Nieuw
voor mij was de mededeling van Oberto Marrama in de §
“Heritage and Rupture with the Tradition” in zijn lemma “Spinoza, Baruch” [cf. vorige blog]
Conversely, nothing conclusive can be said about Czech
physician Johannes Marcus Marci (1595–1667), sometimes regarded as a precursor
of some aspects of Spinoza’s psychological theory.
Engraved portrait of Czech doctor
of philosophy and medicine Ioannes Marcus Marci (also known as Joannes Marcus
Marci, and as Jan Marek Marci), who taught over thirty years at Prague's
Charles University. Marci was not only a personal physician to two emperors,
but he studied epilepsy, the mechanics of colliding bodies, and the refraction of
light. [Cf.]
|
Cf.
Wikipedia over Jan Marek Marci, Boheemse arts en
wetenschapper, rector van de universiteit van Praag.
Het Lemma Benedict
Spinoza in The Catholic Encyclopedia.
New York: Robert Appleton Company, verscheen in 1912 en was van de hand van
Stanislaus von Dunin-Borkowski, [cf.]. Daarin is te lezen:
His [Spinoza's] later psychology shows extraordinary similarities
with the teachings of Marcus Marci and of Glisson.
Katerina
Solcova en Stanislav Sousedik, auteurs van het lemma Marci, Johannes Marcus in dezelfde Encyclopedia of Renaissance Philosophy [cf. PDF], waarheen ook Oberto Marrama verwijst, schrijven:
Dunin
Borkowski (Der junge Spinoza, München
1910, p. 353) stressed partial similarities between Marcus’ and Spinoza’s
views. Nevertheless, in this respect it should be taken into account that
Marcus, unlike Spinoza, was a dualist distinguishing between the created world
and its creator.
In
het exemplaar dat op archve.org gedigitaliseerd staat is op p. 353 niets
te vinden over Marci (wellicht gebruikten zij de Zweitauflage vom Der Junge De Spinoza (1933), innerhalb eines vierbändigen Werkes?), maar vinden we vanaf p. 383 §5. Zeitgenössische Quellen der Psychologie Despinozas”
waarin we over Marcus Marci en Glisson kunnen lezen. Ik haal die pagina’s hier naar
binnen:
De pagina's 384 en 385 ontbreken - zijn niet gedigitaliseerd!
[De paragraaf gaat nog 4 bladzijden door, maar ik laat het hierbij]
Uit
haar uiterst scherpe bespreking die W. v. Polowzow gaf over Der junge De Spinoza [in: Historische Zeitschrift van 1912 – ik herplaatste eerder
hier
het PDF] haal ik de volgende alinea:
Auch
die spezielleren Bestandteile der Lehre Spinozas werden in das grelle Licht
solcher Abhängigkeiten gestellt; so soll die Attributenlehre “ganz auffallende
Anklänge an die scholastische Lehre von der Trinität" aufweisen (342 ff.,
345) Spinoza verwickelte sich aber in unlösbare Schwierigkeiten, “weil er die
der trinitarischen Spekulation entnommenen Analogien ohne genügende Kenntnis
des überaus verwickelten Gedankenlabyrinthes spielen lieβ" (346). Unendliche, aber unteilbare Ausdehnung
lehrten “feinere Metaphysiker des 17. Jahrhunderts genau wie Despinoza"
(357). Auch die Auffassung der Seele als Idee des Körpers ist durchaus keine “Neuentdeckung"
(384). Der Prager Arzt Marcus Marci, “der kindlich fromme und streng gläubige
Katholik", ist hier als “der bedeutendste Pionier" zu nennen (338).
Die psychologischen und vitalistischen Theorien des Engländers Glisson “sind im
Gegensatz zur Oberflächlichkeit des kurzen Traktats so tief begründet, daβ eine Anlehnung an versprengte spinozistische Thesen
unnütz und unannehmbar bleibt", wohl aber umgekehrt: viele Thesen im 2.
Buch der Ethik scheinen dem Verfasser “wörtlich aus Glisson entlehnt zu
sein" (392) usw.
Opmerkelijk dat niemand de beweringen van Dunin Borkowski nog eens heeft gecheckt of verder onderbouwd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten