vrijdag 11 oktober 2019

#Spinoza werd in de Nieuwe Kerk in ’s-Gravenhage begraven in een huurgraf


Wim Goris deed (archief)onderzoek in Den Haag en schreef daarover voor de leestafel van Domus Spinozana aan de Paviljoensgracht in Den Haag een artikel over het graf van Spinoza  (in het Engels, daar de meeste bezoekers van het Spinozahuis uit het buitenland komen).  Hij stuurde mij een versie toe om te verspreiden via dit blog. Ik ontleen er voor dit blog enige gegevens aan.  Er volgt nog een artikel over het ruimen van het graf van Spinoza.
Tussen 20 februari en 18 maart 1677 werden zeven personen (twee vrouwen, drie kinderen en drie mannen begraven in huur graf 162; daarna werd een nieuw graf 163 geopend. Voor een volwassene diende  12 en voor een kind 3 gulden betaald te worden. Spinoza stierf 21 februari 1977. Op donderdag 25 februari 1677 werden drie mensen begraven: Maerijge van Tessel, een ongehuwde vrouw uit de Prinsestraat, een kind van Louis Lemans uit de Kalvermarkt en als derde Benedictus de Spinoza. Dat staat aldus genoteerd in het grafboek

den selfde dito is begraven
  benedictus Spinosa, woenede
           ouer de Hilge geest huigen (huisen)
12 – 0 - 0

Dat huurgraf bevond zich recht tegenover de preekstoel, onder de herenbanken.

Het artikel van Wim Goris heb ik als PDF hier geplaatst. De scan van het grafboek vindt u hieronder (als u erop klikt verschijnt het groter). Ik vind het knap dat iemand die notities kan lezen. Mij lukt dat niet.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten