Daar ik vanaf 1976 enige jaren in Schoonhoven heb gewoond,
waaraan ik goede herinneringen bewaar, kan ik er niet omheen hier te melden
dat op zondagmiddag 3 februari, aanvang 14.00 uur, in de Remonstrantse kerk aan
de Kruispoorstraat 8 in Schoonhoven door Rian Goossens, docent maatschappijleer
en levensbeschouwing aan een middelbare school, een lezing zal worden gegeven
over SPINOZA – ETHICA, DEEL 1 – OVER GOD. [hier méér info]
Pagina's
▼
donderdag 31 januari 2019
Waar blijft Spinozaland – de vertaling van Maxime Rovere’s Le clan #Spinoza?
In
het blog van 24 september 2018: Goed nieuws: ‘Le Clan
Spinoza’ van Maxime Rovere verschijnt in Nederlandse vertaling” [herhaald in
het blog
van 6 januari 2019: “Le clan #Spinoza verschijnt eind deze maand als
Spinozaland”] lezen we, zoals het op de website
van Balans staat, dat het boek 31 januari 2019 zou uitkomen. Vandaag dus. Maar
zo is het niet.
Intussen had ik al te horen gekregen van Gonny Pasman die het had van Manja Burgers van Antiquariaat Spinoza, die regelmatig emailcontact heeft met de vertaalster, dat het boek in tegenstelling tot wat Balans zegt, pas eind maart wordt uitgegeven.
Niet netjes van Balans om zo'n precieze datum te noemen, als je dat niet waar kunt maken.
Intussen had ik al te horen gekregen van Gonny Pasman die het had van Manja Burgers van Antiquariaat Spinoza, die regelmatig emailcontact heeft met de vertaalster, dat het boek in tegenstelling tot wat Balans zegt, pas eind maart wordt uitgegeven.
Niet netjes van Balans om zo'n precieze datum te noemen, als je dat niet waar kunt maken.
Maar daarmee kunnen we vrede hebben, als het intussen een beter boek wordt dan het origineel... Op
de website van Le
Clan Spinoza is namelijk het volgende te lezen:
woensdag 30 januari 2019
Op komst: Frans boek over de Hebreeuwse Grammatica van #Spinoza
Over twee weken verschijnt volgens Fnac het volgende boek (uitgever CNRS geeft die
informatie nog niet):
Jean Baumgarten, Irène Rosier-Catach & Pina Totaro
(dir.), Spinoza, philosophe grammairien
[L'Abrégé de grammaire hébraïque]. C.n.r.s. Eds, Paru le 14 février 2019 - 300
pages
Enfin, zo bent u er alvast van op de hoogte.
Zie ook het blog van 31 maart 2018: "Eens iets over Spinoza's Hebreeuwse Grammatica." En 't
Zie ook het blog van 31 maart 2018: "Eens iets over Spinoza's Hebreeuwse Grammatica." En 't
blog van 04-09-2014: "Spinoza’s Compendium grammatices
linguae Hebraeae"
Lisa Shapiro over hoe we volgens Descartes en #Spinoza de wereld ervaren [1]
Ik
heb mij deze dagen bezig gehouden met het volgende artikel van
• Lisa Shapiro, “How We Experience the World:
Passionate Perception in Descartes and Spinoza” dat verscheen als hoofdstuk 11
in het mede door haar geredigeerde boek: Martin Pickavé and Lisa Shapiro (eds.),
Emotion and Cognitive Life in Medieval
and Early Modern Philosophy. Oxford University Press, 2012 [cf. ook oxfordscholarship]
[NB
tussen haakjes, de Spinoza Bibliografie heeft dit niet, noemt wel het boek,
maar alleen onder verwijzing naar het hoofdstuk van Lilli Alanen]
Shapiro
geeft het genoemde artikel als PDF op haar website. Het
is geen eenvoudig artikel, maar de moeite van bestudering zeker waard: er valt
e.e.a. van op te steken. Ik kom er in een volgend blog op terug.
dinsdag 29 januari 2019
Celliste Jacqueline Hamelink speelt tijdens #Spinoza-middag in Theaters Tilburg
Naar
aanleiding van nummer 3 in de filosofenreeks van Het Zuidelijk Toneel
[t.w. Spinoza] organiseren Filosofie Magazine en Het Zuidelijk Toneel vanmiddag, dinsdagmiddag
29 januari, in Theaters Tilburg een Spinoza-programma. Met o.a. een bijdrage
van celliste Jacqueline Hamelink, filosoof Arthur Kok en regisseur Stefaan van
Brabandt. [Cf.]
Aanvankelijk
zou deze middag de eerste try out plaats hebben van het door Han Kerckhoffs te
spelen stuk 'Spinoza'. Het zou ook de enige keer zijn dat het stuk in een middag zou
worden gespeeld. Daar de Stadsschouwburg Utrecht, die voor mij – wonend in
Bilthoven - het dichtstbij zou zijn, al was uitverkocht vanaf het moment dat de
speeldata werden bekend gemaakt, was die enige middagvoorstelling voor mij een
goede gelegenheid om het stuk bij te wonen. Ik kon voor elkaar krijgen dat twee
vrijwilligers mij met het rolstoelbusje waarover de woonzorginstelling waarin
ik verblijf beschikt, mij zouden halen en brengen. Kortom, ik had het aardig
voor elkaar, bezat al vele maanden een ticket en verheugde mij erop dat ik de Spinoza-voorstelling
zou kunnen meemaken. Tot ik, nu ook alweer een hele poos geleden, te horen
kreeg dat die middagvoorstelling alsnog was gecanceld: Han Kerckhoffs had bij
nader inzien twee tryouts op één dag teveel gevonden. Wat uiteraard ook eerder bedacht had kunnen worden, maar het zij zo...
Intussen was door de coördinator van de Spinoza Kring Limburg, waarvan enige leden ook naar Tilburg wensten te komen om er het stuk bij te wonen en mij weer eens te ontmoeten, contact opgenomen met HZT om een aansluitend programma te organiseren. Dat werd opgepakt en mij
werd nog aangeboden dat ik in dit middagprogramma de regisseur zou interviewen, vervolgens na een diner de avond try out kon bijwonen, waarna Theaters Tilburg mij thuis
zou laten brengen. Ik heb over deze op zich verleidelijke mogelijkheid goed nagedacht, maar moest
besluiten dat dit al met al te laat en te zwaar voor me zou worden. Ik woon niet voor niets in een woonzorginstelling en zou ook nooit
hebben bedacht om een avondvoorstelling zo ver van huis te gaan bijwonen.
maandag 28 januari 2019
#Spinoza-boektitel en cover bij nader inzien gewijzigd
In
het blog van 1 juli 2018 kondigde ik de komst van dit boek al
aan. Op 7 februari zal verschijnen:
Jack
Stetter & Charles Ramond (eds.), Spinoza
in Twenty-First Century American and French Philosophy. London: Bloomsbury Academic, 7 februari 2019 [zie voor de Inhoudsopgave aldaar]
Maar
inmiddels blijkt het boek toch in een wat ander jasje gestoken te worden [en ook de
titel luidt niet meer Spinoza in 21st-Century
American and French Philosophy].
Review van Don Garrett: “This is an extraordinary volume in both aim and
execution. Designed to deepen the engagement between American and French
approaches to Spinoza, it comprises thirteen essays by leading English-speaking
scholars paired with probing responses by leading French-speaking scholars. The
essays are rewardingly distributed across a broad range of important and
fascinating topics in metaphysics, philosophy of mind, moral philosophy, and
political philosophy. The contributions are of very high quality and
consistently advance our understanding of the issues under discussion. It is
essential reading for anyone who wants a better understanding of Spinoza's
philosophy.” – Don Garrett, Silver
Professor of Philosophy, New York University, USA
#Spinoza-2011-dissertatie Spinoza on Individuals and Individuation
Vandaag stuitte ik op
Matthew
David Wion, Spinoza on Individuals and
Individuation: Metaphysics, Morals, and Politics. PhD Dissertation,
Marquette University [Paper 145], 2011. [Cf.
& PDF]
Abstract: This dissertation examines Spinoza's position
regarding the relationship of the individual to the community and to other
individuals in the context of a particular reading of Spinoza's metaphysics as
holistic. By the term "holistic metaphysics," I refer to a view of
reality as a unified whole rather than as a collection of entirely separate
parts. The latter I call a "reductionistic metaphysics." If a
reductionistic metaphysics tends to see individuals as essentially separate and
only secondarily relational, a holistic metaphysics pictures individuals as
primarily relational and only by means of their relations capable of any
meaningful "separateness" from other individuals. The reading
advanced here concludes that Spinoza holds that individuals cannot ultimately
be separated from the larger environment and network of relationships of which
they are always a part. This dissertation concludes with brief set of
reflections on the potential implications of this "relational"
understanding of individuals in the realms of morals and politics. How Spinoza
might view the issue of "universal health care" in the context of his
holistic metaphysics is singled out for specific consideration.
TABLE OF CONTENTS
zondag 27 januari 2019
Han Kerckhoffs speelt #Spinoza en zichzelf
Han Kerckhoffs speelt Spinoza. Foto Phile Deprez
Brabant Cultureel, Digitaal podium voor kunst en
cultuur, had vrijdag 25 januari 2019 een artikel van Arnold Verplancke onder
bovenstaande titel. Het gaat over het stuk "Spinoza" dat Het
Zuidelijk Toneel volgende week donderdag 31 januari in première brengt. Concept,
tekst en regie zijn van Stefaan van Brabandt. Het wordt gespeeld door Han
Kerckhoffs. “Als formule is gekozen voor de verhouding van de acteur tot
Spinoza. Af en toe wordt Han Kerckhoffs Spinoza en daarna stapt hij weer terug
als zichzelf. Acteur en rol vloeien voortdurend in elkaar over.” Aldus Verplancke.
zaterdag 26 januari 2019
Binnenkort verschijnt in Italië de roman: Geen koffie voor #Spinoza
Alice
Cappagli, Niente caffè per Spinoza.
Einaudi, 5 febbraio 2019 - 280 pagina's.
Robert David Duncan maakte in 2018 de film: #Spinoza Hotel
Over deze film kan ik niet meer vinden dan deze samenvatting:
"There are eternal spirits that cannot be contained by the
boundaries and limitations of everyday life. Those spirits dwell in Spinoza
Hotel." [Cf.]
En het feit dat de maker van de film, Robert David Duncan, in
juni vorig jaar op een alternatief filmfestival de prijs won voor de beste
experimentele film. Waarvan acte.
En op het Barcelona Planet Film Festival werd hij met Spinoza Hotel de Best Man Cinomatographer Winner. Op z'n twitterpagina is te zien dat Robert David Duncan de film onlangs naar nog enige festivals inzond. Het lijkt dus vooral te gaan om het winnen van festivalprijzen...
Ik kwam achter het bestaan van Spinoza Hotel via Google die wees naar deze Poolse site.
Ik kwam achter het bestaan van Spinoza Hotel via Google die wees naar deze Poolse site.
#Spinoza onder de 'Verlichtingszaden'
By Jacob Mchangama January 25, 2019
1685 was a watershed year for events that would lead to what we call the Enlightenment. France´s Sun King Louis XIV revoked the Edict of Nantes and initiated a policy of religious persecution of Protestants. In England, the Catholic James II assumed the throne to the horror of the protestant majority in Parliament. From their exiles in the Dutch Republic, the French philosopher Pierre Bayle wrote his groundbreaking defense of religious tolerance “Commentaire Philosophique” and John Locke wrote the original Latin version of his Letter Concerning Toleration. In this episode, we trace the seeds of the Enlightenment covering events in France, the Dutch Republic, and England. Why did Louis XIV revoke the Edict of Nantes and what were the consequences? Why did the Dutch Republic become famous for its religious tolerance and open debate in the 17th Century? Who was the late 16th century Dutch thinker who opposed censorship six decades before Milton? Why were several members of Spinoza´s circle of radical Dutch freethinkers targeted by censorship and repression? Why was the complete work of Spinoza and even the reworking of his ideas banned in the Dutch Republic? Why were Pierre Bayle’s ideas so controversial that he lost his professorship? Why did the Anglican majority in the English Parliament oppose religious tolerance favoured by both Charles II and James II? How tolerant was the Toleration Act really? How did John Locke provide the intellectual killer blow to the English Licensing Act? What were the consequences of the end of pre-publication censorship in England?
Van 2-5 juli 2019 wordt in Groningen Collegium Spinozanum III gehouden - #Spinoza
An
International Summer School on Spinoza and Spinozisms in their Historical and
Philosophical Contexts - georganiseerd door Andrea Sangioacomo [cf. rug.nl]
Confirmed
invited speakers:
Susan James (Birkbeck College London)
Maxime Rovere (PUC Rio de Janeiro)
Hasana Sharp (McGill University)
Jimena Solé (Universidad de Buenos Aires)
Susan James (Birkbeck College London)
Maxime Rovere (PUC Rio de Janeiro)
Hasana Sharp (McGill University)
Jimena Solé (Universidad de Buenos Aires)
vrijdag 25 januari 2019
Moraalfilosoof en #Spinoza-fan Etienne Vermeersch 18 jan. 2019 op 84-jarige leefthijd overleden
Filosoof Etienne Vermeersch in zijn werkkamer met de statenbijbel (2013) [wiki] - cf. wat Tinneke Beeckman over hem schrijft. Cf. ook het In Memoriam door Maarten Boudry op 1 febr. 2019 op Liberales.be |
Jongste nummer Parrhesia o.a. gewijd aan Moira Gatens’ feminisme en #Spinoza studie
Eind
2017 zette de conferentie van de Australasian Society for Continental Philosophy
(ASCP) aan de University of Tasmania vooral prof. Moira Gatens centraal [cf. website].
Het
jongste nummer van Parrhesia, Vol 30
· 2019 [PDF] brengt bijdragen van deze conferentie – drie van de bijdragen
gaan over Gatens (hierna geel gemarkeerd).
Inhoudstabel:
•
timothy laurie, hannah stark and briohny walker, continental philosophy:
intellectual community, disciplinary identity, and the politics of inclusion, pp.
1-17
•
michelle boulous walker, the fragility of collegiality: 'what remains of me at
the university, within the university?', pp. 18-28
• louise
richardson-self, reflections on imagination and embodiment in the work of moira
gatens, 1983-2008, pp. 29-47 [heeft het o.a. over Gatens’ SPINOZISTIC TURN] [ook op academia.edu]
• timothy
laurie, thinking without monsters: the role of philosophy in moira gatens,
48-68 [ook op academia.edu]
• simone
bignall, re-visioning benedict de spinoza and george eliot through the work of
moira gatens, 69-87 [ook op academia.edu]
•
elese b. dowden, colonial mind, colonised body: structural violence and
incarceration in Aotearoa, 88-102
•
adrian moore, dissolving the consciousness in satori: merleau-ponty and the
phenomenology of suzuki's embodied buddhism, 103-119
•
anisha sankar, radical dialectics in benjamin and fanon: on recognition and
rupture, 120-136
•
briohny walker, precarious time: queer anthropocene futures, 137-155
De #Spinoza Programma's i.v.m. de tentoonstelling "Spinoza: Marano of Reason"
In aanvulling op het blog van 22 januari 2019 breng ik hier de link
naar de "Spinoza Programs" die i.v.m. de tentoonstelling
"Spinoza: Marano of Reason" worden georganiseerd.
Toby Turkel, Spinoza
[te zien op de tentoonstelling]
donderdag 24 januari 2019
#Spinoza in Spanje: Verzamelbundel Spinozistische essays van Eugenio Fernandez Garcia
Dirk Noordman, bestuurder en penningmeester van de Ver. Het
Spinozahuis, liet mij weten dat vorig jaar de volgende uitgave in Spanje
verscheen
Eugenio Fernandez Garcia, La encrucijada de los afectos.
Ensayos Spinozistas. Redacteuren: Julián Carvajal Cordón, Luisa de la Cámara
& Raúl de Pablos. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha [UCLM],
sept. 2018 – 446 pagina’s - books.google.
Eugenio Fernandez Garcia is emeritus professor in de
wijsbegeerte aan de Complutense Universiteit van Madrid en is oprichter en
voorzitter van het Boletín de Bibliografía Spinozista. Dit is zijn
verzamelbundel Spinozistische essays.
Was #Spinoza wel een “marrano of reason?”
N.a.v.
de titel die voor de in maart 2019 te houden expositie in Amsterdam van
kunstenaars die zich op Spinoza inspireerden, is gekozen - "Spinoza, Marrano of Reason” [cf. dit blog] - een titel die ontleend werd aan de boeken van Yirmiyahu Yovel:
Spinoza and
Other Heretics. Vol. I: The Marrano of Reason. 244 pp. Vol. II: The Adventures of Immanence, 225 pp. Princeton University Press,
1989 [January 1990]
lijkt
het me nuttig eens terug te zien naar besprekingen ervan, waardoor twijfel over
de treffendheid van die titel kan ontstaan.
woensdag 23 januari 2019
Richard Popkin’s The History of Scepticism staat op internet met Chapter 15 #Spinoza’s Scepticism and Antiscepticism.
In
het blog van 12-07-2009, “Richard H. Popkin (1923 - 2005) -
zijn Spinoza-boekje,” had ik al eens beschreven hoe zijn studie over het
scepticisme in de loop der jaren uitdijde. Zijn eerste editie, The History of Scepticism from
Erasmus to Descartes (uit 1960), werd vervolgens
The History of Scepticism from Erasmus to
Spinoza (in 1979); en daarna – en tenslotte - The History of Scepticism from Savonarola to
Bayle (Oxford, University Press: 2003). De bestudeerde perioden
dijden dus naar voren en naar achteren in de geschiedenis telkens uit. Bij het
eerste verschijnen in 1960 wees het vele ideeën-historici op de tot dan
onvoldoende besefte invloed op het westerse denken in de Zeventiende Eeuw van
het scepticisme (vaak Pyrrhonisme genoemd) van Sextus Empiricus. E. James
Force van de Humanities Library, University of California, San Diego, omschreef
The History of Scepticism from Erasmus to
Descartes als: "his paradigm-shattering History" - zijn
paradigma-verbrijzelende geschiedenis.
Welnu,
die uiteindelijke versie staat als PDF op internet. U wist dat misschien al, maar ik ontdekte
het deze middag.
Alfred L. Ivry over ’t filosofische magnum opus van Moses Maimonides (1138-1204) zonder aandacht voor #Spinoza
Alfred
L. Ivry is professor emeritus in the Skirball Department of Hebrew and Judaic
Studies and the Department of Middle Eastern and Islamic Studies at New York
University. He is the author, editor, or translator of ten books. Most
recently, he is the author of *Maimonides' “Guide of the Perplexed”: A
Philosophical Guide*; and recently edited Averroes’s Middle Commentary on
Aristotle’s “De Anima” in both Arabic and Hebrew critical editions, as well as
supplying an English-language translation.” Aldus de intro op zijn academia.edu-pagina,
waarheen hij onlangs veel van zijn werk heeft geüpload. Zo ook de “Preface” tot
zijn
Alfred
L. Ivry, Maimonides’ "Guide of the
Perplexed". A Philosophical Guide. The University of Chicago Press Books, 2016 - 312 pages. Behalve
die Preface was ook de Introduction al bij books.google
te lezen
A classic of medieval Jewish philosophy, Maimonides’s Guide of the Perplexed is as influential
as it is difficult and demanding. Not only does the work contain contrary—even
contradictory—statements, but Maimonides deliberately wrote in a guarded and
dissembling manner in order to convey different meanings to different readers,
with the knowledge that many would resist his bold reformulations of God and
his relation to mankind. As a result, for all the acclaim the Guide has
received, comprehension of it has been unattainable to all but a few in every
generation.
Drawing on a lifetime of study, Alfred L. Ivry has
written the definitive guide to the Guide—one that makes it comprehensible and
exciting to even those relatively unacquainted with Maimonides’ thought, while
also offering an original and provocative interpretation that will command the
interest of scholars. Ivry offers a chapter-by-chapter exposition of the widely
accepted Shlomo Pines translation of the text along with a clear paraphrase
that clarifies the key terms and concepts. Corresponding analyses take readers
more deeply into the text, exploring the philosophical issues it raises, many
dealing with metaphysics in both its ontological and epistemic aspects.
dinsdag 22 januari 2019
Meer over komende expositie #Spinoza: Marano of Reason
Op 5 januari 2019 had ik het blog: » In maart 2019: "Spinoza, Marrano of Reason” - expositie
van op #Spinoza geïnspireerde kunstwerken «
die van 7 - 31 maart 2019 in de Amstelkerk en het Plein van Siena in Amsterdam
zal worden gehouden.
Inmiddels
is er meer informatie te vinden op deze webpagina van Jewish Art Salon. De namen van alle
deelnemende kunstenaars worden er vermeld. En er wordt een impressie gegeven
van de vele kunstwerken die er te zien zullen zijn. Om u te stimuleren die
tentoonstelling te bezoeken ben ik zo vrij hieronder enige van die werken naar
binnen te halen. Ook zullen te zien zijn de ”Tractatus Singularis” van Filip
Schrooyen [cf. blog van 24-07-2013] en Shoshannah Brombacher's schilderij
"The Ethica of Spinoza" [cf. blog van 16-06-2011] - en veel meer...
maandag 21 januari 2019
#Spinoza en Simon van der Stel (4)
Henrik Adriaan van Reede van Drakestein (1636-1691), gouverneur van Malabar, Frontispiece Hortus Indicus Malabaricus, 1678 Gezicht op de Tafelbaai, Kaap de Goede Hoop |
Vandaag verscheen het vierde deel van Wim Goris’
zoektocht naar de mededeling van journalist Peter Kolbe (1675-1726) dat hij bij
een bezoek dat hij bracht aan de gouverneur van de Kaap de Goede Hoop, Simon
van der Stel (1639–1712) op een tafeltje, naast de Koran en het boek van
Flavius Josephus over de Joodse oorlog, de Ethica
van Spinoza had zien liggen.
Het wordt inmiddels een heel groot verhaal naar de
achtergrond van een heel klein feitje en het vinden van een antwoord op de vraag of
het wel om een feit gaat. Intussen komen we heel wat geschiedenis te weten...
Komend boek n.a.v. de “new turn in Descartes and #Spinoza scholarship”
Terwijl
ik bezig ben aan een blog over een Descartes en Spinoza Scholar, ontdekte ik
dat er een nieuw boek over beide 17e eeuwse filosofen op komst is.
Vooruitlopend op dat blog breng ik hier alvast dit nieuws over het verschijnen van:
Martina
Reuter & Frans Svensson (eds.), Mind,
Body, and Morality. New Perspectives on Descartes and Spinoza. Routledge, 19 maart 2019
Description
The turn of the millennium has been marked by new
developments in the study of early modern philosophy. In particular, the
philosophy of René Descartes has been reinterpreted in a number of important
and exciting ways, specifically concerning his work on the mind-body union, the
connection between objective and formal reality, and his status as a moral
philosopher. These fresh interpretations have coincided with a renewed interest
in overlooked parts of the Cartesian corpus and a sustained focus on the similarities
between Descartes’ thought and the philosophy of Baruch Spinoza.
Mind, Body, and Morality consists of fifteen chapters written by scholars who have contributed
significantly to the new turn in Descartes and Spinoza scholarship. The volume
is divided into three parts. The first group of chapters examines different
metaphysical and epistemological problems raised by the Cartesian mind-body
union. Part II investigates Descartes’ and Spinoza’s understanding of the
relations between ideas, knowledge, and reality. Special emphasis is put on
Spinoza’s conception of the relation between activity and passivity. Finally,
the last part explores different aspects of Descartes’ moral philosophy,
connecting his views to important predecessors, Augustine and Abelard, and
comparing them to Spinoza.
1.
Introduction, Martina Reuter and Frans Svensson
Part I: Cartesian Persons
2. The Metaphysics of Cartesian Persons, Deborah Brown
3. The Gender of the Cartesian Mind, Body, and Mind-Body Union, Martina Reuter
4. "I certainly seem to see" – Embodiment in the Second Meditation, Mikko Yrjönsuuri
Part II: Ideas, Knowledge, and Reality
5. Ideas and Reality in Descartes, Peter Myrdal and Arto Repo
6. Spinoza’s Three Kinds of Cognition: Imagination, Understanding, and Definition and Essence, John Carriero
7. Mind-Body Interaction and Unity in Spinoza, Olli Koistinen
8. Spinoza and the Inferential Nature of Thought, Karolina Hübner
9. Self-Consciousness and Consciousness of Self: Spinoza on Desire and Pride, Lisa Shapiro
10. Spinoza on Activity and Passivity: The Problematic Definition Revisited, Valtteri Viljanen
Part III: Will, Virtue, and Love
11. Teleology and Descartes’ Problem of Error, Tomas Ekenberg
12. Descartes’ Generosité, Calvin Normore
13. A Cartesian Distinction in Virtue: Moral and Perfect, Frans Svensson
14. Spinoza and the Cartesian Definition of Love, Denis Kambouchner
15. Self and Will in Descartes’s Account of Love, Lilli Alanen
Part I: Cartesian Persons
2. The Metaphysics of Cartesian Persons, Deborah Brown
3. The Gender of the Cartesian Mind, Body, and Mind-Body Union, Martina Reuter
4. "I certainly seem to see" – Embodiment in the Second Meditation, Mikko Yrjönsuuri
Part II: Ideas, Knowledge, and Reality
5. Ideas and Reality in Descartes, Peter Myrdal and Arto Repo
6. Spinoza’s Three Kinds of Cognition: Imagination, Understanding, and Definition and Essence, John Carriero
7. Mind-Body Interaction and Unity in Spinoza, Olli Koistinen
8. Spinoza and the Inferential Nature of Thought, Karolina Hübner
9. Self-Consciousness and Consciousness of Self: Spinoza on Desire and Pride, Lisa Shapiro
10. Spinoza on Activity and Passivity: The Problematic Definition Revisited, Valtteri Viljanen
Part III: Will, Virtue, and Love
11. Teleology and Descartes’ Problem of Error, Tomas Ekenberg
12. Descartes’ Generosité, Calvin Normore
13. A Cartesian Distinction in Virtue: Moral and Perfect, Frans Svensson
14. Spinoza and the Cartesian Definition of Love, Denis Kambouchner
15. Self and Will in Descartes’s Account of Love, Lilli Alanen
zondag 20 januari 2019
Op komst: Spinozisme als Model: Deleuze en #Spinoza
Ferdie
Fluitsma wees mij erop dat hij bij Brill had gezien dat het volgende boek eraan komt:
Thomas
Kisser & Katrin Wille (Hrsg.), Spinozismus
als Modell. Deleuze und Spinoza. Wilhelm
Fink Verlag, 13 mei 2019
Spinozas
Philosophie barg zu seiner Zeit erhebliches Konfliktpotential. Doch inwieweit
liegt hier ein Kritikpotential, das uns heute auch noch tangiert? Dieses
Potential kann nicht nur, wie die Memoria-Funktion der Geisteswissenschaften es
gebietet, einfach erinnert und bewahrt werden, sondern muss in einer
produktiven Lektüre neu entdeckt werden. Dies erfordert den doppelten Blick,
Spinoza als klassischen Autor, aber auch als Zeitgenossen zu sehen. Für eine
solche zeitgenössische Lektüre steht wie kaum ein anderer ohne Zweifel Gilles
Deleuze. Ebenso wie Spinoza kritisiert Deleuze an weiten Teilen der Philosophie
die Verengung auf die Perspektive und das Thema des Bewusstseins. Die besondere
Affinität, die Deleuze zu Spinozas Denken hat, zeigt sich vor allem in den
Begriffen der Intensität und des Lebens.
Katja Diefenbach over #Spinoza en "De melaatsen van deze aarde"
Cf. over Katja Diefenbach's boek Spekulativer Materialismus. Spinoza in der postmarxistischen Philosophie, de blogs van 1 december 2017 en 24 juni 2018
zaterdag 19 januari 2019
Filosofie Magazine brengt i.s.m. Het Zuidelijk Toneel video's: Vraag het #Spinoza
Gisteren werd door Filosofie Magazine i.s.m. Het Zuidelijk
Toneel (HZT) een viertal video’s naar Youtube gebracht, waarop (met een
irritant muziekje op de achtergrond) acteur Han Kerckhoffs, die vanaf eind
deze maand met het ZHT Spinoza zal opvoeren [cf.], zijn stem leende om Spinoza
vragen te laten beantwoorden. Als men een deskundige had laten meekijken, zou zo'n fout met "Deus cive natura" in de tweede video niet gemaakt zijn.
1
2
3
4
Italiaanse Ethica-uitgave van #Spinoza [om de cover]
Bento de Spinoza, Etica. Dimostrata secondo l'ordine geometrico. Traduzione di Sossio Giametta. Introduzione di Salvatore Natoli. Editore: Bollati Boringhieri, 1959, 1969, 1981, 2006 [voor deze edities en covers cf.], 2018 met deze cover [cf.]
Er lijkt voor deze recente cover gebruik te zijn gemaakt van de door mij in 2008 op internet gebrachte uitsnede van het Opera-portret met weglating van de achtergrond.
vrijdag 18 januari 2019
Eugene Marshall - met specialiteit #Spinoza - wiste zijn pagina bij academia.edu
Eugene
Marshall leest het voorwoord van deel 3 van de Ethica
Van hem is:
• Eugene Marshall, Spiritual Automaton:
Spinoza's Science of the Mind. Oxford University Press. 2013
Cf PDF review door Steph Marston. Cf. PDF review Alex Silverman op academia.edu. Cf. review door Matthew
J. Kisner op NDPR.
Op
zijn pagina
bij google.sites schreef Eugene Marshall nog “I am also an area editor at
Academia.edu.” Maar zojuist ontdekte ik dat hij zijn Academia.edu-pagina heeft
gewist. Verwijzingen als in het blog van 2 mei 2018 over hem, werken dan niet meer. Irritant.
Waarom hij dit deed, weet ik niet. Ik weet dat er een poos geleden een actie
tegen academia.edu is gevoerd daar het te monopolistisch en zelfs commercieel zou
zijn, maar of zijn wissen daarmee te maken heeft, weet ik niet.
Op
en via zijn pagina
bij PhilPeople heeft hij nog wel enige PDF’s, maar beduidend minder dan hij
via Academia.edu gaf. Type maar eens in Google “Eugene Marshall + acacemia.edu”
en je krijgt nog te zien wat daar zoal stond.
Ik
meld hier nog even zijn artikelen op PhilArchive:
• Eugene Marshall, "Spinoza on Evil." Chapter
15 in: Daniel Robinson (Ed.), The History
of Evil. Volume III: The History of Evil in the Early Modern Age (1450-1700),
Routledge [Acumen Press], 2018. PDF op PhilArchive. Zie ook het blog van 2 mei 2018: Eugene Marshall schreef voor "The History of Evil" het hoofdstuk “Baruch Spinoza on Evil”
• Eugene Marshall, “Spinoza on the problem of akrasia.”
In: European Journal of Philosophy 18
(1): 41-59. 2010. PDF op PhilArchive.
• Eugene Marshall, ‘Spinoza's Cognitive Affects and Their Feel’. In: British Journal for the History of Philosophy 16(1):1-23 · February 2008. PDF op PhilArchive
• Eugene Marshall, ‘Spinoza's Cognitive Affects and Their Feel’. In: British Journal for the History of Philosophy 16(1):1-23 · February 2008. PDF op PhilArchive
• Eugene Marshall, “Adequacy and Innateness in
Spinoza." In: Oxford Studies in
Early Modern Philosophy 4 51-88. 2008. PDF
op PhilArchive
donderdag 17 januari 2019
#Spinoza’s teleologie-kritiek. Is Spinoza 'volkomen verstoken van teleologie'? *
Spinoza enjoys a widespread reputation as
the early modern philosopher who makes
the most thoroughgoing and principled
attack on teleology. [Martin Lin, cf. onder]
the early modern philosopher who makes
the most thoroughgoing and principled
attack on teleology. [Martin Lin, cf. onder]
Let wel: de term 'teleologie' kende Spinoza nog niet: dat is een 18e eeuwse uitvinding (geïntroduceerd door Christiaan Wolff in 1728).**)
Een recent artikel van Melamed, waarop Ferdie Fluitsma mij wees (waarvoor mijn dank), werd voor mij aanleiding om de secundaire Spinoza-literatuur over “Spinoza en teleologie” hier bijeen te brengen. Ik breng de relevante publicaties zoveel mogelijk op datum van verschijnen en – waar mogelijk – met een link naar waar de tekst te lezen is [wat in elf van de negentien teksten het geval is].
Een recent artikel van Melamed, waarop Ferdie Fluitsma mij wees (waarvoor mijn dank), werd voor mij aanleiding om de secundaire Spinoza-literatuur over “Spinoza en teleologie” hier bijeen te brengen. Ik breng de relevante publicaties zoveel mogelijk op datum van verschijnen en – waar mogelijk – met een link naar waar de tekst te lezen is [wat in elf van de negentien teksten het geval is].
De
belangrijkste plaats waar Spinoza tegen het bestaan van doeloorzaken in God of
de natuur spreekt, is zoals bekend in de Appendix van deel I van de Ethica. Bij al wat gebeurt, spelen
alleen voorafgaande bewerkende oorzaken en spelen doelen absoluut geen rol.
Spinoza's punt: hoe kan een doel, dat op z'n best pas gerealiseerd kan worden aan het eind van een proces, causaal verantwoordelijk zijn voor dit proces?
Dit gold voor hem ook voor menselijk handelen – d.w.z. ook in het geval van willen, wensen en verlangen (we verlangen niet naar iets omdat het goed is - en zo ons doel kan zijn -, maar we noemen iets goed, omdat we ernaar streven).
Spinoza's punt: hoe kan een doel, dat op z'n best pas gerealiseerd kan worden aan het eind van een proces, causaal verantwoordelijk zijn voor dit proces?
Dit gold voor hem ook voor menselijk handelen – d.w.z. ook in het geval van willen, wensen en verlangen (we verlangen niet naar iets omdat het goed is - en zo ons doel kan zijn -, maar we noemen iets goed, omdat we ernaar streven).
Waarschijnlijk
omdat dit als contra-intuïtief wordt ervaren en niet alleen gewone mensen maar
ook filosofen uitgaan van hun fenomenologische ervaring dat we als mens wél
doelen nastreven en een wil ervaren, is het dat deze metafysische benadering van
Spinoza zo vaak ofwel bekritiseerd werd, ofwel dat men probeert aan te tonen
dat Spinoza het niet zo ernstig meent en via zijn leer van de conatus toch meer
doelgerichtheid introduceert. En dat heeft geleid tot veel studies, die ik
hierna opsom.
woensdag 16 januari 2019
Zal op de publieksdag “Vrijheid en Vervolging” ook #Spinoza aan bod komen?
Op
het affiche alvast wel: met de verbeelding van de moordaanslag op Spinoza, waarbij de
achtergrond met de verkeerde locatie is weggelaten [cf. blog van 26-10-2010].
Maar
de titels van de lezingen geven niet veel aanleiding om ruimte te vermoeden
voor Spinoza in het thema Vrijheid en Vervolging:
Tolerantie in Vroegmodern Europa.
Veer
méér informatie over de Publieksdag op de website van de Werkgroep Zeventiende Eeuw en de website
van het Utrecht Centre for Early Modern Studies.