Bij de zoektocht voor vorige blogs kwam ik de volgende MA-thesis tegen:
Het
accent in Magdaléna Jánošíková’s MA-thesis ligt op Eliezer Eilburg, die een
eeuw voor Spinoza met controversiële conclusies over Bijbel en wonderen kwam.
Nadat ze Abravanel’s filosofie-kritiek heeft besproken, behandelt ze Spinoza’s Tractatus Theologico-Politicus met het
doel diens denken over filosofie te vergelijken met dat van Eilburg. Wat
betreft Spinoza heeft ze kennis genomen van het in het vorige blog vermelde artikel van J. Samuel Preus - dat
was ook de aanleiding die mij de PDF deed ontdekken van haar MA-thesis:
Magdaléna
Jánošíková, Eliezer Eilburg: Criticism of
Miracles. M.A.-thesis Palacký University Olomouc (Tsjechië), 2012 [PDF]
Meer
over haar: Teaching Associate Queen Mary University of London [cf.] Haar foto van de DEMM-pagina first year [2015/2016] PhD student in history at
Digital Editing of Medieval Manuscripts (DEMM); haar academia.edu aldaar haar Twitter en Facebook.
Grepen
uit de Inleiding:
“[Judah] Halevi sums up all the problems
appearing when a philosopher of Jewish faith wants to embrace the worldview of falāsifa
(philosophers);8 immutability of God and impossibility of knowledge of
particulates can put restrictions on omnipotence, omniscience and lead to
impersonal creation rooting out the concept of the God of history.
Consequently, a new type of discourse on the biblical and rabbinic idea of
miracles was opened and it always remained in proximity of questions of
creation, God’s volition and knowledge, Providence bringing rewards and
punishments. It was also connected to theories and proofs of prophecies raised
in context of epistemological debate. This philosophical debate virtually
closed in the 17th century with Baruch Spinoza. His rejection of miracles on
philosophical ground placed them into category of popular superstition denoting
unknown, rationally ungraspable due to the limits of human knowledge. Miracles
continued to be discussed in religious literature, but Jewish philosophers from
the 18th century on were no longer interested in questions such as how
precisely Joshua’s miracle of stopping the sun took place.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten