zaterdag 9 juni 2018

De ontdekking van Russisch-Keulse Olga Scheps – wat een pianiste!


Rik Wassenaar met wie ik vroeger regelmatig contact had over zaken Spinoza – en vooral Spinoza in Voorburg – betreffende, was ik uit het oog verloren – ik hoorde niets meer van hem. Toevallig stuitte ik vandaag op zijn twitterpagina en ik ging uiteraard eens kijken of hij recent nog wel eens iets over Spinoza had, maar ik vond niets.  Wel trof mij deze tweet
waarin hij een link gaf naar een Youtube-video waarin Olga Scheps de Wals opus 38 van Alexander Scriabin speelt. Schitterend – een openbaring: ik kende haar nog niet. Olga Scheps bracht de geluidsopname uit haar recital dat ze in 2012 gaf in de Kammermusiksaal der Berliner Philharmonie, op 4 dec. 2014 naar Youtube: alleen audio dus met slechts een foto. Zij brengt zelf veel van haar werk naar Youtube [zie deze pagina van haar] en daar ontdekte ik dat ze twee jaar later, op 27 jan. 2017, deze zelfde live-uitvoering compleet bracht, waarin je haar ziet spelen. Prachtig. Ik haal deze met dank aan Rik Wassenaar hier binnen.




"Op jonge leeftijd ontwikkelde Olga Scheps (1986) een heel eigen speelstijl, waarin ze intense emotionaliteit en krachtige expressiviteit combineert met een buitengewone pianotechniek. Haar talent werd onder meer erkend door Alfred Brendel, die Olga als sinds haar vijftiende in haar ontwikkeling steunt. Met studiebeurzen van de Deutsche Stiftung Musikleben en Studienstiftung des Deutschen Volkes voltooide ze in 2013 haar studie bij Pavel Gililov in haar tweede thuisstad Keulen, waar ze cum laude slaagde als uitvoerend musicus. Ze vervolmaakte haar opleiding bij Arie Vardi en Dmitri Bashkirov." [Uit de prospectus [cf. PDF] van het “16e Music Award Maastricht 2016: toptalenten piano” dat ‘t Conservatorium Maastricht samen met Rotary Club Maastricht in 2016 organiseerde en waarin zij samen met Stefan Rosu (voorzitter), Hannes Minnaar en  Stephan Kiefer in de jury zat].

Ik wijs nog op een prachtige documentaire "Klassik für alle! Die Mission der Pianistin Olga Scheps" die de WDR uitzond op 22.10.2017 | 60 Min. | Verfügbar bis 22.10.2018 | Quelle: WDR

Haar website: www.olgascheps.com/    haar twitterpagina en Meet Olga Scheps.

Olga Scheps liveopname van Frédéric Chopin's Piano Concerto No. 1 e-minor met het Amadeus-Kammerorchester van de Poolse radio, gedirigeerd door Agnieszka Duczmal, live opgenomen in de Tonhalle Düsseldorf, January 22, 2014 is geheel op YouTube te beluisteren. Ik haalde aanvankelijk alleen het tweede deel naar binnen, maar die video is weer verdwenen, Daar hier het hele stuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten