zondag 8 september 2019

Kenan Malik vergeleek in The Observer de tolerantie van Locke en #Spinoza.

Kenan Malik
Gisteren had Kenan Malik [over wie ik blogs had op 04-05-2013,  25-06-2013 en 06-08-2014] een groot artikel in The Observer. Het was vandaag te lezen in Pressreader. Ik heb de stukjes tekst daaruit "geknipt" en zo in Paint geplakt dat het in dit blog past (de opmaak is dus niet die van het origineel).
De titel van het stuk is enigszins merkwaardig: die past niet bij het betoog. Er was onlangs een onbekend manuscript van John Locke opgedoken, "Reasons for tolerating Papist equally with others," maar in zijn later gepubliceerde werk volgde Locke zijn eigen eerdere argumentatie niet. Locke was dus al nooit als helemaal echt  tolerant gezien.
Kenan Malik besluit zijn stuk aldus [vet van mij]:
“if we want to address questions of tolerance we would do far better to look to Spinoza than to Locke.”  


 
Het artikel staat ook in The Guardian, zag ik zojuist. Ik had mij de moeite dus kunnen besparen... Het kreeg daar een passender titel: Why western liberals have long picked the wrong historical hero.

Een paar dagen eerder had Frank Furedi op Spiked een heel ander artikel n.a.v. de recente manuscript-vondst:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten