donderdag 11 juli 2019

Poging om vanuit #Spinoza tot een beter begrip van het fenomeen religie te komen



 
 

Het voert mij te ver om de enigszins formalistische benadering van Neerhoff en Bakker van commentaar te voorzien. Ik volsta daarom slechts met het geven van de links naar hun artikelen.
Toch één ding dat  mij opviel: in hun eerste artikel onderscheiden Neerhoff en Bakker bij Spinoza enerzijds superstitie en daarnaast alleen zijn filosofische 'vera religio'. Maar Spinoza onderscheidt daartussen ook de (traditionele) godsdiensten die hij een belangrijke maatschappelijke rol ziet vervullen (bevorderen van gehoorzaamheid van de burgers aan de staat). Daar hebben Neerhoff en Bakker geen oog voor.

Bij de reactie van Toon van Eijk verwijs ik slechts naar mijn blog van 18 januari 2018 over diens Spinoza in het licht van bewustzijnsontwikkeling: "Een voorbeeld van Maarten van Buuren’s verderfelijke invloed."

1 opmerking:

  1. Beste Stan,

    In het nog te verschijnen derde deel gaan we in op de relatie tussen religie en politiek. Dan zal de maatschappelijke rol van godsdienst aan de orde komen.

    Met vriendelijke groet,

    David Bakker

    BeantwoordenVerwijderen