zaterdag 25 mei 2019

Nieuw boekje van Miriam van Reijen over #Spinoza: een pronkjuweeltje!


Donderdag ontving ik een enveloppe van Theo van der Werf met daarin - hoe 'n verrassend cadeautje - dit boekje:


Miriam van Reijen, Benedictus de Spinoza; 1632 - 1677. Een vrije denker. Bekking & Blitz [Miniaturenreeks: Deel 65], 2019 - 144 pagina's.
Ruim in kleur geïllustreerd; hardcover, ingenaaid en gebonden met rood linnen rug; voorzien van een leeslintje; formaat 16,5 x 14 cm; prijs slechts €9,90
Echt een kroonjuweeltje – Spinoza meer dan waardig.

En denk niet dat het misschien een “flutboekje” is, daar het verscheen bij een uitgever van kunstkaarten en cadeauboekjes. Denk daar maar niet te lichtvaardig over. Miriam van Reijen schreef een heldere en informatieve goed leesbare tekst over leven en leer van Spinoza en het is m.b.v. Theo van der Werf ruim geïllustreerd met 72 illustraties.
Die illustraties vertellen tezamen een eigen verhaal over Spinoza, n.l. over hoe kunstenaars en (postzegel e.a.) ontwerpers in de loop der jaren bezig zijn geweest met Spinoza.

Het is een kleinood, maar hoe compleet en er fraai uitziend. Als iemand mij nu zou vragen welk boekje ik zou aanraden als eerste inleiding in Spinoza, zoals mij in het verleden vaker is gevraagd, dan weet ik het wel: voortaan noem ik dit boekje! Het is een prima eerste en algemene inleiding in Spinoza voor beginners. Maar ook zij die al meer van Spinoza weten kunnen hun voordeel doen met dit boekje.
Ik raad iedereen aan: geef om te beginnen uzelf dit schitterende cadeautje, maar koop er meteen aan aantal om het te geven aan wie u vermoed dat hij of zij misschien belangstelling voor Spinoza heeft. Hoeveel fraaier is het zo’n boekje te schenken dan een wenskaart te sturen. Voor de prijs hoeft u het niet te laten.
De deelnemers aan de jaarlijkse ledenvergadering die vandaag in Rijnsburg wordt gehouden, zullen zeker wel in de gelegenheid worden gesteld het boekje aan te schaffen. Ik ben benieuwd hoe velen er meteen een aantal kochten.

Miriam van Reijen en Theo van der Werf, die enige jaren terug afscheid namen van het bestuur van de VHS, hebben hiermee een groots gebaar gemaakt naar het Spinozamuseum. Wat kan dit nu fraaie boekjes over Spinoza aanbieden! En voor zo’n lage prijs. Op de website van Bekking & Blitz staat onder meer te lezen:
Bekking & Blitz ontwerpt en levert luxe kunstkaarten en kunstcadeaus. Kwalitatief hoogwaardige producten voor winkels, musea en non-profitorganisaties. Unieke ontwerpen, mooie producten. Met onze artikelen heeft u een meesterwerk in handen.
En zo is het.
Het werkje is zeer zorgvuldig uitgegeven; ik heb er slechts een paar foutjes in ontdekt: de KV is niet in de 18e eeuw - zoals op p. 59 staat – maar in de 19e eeuw teruggevonden; het onderschrift van een afbeelding van postzegels op p. 104 luidt “Postzegels Oekraïne, in de serie 1000 Famous Jews” terwijl de postzegel zelf het heeft over 100 Famous Jews, zoals iedereen meteen zal opvallen. Enfin, kleinigheidjes in een zo volgeladen boekje.

Ik heb eigenlijk slechts één opmerking. In de lijst met “De werken van Spinoza” op p. 141, staat het boekje van Wim Klever vermeld: Hoofdstukken uit de Politieke verhandeling, daarvoor in de plaats had ik liever gezien:
Staatkundige verhandeling. Uit het Latijn vertaald en toegelicht door Karel D’huyvetters; met een inleiding van Jonathan I. Israel. Wereldbibliotheek, Amsterdam, 2014
Blij werd ik van het lijstje op de pagina daarna met “Nederlandstalige inleidingen in de filosofie van Spinoza.” Daarin worden de werken van Maarten van Buuren niet genoemd en dat is duidelijk een statement. Ik wilde eerst schrijven “daarin ontbreken de werken van…”, maar dat zou een vergissing zijn, want ze staan er niet bij, maar ontbreken bepaald niet, want horen in zo’n lijstje niet thuis! Dat ben ik geheel met Miriam eens. Ik waardeer zeer dat zij het aandurft dit statement te maken. Ook dat maakt dit boekje voor mij een juweeltje.
Om een indruk te geven van de grootte heb ik ook deze foto gemaakt.


5 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Stan,

    Ik mis een deel van de tekst in dit boekje, heb jij dat ook?
    Pagina 125 begint midden in een zin en een argument betreffende de staat.
    Daarvoor twee afbeeldingen en een afgerond stuk tekst over taaluitingen.
    Heb ik misschien een misdruk?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Stan,

    Allereerst hoop ik dat het je goed gaat, want stilte op jouw blog vind ik nogal verontrustend.
    Ik heb mijn vraag over het ontbrekende stuk tekst aan Bekking & Blitz voorgelegd en inderdaad blijkt er iets mis te zijn gegaan in het drukproces.
    Het boekje is nu uit de handel genomen en wordt herdrukt.
    Ik ben daar erg blij mee, want het werk van Miriam van Reijen is dat zeker waard!
    Hartelijke groet en je het beste wensend,

    Mayken O.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het boekje is inmiddels verkrijgbaar met de volledige tekst.
    Bekking & Blitz blijkt een byzonder toffe uitgeverij:
    ik kreeg ongevraagd een gratis verbeterd exemplaar toegestuurd!

    Hartelijke groet,

    Mayken O.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Proficiat Mayken,
    Dat is je "vindersloon".
    Mooi te weten dat het boekje dus hersteld is.
    Ook hartelijk gegroet.

    BeantwoordenVerwijderen