vrijdag 21 februari 2020

#Spinoza-blogger geëerd met de hoogste onderscheiding van de Ver. Het Spinozahuis


PERSBERICHT.

In Bilthoven ontving op 20 februari Stan Verdult de zilveren erepenning van de Vereniging Het Spinozahuis.

 


Vanaf september 2007 onderhoudt Stan Verdult een blog over de Spinoza-gebeurtenissen op de wereld, op dit moment via http://bdespinoza.blogspot.nl. Voor de Vereniging Het Spinozahuis en het algemene Spinoza-onderzoek en de Spinoza-beleving in Nederland is dit blog geleidelijk van het grootste belang geworden.

Om de erkentelijkheid en bewondering voor dit jarenlange werk van Stan Verdult zichtbaar te maken reikte op 20 februari 2020 de voorzitter van de Vereniging Het Spinozahuis, dr. Paul Juffermans, hem de zilveren erepenning uit, de hoogste onderscheiding die de Vereniging kent.

Stan Verdult deed zijn algemene kennis van de filosofie al op tijdens zijn opleiding aan seminarie, sociale academie en de studie andragogie. Pas later in 2007 ontdekte hij de denkwereld van Spinoza om er niet meer van los te komen en zijn welbekende dagelijkse blog over de filosoof te beginnen.
* * *

Vandaag 343 jaar geleden overleed #Spinoza aan lichamelijke uittering

en niet – zoals lang gedacht is – aan longtuberculose, weten we sinds de gedegen studie van Nanne Bloksma, Spinoza, a Miraculously Healthy Philosopher, [Mededelingen vanwege het Spinozahuis #113, 2018]. Hij overleed volgens Bloksma aan cachexia, lichamelijke uittering / ernstig gewichtsverlies, mogelijk ten gevolge van een onbekende onderliggende ontstekingsziekte.


woensdag 19 februari 2020

#Spinoza Circles - in West Den Haag, elke laatste zondag van de maand

Pieter Claesz, Stilleven met tazza 1636, collectie Mauritshuis Den Haag
Anton Bossers mailde mij onlangs
Beste Stan,
Ik kwam deze link tegen met betrekking tot een groot Spinoza-project,
dat binnenkort start in Museum West in Den Haag (voormalige Amerikaanse
ambassade aan het Lange Voorhout):
http://www.westdenhaag.nl/exhibitions/19_04_Spinoza
Wellicht de moeite waard om aandacht aan te besteden?
Met vriendelijke groet,
Anton

 
Dank, Anton, maar de link gaat naar een overzicht van projecten in vorige jaren; 2020 staat daar nog niet bij. In het blog van 7 september 2019 gaf ik al eens aandacht aan een internationaal symposium.
In het menu Spinoza Circles 2020 is te lezen:
in coordination with the Vereniging Het Spinozahuis West Den Haag will host monthly reading and discussion series connecting Spinoza’s thought with our contemporary conditions and applying his ideas to explore the exhibitions on display at West Den Haag.

23 February 2020: State
22 March 2020: Common Notions
26 April 2020: History
28 June 2020: Material Ideas
26 July 2020: Sustainability
23 August 2020: Conatus
27 September 2020: Recognition
25 October2020: Care
22 November 2020: Taxonomy of the Passions
27 December 2020: Liminality

zaterdag 15 februari 2020

Alexander Douglas, #Spinoza’s Unquiet Acquiescentia.



A.s maandag presenteert Alexander Douglas [university of st andrews], bij de Aristotelian Society [cf. tweet] zijn paper
Alexander Douglas, "Spinoza’s Unquiet Acquiescentia."
Proceedings of the aristotelian society, 140th session,  [1919-2020] volume cxx, [PDF draft]

Marco Demurtas, Illuminismo radicale. La filosofia di #Spinoza

Eergisteren verscheen dit Italiaanse boek

Marco Demurtas, Illuminismo radicale. La filosofia di Spinoza alle origini della democrazia moderna. Editore: Carocci, 2019 {13 febbraio 2020, cf.)

donderdag 13 februari 2020

dinsdag 11 februari 2020

Definitio versus Determinatio bij #Spinoza

Iemand zond mij een e-mail met deze interessante vraag, die ik het liefst via een blog beantwoord.

In E3St4 zegt Spinoza: Iets kan alleen door een uitwendige oorzaak vernietigd worden.
Het bewijs vertelt ons ook iets over hoe Spinoza definities ziet: Een definitie bevestigt iets van het wezen van iets en ontkent het niet. Dwz: het wezen wordt gesteld, en niet vernietigd. Als we ons richten op de zaak en niet op uitwendige oorzaken dan vinden we niets dat het kan vernietigen.
Dan wordt ik door mijn huidige ideeën genoodzaakt te denken: Een definitie is dus een positieve zaak. En dan komt de vraag op: Hoe verhoudt zich dit tot een eerdere uitspraak: “determinatio negatio est”? Dus als je bepaalt wat iets is, dan ontken je per definitie bepaalde andere zaken.

Voor mijn beantwoording is van belang goed te lezen wat Spinoza schrijft over determinatio negatio est
Cf.  het blog http://blog.despinoza.nl/log/determinatio-negatio-est.html: Op 2 juni 1674 schreef Spinoza aan »waarde Vrient«  Jarig Jelles dat “vorm [figura] niets anders dan bepaling, en bepaling ontkenning is” daarom kan vorm niets anders dan ontkenning zijn. Ik geef in dat blog de volledige tekst en een analyse.
Het wordt dan duidelijk
de definitie van iets beoogt het 'wezen' van iets te geven;
een determinatio geeft de afbakening/bepaling van de vorm (figura) van iets (en zegt niets over het wezen).

Dat laatste kan alleen m.b.t. tijdelijke (singuliere) dingen. De substantie heeft geen vorm (geen figuur) en kan dus niet 'afgebakend' worden: er kunnen geen paaltjes omheen worden gezet. Van de substantie kan wel een definitie, maar geen determnatio worden gegeven,,

Dagbad070 over het beheer van de erfenis van #Spinoza

maandag 10 februari 2020

Merkwaardige poster van #Spinoza

Je ziet 't niet vaak: een poster van het Spinozabeeld dat beeldhouwer Rudolf Roth (1902-1985)  in 1964 vervaardigde van graniet uit Wallis. Hij maakte het in opdracht van de Zwitser R. Abraham die het in 1988 aan de vereniging Het Spinozahuis ter beschikking stelde, die het op haar beurt schonk aan de voormalige gemeente Voorburg, zodat er in alle plaatsen waar Spinoza gewoond had een beeld van hem zou staan.

Bij Amazon is deze door Best Quality Prints vervaardigde poster verkrijgbaar (bovenstaande informatie wordt daarbij niet gegeven)

donderdag 6 februari 2020

Subhash Jaireth, #Spinoza’s Overcoat

Subhash Jaireth, Spinoza’s Overcoat: Travels with Writers and Poets. Transit Lounge Publishing, februari 2020 - 288 pages [cf. amazon & cf. bookloverbookreviews] - enige dagen geleden in Australië uitgebracht - zou vooral om  reisbeschrijvingen gaan, maar wordt door een reviewer [Gail Jones] ook getypeerd als "literary philosophy' [cf.].

Het eerste nummer in 2020 van Parrhesia is een special over #Spinoza

Parrhesia: a Journal of critical philosophy, Vol 32 · 2020 · 1-2: special issue on Spinoza
[Cf. index voor 't aanklikken per titel en PDF van 't hele nummer]


Content
Introduction: Spinoza's Provocation
Dimitris Vardoulakis and Daniela Voss
ESSAYS
'Something of it remains': Thought, Individuation and the Eternity of the Mind
Jon Rubin

Guyau's Spinoza: Between Epicureanism and Stoicism
Federico Testa
                
Spinoza: A Synthesis of Epicureanism and Stoicism
Jean-Marie Guyau, translated by Federico Testa

Freedom as Overcoming the Fear of Death: Epicureanism in the Subtitle of Spinoza's Theological Political Treatise
Dimitris Vardoulakis

A System of Freedom and Joy - Herder on the Traces of Spinoza: The two editions of God, Some Conversations and their relation to the Ethics
Eva Schürmann, translated by Kirk Turner

Rational and Affective Genesis of Sociability: Balibar's Reading of Spinoza
Daniela Voss

Humility, Acquiescentia and Subordination: A Spinozist Response to Jean Hampton's Feminist Kantianism
Janice Richardson

Spinoza's Compendium of the Grammar of the Hebrew Language
Inja Stracenski

The Mother of All Prejudices: Teleology and Normativity in Spinoza
Filippo Del Lucchese

Spinoza's Theory of Thought
Thomas Kisser, translated by Kirk Turner

Becoming Concrete: Spinoza's Third Kind of Knowlege
Katrin Wille, translated by Kirk Turner

Individual Identity in Spinoza
François Zourabichvili, translated by Gil Morejón

Natural Right and the Failure to Calculate: The Paradox of the Slave in Spinoza's Tractatus-Theologico Politicus
Michael-Francis Polios
 
REVIEW
Authoritarian and Minoritarian Thought: François Laruelle, A Biography of Ordinary Man
Thomas Sutherland

zondag 2 februari 2020

Wiep van Bunge en anderen over #Spinoza's Ultimi barbarorum


Hoe bijzonder het artikel van Wim Goris, “Een plaats voor Spinoza’s ultimi barbarorum,” [cf. vorige blog] is, blijkt als je kijkt naar hoe anderen over dat onderwerp schreven. Ik geef hier drie voorbeelden

[1] Michael Della Rocca heeft in zijn Spinoza [2006] deze passage, waarin blijkt dat hij Spinoza’s behoefte om een plakkaat met “Ultimi barbarorum” op te hangen als een passionele ziet:



zaterdag 1 februari 2020

Wim Goris over #Spinoza's Ultimi barbarorum


Wim Goris schreef voor Domus Spinozana en de Stad Oase Spinozahof in Den Haag het artikel » Een plaats voor Spinoza’s ultimi barbarorum. «

Hij bouwde voort op mijn blog van 01-09-2013:  » De leuze "Ultimi barbarorum" is een van de werken van Spinoza! Zijn kortste! «

Op basis van een analyse van de tekst en van de omstandigheden waarin deze ontstond, komt hij tot een interessante hypothese over wie Spinoza voor ogen had en waar hij zijn plakkaat had willen ophangen.
Graag bied ik het de bezoekers van dit blog namens hem aan. Het PDF staat hier.