zondag 15 december 2019

Carl Gebhardt, Johannes Monnikhoff en #Spinoza [2]

In vervolg op het blog Carl Gebhardt, Johannes Monnikhoff en Spinoza [1] laat ik hier zien dat de in 1925 door Carl Gebhardt verzorgde Spinoza Opera (in 4 banden uitgegeven door C. Winter in Heidelberg)  door Google gescand gedigitaliseerd staan bij de Bodleian Libraries, University of Oxford. Om daar sneller toegang toe te vinden, maak ik daar een aparte pagina van (cf. straks de rechter kolom). Hier gaat het me om het eerste deel

Voorafgaande een de Korte Verhandeling, brengt Gebhardt de
"Korte Schetz der verhandeling van Benedctus de Spinoza, over God, den mensch, en deszelfs welstand. Bestaade in twee deelen met een anhangzel ager't zelve."
Die Korte Schetz is echter niet van Spinoza, maar van Johannes Monnikhoff.
Ik zie dit als nogal en blunder: De Opera Spinoza beginnen met een tekst van Monnikhoff.
Ik had hier over het blog van 24-11-2012: De "Korte Schetz" is géén tekst van Spinoza. Daarin bracht ik de achtergrond en had ik die 'Korte Schetz' ook opgenomen, wat ik hier dus niet nog eens doe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten