vrijdag 1 december 2017

Katja Diefenbach’s Spinozaboek komt eraan

Katja Diefenbach is hoogleraar in de Esthetische filosofie aan de Merz Akademie in Stuttgart. Eerder had ze een vergelijkbare leeropdracht aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. En ze was Lector aan de Universität der Künste in Berlijn en de Humboldt Universiteit te Berlin. Zij houdt zich vooral bezig met de Franse filosofie in de 20e en 21e eeuw en in het bijzonder met de verhouding van het marxisme tot het poststructuralisme.
Al in een eerder blog wees ik erop dat een handelsuitgave zal verschijnen van het proefschrift waarmee Katja Diefenbach dit jaar, 2017, doctoreerde aan de Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät van de Humboldt-Universität zu Berlin De titel van haar dissertatie luidde: Politik der Potentialität. Die Spinozarezeption im Postmarxismus. De titel van het boek dat naar aanleiding ervan in maart volgend jaar zal verschijnen is:
Katja Diefenbach, Spekulativer Materialismus. Spinoza in der postmarxistischen Philosophie. Turia + Kant - ISBN 3-85132-888-4 [in Vorbereitung für März 2018], ca. 500 S., ca. € 39,- [Broschur mit Fadenheftung]
Uitgever's blurb: Kaum ein anderer Denker erfuhr konträrere Auslegungen als Baruch de Spinoza. Mal galt er als Atheist und Rationalist, mal als Pantheist und Vitalist, mal als jüdischer Religionskritiker und Erbe des Marranismus. Im 20. und 21. Jahrhundert aber wird Spinoza als Materialist  favorisiert, der dem Marxismus eine Lektion in undogmatischem Denken und nicht-teleologischer Dialektik erteilt.
Ausgehend von Althussers Interesse am Begriff immanenter Kausalität rekonstruiert Katja Diefenbach die postmarxistischen Spinozalektüren von Negri bis Balibar. Vorgestellt wird die Unkonventionalität von wird Spinozas Philosophie, die die Eigenformierung der Materie, die affektive Produktion des Denkens, die Selbstregierung der Menge und die Heterogenese des Seins diskutiert.  Wie konnten diese unzeitgemäßen Doktrinen des 17. Jahr­hunderts dazu dienen, die problematischen Begriffe des Marxismus und seine gesamte aporetische Erbschaft neu zu verhandeln?  Das Buch leistet nicht nur eine philosophiegeschichtliche Rekonstruktion, sondern auch einen theoriepolitischen Eingriff. Vor dem Hintergrund konkurrierender Descartes-Lektüren in Dekonstruktion und lacanianischer Psychoanalyse werden die nicht-humanistischen und nicht-aneignungstheoretischen Positionen Spinozas sowie sein bedingungs- und konfliktlogischer Politikbegriff betont.

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Pagina van Katja Diefenbach op academia.edu – haar CV
De foto van haar aan de Jan van Eyck Academie van Flickr.
Eerdere blogs over haar:
Blog van 16-09-2016: Via Katja Diefenbach iets over Knox Peden te weten komen…[beiden schrijven over Spinoza in de hedendaagse Franse filosofie]
Blog van 12-02-2017: Katja Diefenbach op het Spinoza Kolloquium te Leipzig

2 opmerkingen:

  1. Stan,
    Ga je meer op de deconstructive post-structuralistische weg? Spinoza via Lacan bvb.?

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  2. Bas Beekhuizen26 juni 2018 om 02:17

    ik zak door mijn ....

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