Filip Buyse bracht zijn teksten naar internet en duidt deze
op zijn pagina
bij academia.edu aan met: “This is my master dissertation made in 2005
under the direction of prof. dr. Herman De Dijn (KU Leuven).
The title is: "Het Mind/Body Probleem en Spinoza - Spinoza vanuit een hedendaags perspectief.” [PDF] Het gedigitaliseerde stuk bestaat uit scans waarvan niet al met OCR tekst is gemaakt; het zijn dus “plaatjes”.
The title is: "Het Mind/Body Probleem en Spinoza - Spinoza vanuit een hedendaags perspectief.” [PDF] Het gedigitaliseerde stuk bestaat uit scans waarvan niet al met OCR tekst is gemaakt; het zijn dus “plaatjes”.
Ik heb de moeite genomen twee ervan, te weten zijn “Woord Vooraf’ en ‘Inleiding,” door de OCR-molen te halen. Deze tekst haal ik hieronder
dit blog binnen. Misschien kunnen deze iemand verleiden van Filips Masterthesis kennis te nemen. Of misschien ontdekt u op zijn academia-pagina ander stukken van hem die u interesseren.
Woord Vooraf
Spinoza is een mysterie. We weten niet
veel over zijn korte leven en er bestaat van hem geen enkel portret meer dat
tijdens zijn leven werd geschilderd. Er wordt dan ook heel wat over Spinoza's
leven gefantaseerd. Ook Spinoza's geschriften zijn voor velen een mysterie
omdat zijn boeken, waaronder zijn meesterwerk de Ethica Ordine Geometrico demonstrata, nu niet bepaald bekend staan
als gemakkelijke, vlot toegankelijke werken.
De Dijn schrijft in De uitgelezen Spinoza dat binnen
Spinoza's denksysteem alles in principe perfect verklaarbaar is. Ik was
benieuwd of Spinoza dan ook voor het zogenaamde Mind/Body-probleem, een
sleutelprobleem in de moderne Philosophy of Mind., een verklaring Heeft.
Spinoza is zeventiende eeuws, heel oud dus, maar onder meer door het
verschijnen van de boeken van Damasio dan toch -weer oh zo nieuw. In de
filosofie krijgen oude vragen en oude antwoorden nieuwe betekenissen. Wat is de
relevantie van Spinoza's ideeën over lichaam en geest dan voor de moderne mens?
Het is een cliché dat moeilijke uitdagingen achteraf meer voldoening geven maar
dit was zeker het geval bij het bestuderen van Spinoza’s werk. Ik had hierbij
het genoegen De Dijn, een Spinozakenner van wereldfaam, als promotor te hebben.
Als u een thesis kunt maken over iets dat u boeit en er bovenop nog iets kunt
opsteken van een specialist van de prins
van de filosofen, zoals Deleuze hem noemt, dan zijn dat twee -vliegen in
een klap. Twee vliegen in één klap ook omdat in het maken van dit werk mijn
wetenschappelijke kennis als biochemicus samenkwam met mijn filosofische
kennis.
Ik wil ook Paul Skokowski (Stanford
University) en Matthew Thom Baxter-Parrott (UC Berkeley) bedanken for Having
introdaced me in the Philosophy of Mind tijdens mijn aangenaam verblijf aan de
University of California, Campus Berkeley in de zomer van 2004.
Ook een woordje -van dank voor 'Theo
-van der Werf, de secretaris van de Vereniging Het Spinozahuis, voor de
interessante rondleiding in het Spinozahuis te Rijnsburg en Den Haag.
Filip Buyse
Inleiding
In overleg met mijn promotor heb ik
gekozen voor de volgende structuur.
Het eerste hoofdstuk is een inleidend hoofdstuk waarin het Mind/lBody-probleem historisch wordt toegelicht. De verschillende belangrijke stappen komen aan bod tot Spinoza._ In het volgend hoofdstuk wordt uitgelegd dat de begrippen lichaam en geest bij Spinoza alles te maken hebben met zijn godsbegrip. Hierna volgt een bespreking van het begrip individualiteit. Het vierde hoordstuk behandelt het kennen. Hierin wordt bediscussieerd hoe een geest zoals Spinoza die concipieert kan kennen. Het vijfde hoofdstuk bespreekt de relatie tussen de geest en het lichaam en vergelijkt Spinoza's standpunt met andere verwante theorieën.
Het zesde hoofdstuk bespreekt het -voelen bij Spinoza. Het zevende hoofdstuk is een bespreking van de ideeën van Damasio in relatie met die van Spinoza.
De bedoeling van mijn werk is in de eerste plaats een aantal paradoxen op te helderen, waaronder:
Het eerste hoofdstuk is een inleidend hoofdstuk waarin het Mind/lBody-probleem historisch wordt toegelicht. De verschillende belangrijke stappen komen aan bod tot Spinoza._ In het volgend hoofdstuk wordt uitgelegd dat de begrippen lichaam en geest bij Spinoza alles te maken hebben met zijn godsbegrip. Hierna volgt een bespreking van het begrip individualiteit. Het vierde hoordstuk behandelt het kennen. Hierin wordt bediscussieerd hoe een geest zoals Spinoza die concipieert kan kennen. Het vijfde hoofdstuk bespreekt de relatie tussen de geest en het lichaam en vergelijkt Spinoza's standpunt met andere verwante theorieën.
Het zesde hoofdstuk bespreekt het -voelen bij Spinoza. Het zevende hoofdstuk is een bespreking van de ideeën van Damasio in relatie met die van Spinoza.
De bedoeling van mijn werk is in de eerste plaats een aantal paradoxen op te helderen, waaronder:
1. Hoe kunnen lichaam en geest modi zijn van God?
2. Hoe moeten we begrijpen dat lichaam en geest
elkaar niet causaal beïnvloeden?
3. Hoe lichaam en geest onderscheiden en
onafscheidbare aspecten zijn van één en hetzelfde?
4. Hoe kan een geest, die idee is, ideeën hebben?
5. Hoe kan een geest, die idee is van het
lichaam, kennen?
6. Hoe alle kennis begint met verwarde,
inadequate kennis en er toch adequate kennis mogelijk is?
7. Hoe Spinoza gevoelens onderscheidt van de rede
maar ze anderzijds ook met elkaar verbonden zijn?
8. Hoe Spinoza's dubbel-aspect-theorie die
enerzijds oud is, sedert Darnasion ook oh zo nieuw kan zijn?
In de marge van deze discussie volgen
ook een aantal uitweidingen, bedoeld om de discussie in een bredere context te
plaatsen en Spinoza's ideeën te actualiseren. Er is volgens deskundigen zoals
Klever over Spinoza en zijn filosofie zo onvoorstelbaar veel onzin geschreven
dat ik er bewust voor gekozen heb om voldoende tekstfragmenten op te nemen om
al mijn inzichten voldoende te staven. In deze tekstfragmenten laat ik niet alleen
de strengwetenschappelijke Spinoza aanbod komen maar ook de sappige Spinoza,
van de commentaren. Daarnaast komt ook de Spinoza van de brieven geregeld aan
zijn trekken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten