donderdag 23 januari 2020

#Spinoza-portret 'more geometrico' van Rinie Hoogendoorn

Het schilderijtje, gemaakt door Rinie Hoogendoorn, is bedoeld als inzending voor een Mondriaan wedstrijd. Hij schrijft: "Omdat ik toevallig bezig was met wat 17e eeuws geïnspireerde portretten lag de associatie met die andere geometrische denker, Spinoza, voor de hand."

Rinie Hoogendoorn, zoon van Adrie Hoogendoorn, zond het mij toe, daar zijn vader mij een eerder Spinoza-schilderij van hem had toegezonden. Dat zal ergens in 2008 geweest zijn. Het blog, waarin ik dat opnam, blijkt verdwenen. En ook het blog met "Spinoza op schilderijen, etsen, gravures, illustraties", waarin ik het had opgenomen, was op een gegeven moment kennelijk te vol geraakt, zodat het - met andere - ook daaruit verdween - Blogse kon het niet aan.
Gelukkig had ik wel een kopie op m'n harde schijf bewaard. Ik breng het hieronder - na het Spinoza-portret 'more geometrico'.



Meer werk van Rinie Hoogendoorn op Exto.nl. Hij noemt er zich "Zondagscaravaggist uit Utrecht." Ook deze "Spinoza op geometrische wijze" [28x28 cm] is er te zien.
Hier zijn eerdere Spinoza (uit 2008)

Met eertijds (in 2008) dit bijschrift:
Portret van Spinoza, geschilderd door jurist en vrijetijdsschilder Rien Hoogendoorn, zoon van Spinozakenner Adrie Hoogendoorn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten