maandag 28 mei 2018

Denken met Spinoza over educatie - #spinoza


Op 10-02-2016 had ik het blog “Spinoza en opvoeding – er gaat dit jaar een boek over verschijnen."
Het werd een uitgebreid inventariserend blog over wat er zoal aan literatuur verscheen over Spinoza en opvoeding/educatie.

Aan het eind nam ik mee dat er een oproep gedaan was voor artikelen voor een te verschijnen special van het tijdschrift Educational Philosophy and Theory dat gewijd zou zijn aan hedendaagse omwerkingen van Spinoza's ideeën zodat ze bruikbaar zouden zijn voor hedendaagse aanpak van educatie.
Dat heeft blijkbaar voldoende reacties opgeleverd en het resultaat werd het voorlaatste nummer van

Educational Philosophy and Theory, Volume 50, Issue 9, 2018 “Thinking with Spinoza about education”. Zie hier bij Tandfonline de inhoudsopgave

Aldaar is de INTRODUCTION van Elizabeth de Freitas, Sam Sellar and Lars Bang Jensen, "Thinking with Spinoza about education,"  in z'n geheel te lezen [html en pdf]
Intrigerend vind ik de titel van het laatste artikel van
Anna Hickey-Moody, “Afterword: Practical and impractical philosophies; intuition and reason.” Educational Philosophy and Theory 50 (9):888-891 (2017)  [cf.]

Jammer genoeg heeft te schrijfster het nog niet op haar pagina bij academia.edu geplaatst, maar misschien doet ze dat ooit. Ik houd intussen m’n hart alvast vast als ik de eerste pagina bekijk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten