maandag 11 maart 2019

J.G. Wertheim (1898 – 1977) maakte dit reliëfbeeld van #Spinoza

Reliëfbeeld van Spinoza in het grafmonument bij de Nieuwe Kerk in Den Haag
Foto van Louis van Paridon uit het Spaarnestad-archief

Daar op dinsdag 19 maart 2019 om 16:00 uur in de Uilenburgersynagoge, georganiseerd door het Menasseh ben Israel Instituut [cf.], Ester Wouthuysen zal spreken over
J.G. Wertheim, beeldhouwer en kunstpaus uit de “haute juiverie,”
breng ik hier nog eens afbeeldingen van het reliëf dat hij van Spinoza maakte. Ik doe dit mede om nog twee redenen. De eerste is dat als je in google.afbeeldingen “J.G. Wertheim” ingeeft , je vele afbeeldingen krijgt, maar niet van het Spinoza-beeld dat hij in 1956 maakte voor het grafmonument bij de Nieuwe Kerk in Den Haag dat op 27 juli 1956, precies 300 jaar na zijn ban, werd onthuld. (Cf. dit blog). De tweede reden is dat de foto die ik in het blog van 05-01-2012, “Fraaie foto van J.G. Wertheim's Spinoza-reliëf op herdenkingsmonument in Den Haag,” binnenhaalde, niet meer te zien is, daar het Nationaal Archief de plaats van de foto veranderde. Daarom probeer ik dat binnenhalen hier nog eens, waarbij de aangeboden embed-code niet blijkt te werken, zoals hier blijkt (daarom nam ik een kopie die ik in de kop plaatste):
Monumenten Nederland. Kop in reliëf van Spinoza, filosoof, theoloog, taalkundige…




Een fotograaf van Texel maakte deze fraaie foto van het grafmonument van Spinoza op 22 oktober 2018 om 16:17 uur en plaatste deze op en.wikipedia.org Aldaar zijn meer gegevens over de foto en de fotograaf te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten