Klik op deze videostill dan kom je bij zijn tweet met filmpje (dat zich niet liet embedden; dus doe ik het zo. Ik ga niet alle fouten en verzinsels noemen.
Toevoeging 14 oktober 2019.
Ik kreeg het advies om mijn kanttekeningen toch te plaatsen, De reactie van greenways, maakt dat ik dit advies volg. [Oké, "ieder zijn eigen uitleg en duiding van Spinoza. Dus waarom ook niet voor Thierry Baudet?" Maar "uitleg en duiding" is iets anders dan onjuiste dingen zeggen, toch?]
“Hier achter de Nieuwe Kerk in Den Haag ligt
het graf van de filosoof Baruch Spinoza ” zegt Thierry Baudet, terwijl hij omhoog
komt bij het “grafmonument voor Spinoza”.
Opm. Spinoza ligt daar echter niet begraven. Hij werd op 25
februari 1677 begraven in een huurgraf in de Nieuwe Kerk. [cf. dit recente blog]. Dat graf, waarin 7 mensen begraven
waren, werd samen met naaste graven geruimd in 1738, de beenderresten werden
verspreid in de tuin naast de kerk (waar is niet bekend). In 1927 werd door de
Societas Spinozana bij de herdenking van Spinoza’s 250e sterfdag ergens
in die kerktuin een grafsteen gelegd, waarna in 1956 het grafmonument werd
gecompleteerd [cf. dit blog: Spinoza's 'graf' of beter: herdenkingsmonument
(2)]
“In 1670
publiceerde Spinoza zijn hoofdwerk: Het
Politiek-theologisch Traktaat,” zegt Thierry dan.
Opm. 1. Het moet zijn: het Theologisch-politiek Traktaat - Tractatus Theologico-politicus [Kleinigheidje?]
Opm2. Thiery vergeet hier de Ethica,
het "andere" hoofdwerk van Spinoza.
“Hierin
betoogt hij dat burgers in een goede samenleving een First and second Amendment
moeten hebben." Etc.
Opm. 1: De Amerikaanse First and second Amendment komen in de
TTP uiteraard niet aan de orde. Het Eerste Amendement verbiedt het Congres om
wetten aan te nemen die een staatsgodsdienst creëren of één godsdienst boven
een ander plaatsen, het recht op vrijheid van godsdienst verbieden, de vrijheid
van meningsuiting of de persvrijheid belemmeren of de vrijheid van vereniging
hinderen. Het pleidooi van Spinoza voor de Libertas Philosophandi kan hiervan
als voorloper worden gezien. Oké
Opm. 2. Het is een behoorlijk anachronisme om Spinoza, lang voor Montesquieu,
als de werkelijke uitvinder van de ‘scheiding der machten’ voor te stellen. {Maar hierover is
eventueel te discussiëren.]
Opm. 3. Het "recht om wapens te dragen" komt in de TTP NIET
aan de orde, maar is als plicht voor de burgers in een Monarchie te
vinden in het latere Politiek Traktaat.
In hoofdstuk 6 over de "Monarchie" schrijft Spinoza in paragraaf 10
(ik neem de vertaling van dr. Willem Meijer [cf. PDF:
De krijgsmacht moet alleen uit burgers worden samengesteld,
en dat wel zonder iemand daarvan vrij, te stellen. Derhalve moeten allen
verplicht worden zich wapenen aan te schaffen en niemand als burger worden
ingeschreven dan nadat hij zich het hanteeren der wapenen heeft eigen gemaakt
en beloofd heeft zich op zekere tijden van het jaar daarin te oefenen. Nadat
alsdan de soldaten van elke volksafdeeling (familia) in vendels (cohorten) en
legerscharen (legioenen) zijn verdeeld, moet men geen hoofdman kiezen dan die
den vestingbouw kent. Hoplieden en legerhoofden (kolonels in den tijd van de
Witt. Vert.) moeten voorts voor hun leven gekozen worden, maar wie de geheele
krijgsmacht van een volksafdeeling in den oorlog aanvoert moet slechts voor een
jaar tot dien rang verheven worden en evenmin in het opperbevel worden
bestendigd als later daartoe weer verkiesbaar zijn. Zulke mannen moeten gekozen
worden uit de Raadslieden des Konings (waarover in art. 15 en vlgg. wordt
gesproken) of uit hen die dat ambt vroeger hebben waargenomen.