zondag 17 juni 2018

MA-thesis van Magdaléna Jánošíková over Eliezer Eilburg met aandacht voor #Spinoza



Bij de zoektocht voor vorige blogs kwam ik de volgende MA-thesis tegen: 
Het accent in Magdaléna Jánošíková’s MA-thesis ligt op Eliezer Eilburg, die een eeuw voor Spinoza met controversiële conclusies over Bijbel en wonderen kwam. Nadat ze Abravanel’s filosofie-kritiek heeft besproken, behandelt ze Spinoza’s Tractatus Theologico-Politicus met het doel diens denken over filosofie te vergelijken met dat van Eilburg. Wat betreft Spinoza heeft ze kennis genomen van het in het vorige blog vermelde artikel van J. Samuel Preus - dat was ook de aanleiding die mij de PDF deed ontdekken van haar MA-thesis:
Magdaléna Jánošíková, Eliezer Eilburg: Criticism of Miracles. M.A.-thesis Palacký University Olomouc (Tsjechië), 2012 [PDF]

Meer over haar: Teaching Associate Queen Mary University of London [cf.] Haar foto van de DEMM-pagina first year [2015/2016] PhD student in history at Digital Editing of Medieval Manuscripts (DEMM); haar academia.edu aldaar haar Twitter en Facebook.
Grepen uit de Inleiding:

 “[Judah] Halevi sums up all the problems appearing when a philosopher of Jewish faith wants to embrace the worldview of falāsifa (philosophers);8 immutability of God and impossibility of knowledge of particulates can put restrictions on omnipotence, omniscience and lead to impersonal creation rooting out the concept of the God of history. Consequently, a new type of discourse on the biblical and rabbinic idea of miracles was opened and it always remained in proximity of questions of creation, God’s volition and knowledge, Providence bringing rewards and punishments. It was also connected to theories and proofs of prophecies raised in context of epistemological debate. This philosophical debate virtually closed in the 17th century with Baruch Spinoza. His rejection of miracles on philosophical ground placed them into category of popular superstition denoting unknown, rationally ungraspable due to the limits of human knowledge. Miracles continued to be discussed in religious literature, but Jewish philosophers from the 18th century on were no longer interested in questions such as how precisely Joshua’s miracle of stopping the sun took place.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten