donderdag 4 juli 2019

#Spinoza over tijd

Iemand stelde mij per e-mail de vraag of en zo ja, wat Spinoza over 'tijd' schreef.

Geachte Hr. Verdult,
Kunt u mij zeggen waar of hoe ik aan informatie kom over hoe Spinoza over het fenomeen Tijd dacht. Heb al veel geprobeerd op te zoeken, maar kan niet veel vinden.
Ik heb ook geen idee of hij daar mee bezig is geweest, wel met het begrip Eeuwigheid ,maar ik ben echt opzoek naar het begrip Tijd . Ik hoop dat u mij verder kunt helpen.
Met vriendelijke groet

Ik breng in dit blog een overzicht van secundaire Spinoza-literatuur die over dit onderwerp handelt. Om te beginnen het werkje van Samuel Alexander uit 1921

 
   S. Alexander, Spinoza and Time. London: Allen & Unwin, 1921. - 80 pp. - cf. archive.org
Een uittreksel ervan is te vinden in S. Paul Kashap, Studies in Spinoza, Critical and Interpretive Essays. Berkeley, 1972 onder dezelfde titel: Spinoza and Time. Dat boek is al een hele poos out of print en is bij de uitgever en bij books.google in z’n geheel online te lezen.

cf. ook het blog van  30-12-2013: Samuel Alexander (1859-1938) zag zijn filosofie als "a 'gloss' of Spinoza", maar ondertussen...

Ik haal - om meer informatie in dit blog te krijgen - hier de tweede pararaaf uit Alexander naar binnen:

 


   Hoofdstuk 8 van Jonathan Bennett's A Study of Spinoza's 'Ethics' (1984) gaat over Time (pp. 193-212)

Zeer informatief is ook:
   David Savan, "Spinoza on Duration, Time and Eternity." In: Graeme Hunter (Ed.), Spinoza. The Enduring Questions [Essays collected in honour of David Savan (1916-1992)]. Toronto / Buffalo / London: University of Toronto Press [series Toronto studies in philosophy], 1994.
Zie over dit boek dit blog dat aan het eind links bevat naar waar het boek op internet te vinden is.

En verder vermeld ik nog:

   Geoffrey Gorham & Gary E. Overvold, Spinoza on the Ideality of Time [ cf. PDF op BookSC - cf ook Researchgate]
 
   Baugh, Bruce, Time, Duration and Eternity in Spinoza [tandofline; cf. PDF op BookSC]
 
   Gideon Segal, Time, Rationality, and Intuitive Knowledge. In: Yirmiyahu Yovel and Gideon Segal (eds.), Spinoza on Reason and the "Free Man": Spinoza by 2000 - The Jerusalem Conferences, Ethica IV. New York: Little Room Press, 2004: 83-104.

   Maria Kostyszak, The problem of time, duration and eternity in Spinoza´s system. In: Werner Röhr (Hg.), Spinoza im Osten. Systematische und rezeptionsgeschichtliche Studien. Berlin: Edition Organon, 2005, pp. 31- 43.

   Kristina Lebedeva, The Passion of Time: Time and Eternity From the Perspective of Power in Spinoza [ cf. Academia.edu]

   Raul M. Inesta, Spinoza on Time: Applying Modern Theories in the Philosophy of Time to Spinoza’s Ethics. Bachelor of Arts in Philosophy-thesis, Ohio University, 2014, 58 pp.  [PDF]

   Fredrika Spindler, Time and Eternity. In: André Santos Campos (ed.), Spinoza: Basic Concepts. Exeter: Imprint Academic, 2015, pp. 46-58.

  Nancy Brenner-Golomb, On Spinoza’s Conception of Time cf. webpagina

2 opmerkingen:

  1. Hallo Stan!

    Ik denk dat deze link naar d'Huyvetters essay "Aeternitas, Spinoza over tijd en eeuwigheid"
    er ook bij kan:
    https://spinoza-in-vlaanderen.weebly.com/uploads/6/9/3/2/69320169/eeuwigheid.docx

    Groet,
    Howard

    BeantwoordenVerwijderen