donderdag 18 oktober 2018

George Louis Kline (1921 - 2014) deskundige over #Spinoza in de v/h Sovjet Unie


Op 17-09-2014 had ik het blog » George L. Kline (1921 -) "On the infinity of Spinoza’s attributes" «. Ik ontdekte zojuist op de Wikipedia-pagina over hem, dat hij een maand na dit blog overleed, n.l. op 21 oktober 2014. Aangezien ik bezig ben met een blog over V.V. Sokolov, waarbij ik uitgebreid uit een artikel van Kline wil citeren, vind ik het wel netjes deze aanvulling op dat vroegere blog te maken.
Ik noem nog even zijn belangrijke werk:
George L. Kline, Spinoza in Soviet Philosophy [London: Routledge and Kegan, 1952; reprint Westport: Hyperion Press, 1981] [cf. PDF van 1952/53-review door Isaiah Berlin].
Uit het review van Robert G. Turnbull [in: The Journal of Philosophy, Vol. 51, No. 8 (Apr. 15, 1954), pp. 241-244 - hier te vinden], leren we uit de titel om welke essays het gaat in
Spinoza in Soviet Philosophy. A Series of Essays [by D. Rakhman, L. I. Akselrod, A. M. Deborin, V. K. Brushlinski, S. Ya. Volfson, I. P. Razumovski, and I. K. Luppol], Selected and Translated and with an Introduction by George I. Kline. New York: The Humanities Press; London: Routledge & Kegan
Paul, 1952. vii, 190 p.  


Zijn bijdrage, “On the Infinity of Spinoza’s Attributes,” aan: Siegfried Hessing (Ed.), Speculum Spinozanum, 1677-1977 [London, Routledge and Kegan Paul, 1977, 333-352.] dat ik in dat blog kort besprak, vind ik nog steeds subliem.
Zojuist raadpleegde ik met het oog op een komend blog zijn
George L. Kline, “Spinoza East and West: Six Recent Studies in Spinozist Philosophy, “ [in: The Journal of Philosophy, Vol 58 #22(13, June 1961), 346-355, cf. pdcnet en jstor], waarin hij op een gedegen wijze het toen recente werk besprak van de Fransman Sylvain Zac, de Russen V.V. Sokolov, S.I. Barstok en Milan Sobotka, de Amerikaan Lewis S. Feuer, de Engelsman H.F. Hallett en de Pool Leszek Kolakowski. Daaruit ga ik in een volgend blog zijn stuk over Sokolov citeren.
Voor de rest verwijs ik naar mijn eerdere blog over hem en de wikipedia-pagina die toen nog niet bestond.
Opmerkelijk vind ik het te moeten constateren dat in twee obituaries over hem - één zit als link achter de cover van zijn boek, de ander is van Philip T. Grier, "George L. Kline, 1921–2014" [in: Slavic Review, Vol. 74, No. 1 (SPRING 2015), pp. 233-235; cf. jstor en te zien op questia - niets over zijn Spinoza-studie wordt vermeld! Goed dus dat ik nog eens dit blog aan hem wijd. 

Toevoeging 21 oktober 2018
James P. Scanlan (Ed.), Russian Thought After Communism: The Rediscovery of a Philosophical Heritage. Routledge, 2016 - 256, bevat na de Preface en vóór het eigenlijke begin van de inhoud het volgende stuk: George L. Kline. An Appreciation

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten