vrijdag 5 oktober 2018

Vandaag de Mis in b bijgenaamd de Hohe Messe van J.S. Bach


Vandaag ga ik voor het eerst sinds ruim 25 jaar weer eens naar Muziekcentrum Vredenburg, waar in de grote zaal Johan Sebastian Bachs Hohe Messe, BWV 232, zal worden uitgevoerd door de Akademie für Alte Musik Berlin & Ensemble Polyharmonigque, o.l.v. Schneider koordirigent, concertmeester Georg Kallweit.
Uit de toelichting: De Hohe Messe kun je beluisteren als Bachs muzikale credo of artistieke nalatenschap. Alsof Bach aan het eind van zijn leven zijn laatste en grootste troefkaart tevoorschijn haalt en de mensheid nog één keer verrijkt en verrast met zijn uitzonderlijke gaven. De mis, met dezelfde rijkdom als de Matthäus-Passion, culmineert in een majestueuze en aangrijpende roep om vrede: Dona nobis pacem.
Tijdens deze uitvoering van de Hohe Messe zal het barokorgel in de Grote Zaal gebruikt worden. Met zijn volle orkestbezetting en groots opgezette koorpartijen, vraagt de Hohe Messe om een orgel dat recht doet aan de monumentale omvang van dit werk. Jos van Veldhoven, tot begin dit jaar vaste dirigent bij de Nederlandse Bachvereniging, concludeerde dat het orgel in de Grote Zaal een verrijking betekent voor Bachs muziek: koor en orkest worden beter ondersteund en Bachs muziek krijgt nog meer breedte en diepgang.
Om mij voor te bereiden heb ik vandaag de diverse uitvoeringen die ik heb: o.a. de heel mooie 1990-opname van Frans Brüggen met het Nederlands Kamerkoor en het Orkest van de 18e Eeuw; en een CD van Philippe Herreweghe.


Ik haal hier naar binnen de prachtige uitvoering van de Kerstmatinee van 25 december 2017 van het Koninklijk Concertgebouworkest, waarin voor het eerst sinds 45 jaar dit hoogtepunt uit het oeuvre van Johann Sebastian Bach: de Mis in b, BWV 232, ook bekend als de ‘Hohe Messe’, werd uitgevoerd. Het was voor dirigent Philippe Herreweghe de 4e keer dat zijn uitvoering werd opgenomen [cf. hier zijn eerdere drie CD’s). Uitvoerenden: Koninklijk Concertgebouworkest, Collegium Vocale Gent; solisten [niet genoemd bij de naar Youtube geüploade opname:] Dorothee Mields (sopraan), Hana Blažíková (sopraan), Alex Potter (countertenor), Robin Tritschler (tenor), Krešimir Stražanac (bass).
 
 
 
Zie het PDF van het programmaboekje, met uitgebreide toelichting bij het concert van vanavond door Frits Vliegenthart.
Het betreft een “avrotros vrijdagconcert”, dus ik ga ervanuit dat het tussen 20.15 en- ca 22.05 uur rechtstreeks wordt uitgezonden en
op NPO4 is te beluisteren.

Het is nog steeds een raadsel waarom en voor wie de Lutherse Bach aan het einde van zijn leven diverse eerdere werken herschikte en bewerkte tot deze grandioze katholieke mis.
Misschien is het voor sommigen ook een raadsel waarom ik deze Mis dit blog over Spinoza binnenhaal. Die zitten dan met twee raadsels. Van Spinoza mag het [zie Ethica 4/45s]

Voor wie er - net als ik - niet genoeg van kan krijgen haal ik hier de opname binnen van Vox Luminis o.l.v. Lionel Meunier tijdens het Oude Muziek Festival Utrecht 2017 in dezelfde zaal waar ik vanavond naartoe ga: TivoliVredenburg te Utrecht. 

 

3 opmerkingen:

  1. Stan,

    heel veel plezier gewenst!

    Groet,
    Howard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje,Howard,
    Het plezier was buitengewoon groot. Wat een geweldig stuk - en heel fraai uitgevoerd. En dan na zo lange tijd weer eens in die bijzondere grote zaal van Vredenburg met z'n mooie akoestiek te zijn. SCHITTERENDE belevenis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier is de uitvoering na te beluisteren (ik leg het vooral voor mezelf even vast):

    https://www.nporadio4.nl/gids-gemist/2018-10-5

    BeantwoordenVerwijderen