In vervolg op het blog van 11 juli 2019, waarin ik op de eerste twee delen kon wijzen van de artikelenreeks "Religie als universeel verschijnsel" in Civis Mundi van Fred Neerhoff en David Bakker, waarin zij zeiden te pogen om vanuit Spinoza tot een beter begrip van het fenomeen religie te komen, kan ik nu wijzen op hun derde deel dat inmiddels verscheen:
Het gaat maar in bescheiden mate over Spinoza (meer over Marx). Ik ben het niet eens met hun conclusie over Spinoza's opvatting dat de Staat controle moest uitoefenen over de Kerk, die bij wet op afstand gehouden moest worden. "Doorgaans wordt deze figuur de scheiding van Kerk en Staat genoemd, of ook wel secularisme (Frans: laïcité)." Dit klopt niet bij "laïcité" heeft de staat zich niet te bemoeien met zaken van godsdienst: bij Spinoza heeft de staat zeggenschap over de (verschijningswijzen) van de religie en heeft de religie t.o.v. de staat een ondergeschikte rol.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten