zondag 14 juli 2019

Schets van #Spinoza's Haagse grafmonument door Shoshannah Brombacher


Ik trof deze schets aan in de uitgebreide toelichting die de Nederlands-Amerikaanse kunstenares Shoshannah Brombacher gaf over haar in 2019 gemaakte nieuwe versie van de Ethica van Spinoza die ze maakte voor de in Amsterdam georganiseerde tentoonstelling "Spinoza, Marrano of Reason."

In het blogbericht dat ik 22 januari 2019 dat ik over die expositie maakte, meldde ik dat ook Shoshannah Brombacher's schilderij "The Ethica of Spinoza" [cf. blog van 16-06-2011] te zien zou zijn. Dat bleek een vergissing, zo ontdekte ik vandaag pas: ze had dit jaar en speciaal voor die expositie een nieuwe versie gemaakt  - vergelijkbaar met, maar anders dan de versie uit 2007. Ik haal die 2019-versie hier naar binnen en daaronder de versie uit 2007:

Shoshannah Brombacher, Ph.D., Spinoza’s Ethica. Oil on canvas. 20 X 24 inches. New York, 2019


Die toelichting (met dus die nieuwe versie van de Ethica) is als PDF te vinden op Jewishart.com en op haar academia-pagina.

Eerdere blogs over  Shoshannah Brombacher:

Blog van 16-06-2011: Shoshannah Brombacher's schilderij "The Ethica of Spinoza" [2007]. Daar er in de link naar de vergroting van het schilderij in dat blog een fout zit, haal ik het hier binnen:

[SpinCart14_brombacher-spinoza.html]
Shoshannah Brombacher, Ph.D. The Ethica of Spinoza
Oil on canvas, 24 X 20 inches. New York 2007 Commissioned by Rabbi Elisa Klapheck, Amsterdam

Blog van 07-04-2013: Nieuw schilderij van Shoshannah Brombacher: 'Deus sive Natura' (2012). Ook dat haal ik om dezelfde reden hier binnen [als je erop klikt, verschijnt het groter]:


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten