Affect-studie
en affect-theorie is sinds medio 1990-iger jaren een apart onderzoeksterrein
geworden, waarin veel op Spinoza wordt teruggegrepen.
Het blog van
dinsdag 12 september 2017 handelde ”Over de mens als
passiewezen: de filosofie van de emoties en de ‘affective turn’ in de
menswetenschappen”.
In dit blog
wilde ik daaraan aanvankelijk vooral informatie toevoegen over Brian Massumi [voorgenomen
blogtitel: “Brian Massumi, exponent van de ‘affective turn’ in de jaren ’90,
baseerde zich sterk op #Spinoza”], maar mijn zoektocht naar hem bracht zoveel recente
literatuur over hedendaags affectonderzoek, waarin vaak ook iets over Spinoza’s
affect-leer wordt gezegd, dat ik daarover in enige blogs wil rapporteren. Om te
beginnen haal ik naar binnen deze
● Video over Affect-theorie:
Affect Theory is a field that arose out of the
‘affective turn’ of the mid-90’s, influenced by thinkers like Spinoza, Bergson
and Deleuze. I take a look at some of the foundational ideas, especially
through the work of Brian Massumi (Parables of the Virtual) and Eve Sedgwick
(Touching Feeling). The video looks at attempts to overcome the dualistic
mind-body divide, so dominant in western thought. I also look at how Sedgwick
draws upon the work of Judith Butler and Performative Utterances. [cf. Youtube]
Voor de liefhebbers, één van de meest Spinozistische boeken van Deleuze is 'Logique du Sens'. (Naast zijn twee meer klassiekere werken over Baruch.)
BeantwoordenVerwijderenSpinoza 'glanst' op bijna elke bladzijde zonder dat Deleuze zijn naam vaak vernoemt.