Johann Sebastian Bach, Partita voor viool solo Nº 2 in d klein, BWV 1004 uit 1720 – het laatste, 5e en langste deel: Chaconne. Gespeeld door de Amerikaanse violiste Hilary Hahn in 1997.
Vrijdag
publiceerde Andrea Sangiacomo op de site van ‘t Groningen Centre for Medieval
and Early Modern Thought, waaraan hij leiding geeft, zijn blog
Andrea
Sangiacomo, “Spinoza’s meditations and why today’s philosophers don’t meditate
anymore” [cf. rug.nl]
Hij
geeft daarin een beschouwing over Spinoza’s antwoord op een vraag van Johan
Bouwmeester naar zijn methode van filosoferen, waarmee hij brief 37 als volgt
eindigt [ik breng de vertaling van F. Akkerman, die de term 'meditatie' niet heeft]:
Met deze weinige woorden meen ik de ware methode te
hebben uiteengezet en verklaard en tevens de weg te hebben gewezen hoe wij die
kunnen bereiken. Overigens moet ik u er wel op wijzen dat hiervoor een
voortdurend nadenken [assiduam meditationem / uninterrupted meditation], een
zeer standvastig karakter en een grote doelbewustheid [animum, propositumque
constantissimum] vereist is. Om dit alles te hebben is het in de eerste plaats
nodig de maner van leven naar een vast plan in te richten en zich een bepaald doel
voor ogen te stellen. Maar voor het ogenblik genoeg hiervan.
Dit
is voor Sangiacomo aanleiding om over wat met meditatie bedoeld kan zijn te schrijven.
Hij ziet het als ‘denken zonder woorden’. Hij probeert dat duidelijk te maken
aan de hand van een muziekstuk van Johann Sebastian Bach, n.l. de Chaconne, het
laatste en langste deel in zijn Partita voor viool solo Nº 2 in d klein, BWV
1004 uit 1720. Hij haalt die Chaconne niet zijn blog binnen - wat ik zou doen...
Enfin, ik
breng als service die Chaconne, prachtig gespeeld door Hilary Hahn, die in 1999 zou hebben gezegd: “that
she played Bach more than any other composer and that she had played solo Bach
pieces every day since she was eight. "Bach is, for me, the touchstone
that keeps my playing honest. Keeping the intonation pure in double stops,
bringing out the various voices where the phrasing requires it, crossing the
strings so that there are not inadvertent accents, presenting the structure in
such a way that it's clear to the listener without being pedantic -- one can't
fake things in Bach, and if one gets all of them to work, the music sings in
the most wonderful way." — Hilary Hahn, Saint Paul Sunday.
In
a segment on NPR entitled "Musicians in Their Own Words", Hahn speaks
about the surreal experience of playing the Bach Chaconne (from the Partita for
Violin No. 2) alone on the concert stage.
The
Partitas are generally more extended, and of unorthodox formal design (as
perhaps is implied by their more wide-ranging generic title), and by the more
exploratory, improvisatory feel of the music even as they consist of sequences
of Baroque dances. The awesome and eloquent Partita No. 2 in D minor, BWV 1004,
seems for the most part to follow the conventional outline of the Baroque
suite.
The
concluding movement of Partita No. 2 in D minor, BWV 1004 emphasis the most
labyrinthine and intellectually powerful single movement ever devised for an
unaccompanied string instrument. This is Bach's famous Chaconne (originally
"Ciaccona"), a colossal arched series of 64 stunning variants upon
the stark, open-ended four-measure phrase heard at the beginning. Two
monumental outer sections in the minor enclose a major-key central episode, and
this great structure encompasses every aspect of violin-playing technique and
contrapuntal ingenuity that would have been known in Bach's day. The Chaconne,
whose duration exceeds 15 minutes (and is thus longer than the rest of the work
put together) is often performed as a free-standing movement and has also been
widely transcribed for other instruments. [Cf. YouTube]
Beluister desgewenst ook nog de gehele door Hilary Hahn gespeelde Partita for solo violin Nº 2 in D minor, BWV 1004 - 1. Allemande 00:00; 2. Courante 05:13; 3. Sarabande 07:22; 4. Gigue 12:06; 5. Chaconne 15:30 tot [totale duur:] 33:19
Johann Sebastian Bach - Partita No. 3 in E-majeur, BWV 1006 - 1. Preludio 00:00; 2. Loure 03:34; 3. Gavotte en rondeau 08:23; 4. Menuet 1 11:39; 5. Menuet 2 13:31; 6. Bourrée 16:35; 7. Gigue 18:14 tot [totale duur:] 20:10 | Hilary Hahn
Beluister desgewenst ook nog de gehele door Hilary Hahn gespeelde Partita for solo violin Nº 2 in D minor, BWV 1004 - 1. Allemande 00:00; 2. Courante 05:13; 3. Sarabande 07:22; 4. Gigue 12:06; 5. Chaconne 15:30 tot [totale duur:] 33:19
Johann Sebastian Bach - Partita No. 3 in E-majeur, BWV 1006 - 1. Preludio 00:00; 2. Loure 03:34; 3. Gavotte en rondeau 08:23; 4. Menuet 1 11:39; 5. Menuet 2 13:31; 6. Bourrée 16:35; 7. Gigue 18:14 tot [totale duur:] 20:10 | Hilary Hahn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten