibliography Karl R. Popper. N.B. aldaar is ook te zien dat die van Alain Boyer de enige is die over Spinoza gaat.