zondag 13 oktober 2019

Thierry Baudet creëert zijn eigen #Spinoza

Klik op deze videostill dan kom je bij zijn tweet met filmpje (dat zich niet liet embedden; dus doe ik het zo. Ik ga  niet alle fouten en verzinsels noemen.

Toevoeging 14 oktober 2019.
Ik kreeg het advies om mijn kanttekeningen toch te plaatsen, De reactie van greenways, maakt dat ik dit advies volg. [Oké, "ieder zijn eigen uitleg en duiding van Spinoza. Dus waarom ook niet voor Thierry Baudet?" Maar "uitleg en duiding" is iets anders dan onjuiste dingen zeggen, toch?]

“Hier achter de Nieuwe Kerk in Den Haag ligt het graf van de filosoof Baruch Spinoza ” zegt Thierry Baudet, terwijl hij omhoog komt bij het “grafmonument  voor Spinoza”.
Opm. Spinoza ligt daar echter niet begraven. Hij werd op 25 februari 1677 begraven in een huurgraf in de Nieuwe Kerk. [cf. dit recente blog]. Dat graf, waarin 7 mensen begraven waren, werd samen met naaste graven geruimd in 1738, de beenderresten werden verspreid in de tuin naast de kerk (waar is niet bekend). In 1927 werd door de Societas Spinozana bij de herdenking van Spinoza’s 250e sterfdag ergens in die kerktuin een grafsteen gelegd, waarna in 1956 het grafmonument werd gecompleteerd [cf. dit blog: Spinoza's 'graf' of beter: herdenkingsmonument (2)]
“In 1670 publiceerde Spinoza zijn hoofdwerk: Het Politiek-theologisch Traktaat,” zegt Thierry dan.
Opm. 1. Het moet zijn: het Theologisch-politiek Traktaat - Tractatus Theologico-politicus [Kleinigheidje?]
Opm2. Thiery vergeet hier de Ethica, het "andere" hoofdwerk van Spinoza.
“Hierin betoogt hij dat burgers in een goede samenleving een First and second Amendment moeten hebben." Etc.
Opm. 1: De Amerikaanse First and second Amendment komen in de TTP uiteraard niet aan de orde. Het Eerste Amendement verbiedt het Congres om wetten aan te nemen die een staatsgodsdienst creëren of één godsdienst boven een ander plaatsen, het recht op vrijheid van godsdienst verbieden, de vrijheid van meningsuiting of de persvrijheid belemmeren of de vrijheid van vereniging hinderen. Het pleidooi van Spinoza voor de Libertas Philosophandi kan hiervan als voorloper worden gezien. Oké
Opm. 2. Het is een behoorlijk anachronisme om Spinoza, lang voor Montesquieu, als de werkelijke uitvinder van de ‘scheiding der machten’ voor te stellen. {Maar hierover is eventueel te discussiëren.]
Opm. 3. Het "recht om wapens te dragen" komt in de TTP NIET aan de orde, maar is als plicht voor de burgers in een Monarchie te vinden in het latere Politiek Traktaat. In hoofdstuk 6 over de "Monarchie" schrijft Spinoza in paragraaf 10 (ik neem de vertaling van dr. Willem Meijer [cf. PDF:
De krijgsmacht moet alleen uit burgers worden samengesteld, en dat wel zonder iemand daarvan vrij, te stellen. Derhalve moeten allen verplicht worden zich wapenen aan te schaffen en niemand als burger worden ingeschreven dan nadat hij zich het hanteeren der wapenen heeft eigen gemaakt en beloofd heeft zich op zekere tijden van het jaar daarin te oefenen. Nadat alsdan de soldaten van elke volksafdeeling (familia) in vendels (cohorten) en legerscharen (legioenen) zijn verdeeld, moet men geen hoofdman kiezen dan die den vestingbouw kent. Hoplieden en legerhoofden (kolonels in den tijd van de Witt. Vert.) moeten voorts voor hun leven gekozen worden, maar wie de geheele krijgsmacht van een volksafdeeling in den oorlog aanvoert moet slechts voor een jaar tot dien rang verheven worden en evenmin in het opperbevel worden bestendigd als later daartoe weer verkiesbaar zijn. Zulke mannen moeten gekozen worden uit de Raadslieden des Konings (waarover in art. 15 en vlgg. wordt gesproken) of uit hen die dat ambt vroeger hebben waargenomen.

 

8 opmerkingen:

  1. Ik juig de korte filmpjes bijzonder toe. Geweldig dat Forum voor Democratie aandacht besteedt aan van den Enden en Spinoza. Ja ieder zijn eigen uitleg en duiding van Spinoza. Dus waarom ook niet voor Thierry Baudet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb mijn opmerkingen aan het blog toegevoegd. Ze geven mij weinig aanleiding om te juichen over zo'n filmpje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jouw opmerkingen zijn oké. Toch vind ik het te prijzen dat een politieke partij van den Enden en Spinoza in het zonnetje zet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Namens Adèlw:
    Baudet beweert dat de gebeurtenissen in 1672 waarbij de gebroeders De Witt vermoord zijn, tot gevolg had dat de Tractatus theologica-politicus (TTP) van Spinoza verboden werd. De TTP is echter pas op 16 juli 1674 door het Hogergerechtshof van Holland, Zeeland en Friesland in de ban gedaan. En dan alleen nog maar met een afkondiging daarvan op een plakkaat. Nieuwe edities van de TTP verschenen in 1672, 1673 en 1674. Kerkelijke autoriteiten hebben de TTP al veroordeeld vanaf 1670. (The continuum compenion to Spinoza. Wiep van Bunge e.a. ed. London, New York 2011. pp 25,27). Overigens waren alle verboden boeken, zowel die in Nederland als die in het buitenland gepubliceerd werden, in de Republiek te koop en werden die op grote schaal over de hele wereld geëxporteerd door Nederlandse boekhandelaren. (Andrew Pettegree and Arthur der Weduwen; The Bookshop of the World, Making and Trading Books in the Dutch Golden Age. New Haven and London 2019. p. 326)”


    Adèlw Meijer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Adele tot je dienst. Maar ik vind het geweldig dat het Forum voor Democratie onder de helden van ons land van onze geschiedenis Spinoza en Van den Enden rekent.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, je politieke proefbalonnen ophangen aan het pronken met andermans veren die losjes uit de etalage van je intellectuele souvenirshop zijn verzameld is een gedurfde actie. Baruch zou de windbuil als irrelevante windbuil negeren ongetwijfeld, hooguit waarnemen als ijdeltuit, die nog maar eens bij Erasmus moet beginnen om tot zelfinzicht te komen, het begin van het zelfstandig denken. Volksmenners zijn geen filosofen en boer Koekoek was geen heiland. Wat Dirk voor de kliek rond Ellian en Cliteur en hun Elsevier bolwerkje is, tart iedere intellectuele verbeelding. Vrij denken staat bij hun op het vaandel, waarachter de uitverkorene de opgehitste massa probeert te scharen met semi intellectuele provocaties. Dat lukt soms nog wel, maar je gedachtengoed profileren met selectieve filosofische opvattingen die je zelf niet begrijpt blijft een teken van filosofisch onvermogen. Ken uzelf....

    BeantwoordenVerwijderen