In het
vorige blog begon ik met wat ik noem “afscheid nemen van het thema Nietzsche en
zijn Spinoza”. Ik doe dat in dit tweede blog door een zo compleet mogelijke
opsomming te geven – waar mogelijk mét link naar een PDF – van studies over hoe
Nietzsche Spinoza las.
Voor zover
ik kan nagaan is de eerste die een grondige studie maakte van wat Nietzsche
over Spinoza schrijft Margaret Erskine Nicolson Spencer die in 1924 promoveerde
op deze dissertatie
• Margaret Erskine Nicolson Spencer, A comparative study of the ethics of Spinoza and Nietzsche. New
Haven/Conn.: Yale University, 1924.
Een aantal
jaren later bewerkte ze dat tot een artikel
• M. E. Spencer, “Spinoza and Nietzsche: A Comparison.” In: The Monist, Vol. 1, No. 1 (January,
1931), pp. 67-90 [cf.]
"Spinoza and Nietzsche ... [consider] not what ought to
be the nature of man, but what is. ... Yet neither Spinoza nor Nietzsche is
content to leave man as he finds him. They both turn from the natural man in
Hobbes' sense, to seek an ideal individual." [cf. deze tweet die mij deze titel deed opsporen]
• William Stefan Wurzer, Nietzsche
und Spinoza. Meisenheim am Glan: Anton Hain [Monographien zur
philosophischen Forschung, #141], 1975. - VI, 276 pp. - (Dissertatie aan de Univ.
Van Freiburg/Br., 1974)
• Yirmiyahu Yovel, “Nietzsche and Spinoza: amor fati and amor dei." In Yirmiyahu Yovel (Ed.) Nietzsche as Affirmative Thinker [Papers Presented at the Fifth
Jerusalem Philosophical Encounter, April 1983]. Dordrecht: Martinus Nijhoff
Publishers [nu Springer] 1986, pp. 183-203. – books.google
Het stuk was eerst in het Hebreeuws verschenen, [“ahavat Elohim v-ahavat h-goral: Spinoza
v-Nietzsche.“ In: Iyyun 35 (1986):
151-179] en vervolgens als « 'Amor fati" et "Amor Dei': Nietzsche and Spinoza » in: Michel
Delsol (Dir.), Spinoza - Science et
Religion. De la Méthode Géométrique a l'interprétation de l'Écriture Sainte.
Actes du Colloque organisé par Renée Bouveresse au Centre Culturel
International de Cerisy-la Salle du 20 au 27 septembre 1982. Paris: Vrin, 1988:
89-94.
De titel werd dus in andere volgorde geplaatst bij de bovenvermelde uitgave van 1986.
De titel werd dus in andere volgorde geplaatst bij de bovenvermelde uitgave van 1986.
Yovel nam
het als hoofdstuk onder de laatste – omgedraaide - titel eveneens op in het
tweede deel, The Adventures of Immanence,
van zijn tweedelige Spinoza and other
Heretics [1989. Vol. 1 The Marrano of
Reason].
Yirmiyahu
Yovel begint aldus: “Amor fati
— love of fate — is the defiant formula by which Nietzsche sums up his
philosophical affirmation. The term, never before used in philosophy, is
clearly a polemical transformation of Spinoza’s amor dei intellectualis,
rejecting the primacy of the intellect and positing fatum (fate) instead
of Spinoza’s nature-God as the object of love.”
Hij schrijft over de overeenkomsten die hij ziet tussen Spinoza en Nietzsche. Volgens Yovel geldt: "If Spinoza has started the modern philosophy of immanence and underlies it throughout, then Nietzsche brings it to its most radical conclusion." En voorts: "Both declare the ‘death' of the transcendent God, and see life within immanence as all there is." Yovel stelt dat Nietzsche’s concept van de eeuwige wederkeer (zoals beschreven in The Gay Science 341) "is the utmost affirmation of immanence," en dat de "eternal recurrence dramatizes the inescapability of immanence.”
Tenslotte is nog van hem:Hij schrijft over de overeenkomsten die hij ziet tussen Spinoza en Nietzsche. Volgens Yovel geldt: "If Spinoza has started the modern philosophy of immanence and underlies it throughout, then Nietzsche brings it to its most radical conclusion." En voorts: "Both declare the ‘death' of the transcendent God, and see life within immanence as all there is." Yovel stelt dat Nietzsche’s concept van de eeuwige wederkeer (zoals beschreven in The Gay Science 341) "is the utmost affirmation of immanence," en dat de "eternal recurrence dramatizes the inescapability of immanence.”
• Roger Henrard, Nietzsche en Spinoza, vreemde verwanten. Leiden: E.J. Brill
[Mededelingen vanwege het Spinozahuis #56 - voordracht gehouden te Leusden op 17 oktober 1987], 1989 - 16 pp.
Henrard
bracht een zeer algemene essayistische
beschouwing die aldus eindigt en zo een indruk geeft:
“Die
starre mathemathische Formel (wie bei Spinoza...) hat eben nur noch als
ästhetisches Ausdrucksmittel ein Recht.”
Dat
Nietzsche hier Spinoza impliciet tot woordkunstenaar promoveert is ongetwijfeld
de mooiste lof die hij hem kon toezwaaien.” [citaat uit Nietzsche’s Der Philosoph p. 55]
Merkwaardig
vind ik het dat Henrard hier lof in ziet.
Een heel aparte plaats neemt de
dissertatie in van
• Vesa Oittinen, Spinozistische Dialektik: die Spinoza-Lektüre des französischen
Strukturalismus und Poststrukturalismus. Frankfurt am Main etc.: Lang,
[Philosophie und Geschichte der Wissenschaften; Bd. 6], 1994 Zugl.: Oulu (Finnland), Univ., Diss., 1993 De
volledige tekst is te lezen op de site van de Russische Spinoza Scholar Andrey
Maidansky: caute.ru/spinoza/vo/index.htm
Abstract: Im Gefolge des französischen Strukturalismus
und Poststrukturalismus ist es üblich geworden, Spinoza als einen Anti-Dialektiker
und Vorläufer nietzscheanischer Thematik zu interpretieren. Dieses Buch setzt
sich kritisch mit den Spinoza-Deutungen von Althusser, Deleuze und deren
Jüngern auseinander. Zugleich wird versucht, das Verhältnis von Hegel und
Spinoza genauer als bisher zu bestimmen, um die dialektische Problematik im
Werk Spinozas zu umreißen.
Hij
schrijft b.v. “Während Deleuze Nietzsche spinozisch umdeutet, unterzieht er
komplementär Spinoza einer «nietzscheanisch-lebensphilosophisch inspirierten Lektüre»
(p. 65).
• Richard Schacht, “The Nietzsche-Spinoza: Spinoza as
Precursor?” In: Yovel, Yirmiyahu (Ed.), Desire
and Affect: Spinoza as Psychologist; Spinoza by 2000 - The Jerusalem Conferences,
Ethica III. New York: Little Room Press, 1999: 211-232. Opgenomen als chapter
IX in
Richard
Schacht, Making Sense of Nietzsche:
Reflections Timely and Untimely. University of Illinois Press, 1995 [cf.] – books.google
Abstract: Nietzsche’s relation to Spinoza is highly puzzling.
It was based mainly on secondary sources. This article explores for the first
time what impact Nietzsche’s reading about Spinoza—particularly of Kuno
Fischer’s History of Modern Philosophy—had on his conceptions. First, I
consider how Nietzsche found a brother-in-arms in Spinoza upon leaving
teleology behind. Second, I examine Nietzsche’s concept of eternal
recurrence in the context of Spinoza’s
teaching as it was presented by Fischer. Third, I investigate the relation
between Nietzsche’s amor fati and Spinoza’s amor intellectualis dei. Finally, I
discuss how the Spinozist concept of self-preservation (as it was modeled and
discussed in nineteenth-century Spinoza research) became a critical point for
Nietzsche in the horizon of evolutionary theory. It turns out that the
knowledge of Nietzsche’s sources is fundamental for an adequate understanding
of the use Nietzsche made of Spinoza’s philosophy. The article thus tries to
find a new approach to Nietzsche’s
Spinoza with the help of the contemporary sources he used.
• Aurelia Armstrong, “The Passions, Power, and Practical
Philosophy. Spinoza and Nietzsche Contra the Stoics.” In: Journal of Nietzsche Studies, Vol. 44, No. 1, Special Issue:
Nietzsche and the Affects (Spring 2013), pp. 6-24 [PDF]
Abstract: this article reviews the influence of stoic thought on the development
of spinoza’s and nietzsche’s ethics and suggests that although both
philosophers follow the stoics in conceiving of ethics as a therapeutic
enterprise that aims at human freedom and flourishing, they part company with
stoicism in refusing to identify flourishing with freedom from the passions. in
making this claim, i take issue with the standard view of spinoza’s ethics,
according to which the passions figure exclusively as a source of unhappiness
and bondage from which we must be liberated. i argue that, in fact, spinoza
anticipates nietzsche and breaks with the stoics in offering a more positive
assessment of the role of passion in a flourishing life. the reading pursued
here takes spinoza’s divergence from the stoic account of the passions to be a
consequence of his insistence on the immanence of human being in nature. i
outline spinoza’s and nietzsche’s conception of immanence and suggest that it
entails a common understanding of our nature as dynamic power or desire, which
is simultaneously expressed as a capacity to act and be acted on, to affect and
to be affected. the recognition of the complex relationship between passive and
active power requires a revaluation of our vulnerability and openness to what
can affect us and leads each philosopher to a consideration of the ways in
which the passions might be made to support our striving to increase our power
and to realize an essentially limited freedom and precarious flourishing.
• David Wollenberg, “Nietzsche, Spinoza, and the Moral Affects.”
In: Journal of the History of Philosophy,
Volume 51, Number 4, October 2013, pp. 617-649 [PDF en/of PDF]
• cf. ook 't blog van 03-01-2016: Nieuwe studie [van David Wollenberg] over Nietzsche die Spinoza zag als: "die ersten Aristokraten in der Geschichte des Geistes"
• Kim André Jacobsen, Nietzsche
and Spinoza. From Ontology to Ethics. Master’s Thesis in Philosophy, Department of Philosophy (IFF), The Artic
University of Norway, November 2014 [PDF]
Behandelt:
Greg Whitlock, “Roger Boscovich, Benedict De Spinoza and Friedrich Nietzsche. The Untold Story;” in: Nietzsche-Studien, Volume 25 #1(1996), 200-220
Richard Schacht, “The Nietzsche-Spinoza Problem: Spinoza as Precursor?” [zie boven]
Yirmiyahu Yovel, “Nietzsche and Spinoza: amor fati and amor dei." [zie boven]
Greg Whitlock, “Roger Boscovich, Benedict De Spinoza and Friedrich Nietzsche. The Untold Story;” in: Nietzsche-Studien, Volume 25 #1(1996), 200-220
Richard Schacht, “The Nietzsche-Spinoza Problem: Spinoza as Precursor?” [zie boven]
Yirmiyahu Yovel, “Nietzsche and Spinoza: amor fati and amor dei." [zie boven]
Vervolg in volgend blog.
Stan,
BeantwoordenVerwijderenweer een boeiend blog.
[“Die starre mathemathische Formel (wie bei Spinoza...) hat eben nur noch als ästhetisches Ausdrucksmittel ein Recht.”
Dat Nietzsche hier Spinoza impliciet tot woordkunstenaar promoveert is ongetwijfeld de mooiste lof die hij hem kon toezwaaien.” [citaat uit Nietzsche’s Der Philosoph p. 55
Merkwaardig vind ik het dat Henrard hier lof in ziet.]
Misschien is het woordje “kon” belangrijk, maar dan in de betekenis dat Nietzsche niet meer ‘kon’.
Begrepen vanuit ‘Over waarheid en leugen in buiten-morele zin’ is voor Nietzsche elk woord een leugen en is dus alles wat iemand ‘kan doen’ niet meer dan het kunstig retorisch schikken van woorden. Bewustzijn is voor Nietzsche het eindproces van strijdende krachten en daarom het onbelangrijkste. In ‘Hoe de ware wereld tenslotte een fabel ging worden’ scherpt Nietzsche dit alles nog eens aan.
Zelfs een adequaat begrip blijft voor Nietzsche nog steeds een leugenachtig begrip, niet meer dan een perspectief. Spinoza beschouwen als woordkunstenaar, goochelend met een eerste, tweede en derde weten, is voor Nietzsche inderdaad een blijk van lof.
En “Während Deleuze Nietzsche spinozisch umdeutet, unterzieht er komplementär Spinoza einer «nietzscheanisch-lebensphilosophisch inspirierten Lektüre»” is een mooie samenvatting van wat Deleuze doet. En het geeft tevens aan hoe hij ‘afwijkt’ van de klassieke spinozisten.