Op 26 mei 2019 had ik het blog: Christoph Wittich (1625-1687) en zijn Anti-Spinoza
Vandaag ontdek ik dat Alexander X. Douglas, Lecturer in Philosophy, University of St. Andrews [personal website], over wie ik vaker een blog had [cf.], deze maand enige blogs aan Wittich's Anti-Spinoza wijdde.
Op 10 okt. 1019 bracht hij zijn "draft translation of the preface to Christoph Wittich’s Anti-Spinoza, entitled ‘On the Method of Demonstration’. Wittich criticises Spinoza’s use of the synthetic method, and this ends up being the basis of his criticism of the Ethics in general."
Op 13 okt. 2019 kwam hij met: "More of Wittich’s Anti-Spinoza: the Criticism of Ethics, Part 1, Definition 3"
Douglas vertaalt Wittich, laat dus Wittich aan het woord, zonder enig commentaar op zijn betoog te geven. Ik ben benieuwd hoe hij hiermee verder gaat.
Portret van de Leidse theoloog Christoph Wittich [Christophorus Wittichius (titel op object)], Prentmaker: Abraham Bloteling (vermeld op 't object) [uit Amsterdam], naar Pieter Cornelisz. van Slingelandt, Uitgever: Johannes Tangena (17e eeuw) (vermeld op object) [uit Leiden] Schrijver: Johann Friedrich Gronovius (vermeld op object)
datering: 1687 - 1691.
Objectnummer Rijksmuseum: RP-P-1907-2988
Aanvulling 1 november 2019
Intussen kwam Douglas op 28 oktober met een derde blog; en daarin treedt hij wel in discussie met Wittich. Het wordt nu ook beduidend interessanter, naar mijn gevoel.
N.a.v. het
betoog van Douglas over Wittich merk ik hier op dat Spinoza in de TIE halverwege
§ 99 het volgende opmerkt:
Unde
possumus videre apprime nobis esse necessarium, ut semper a rebus physicis,
sive ab entibus realibus, omnes nostras ideas deducamus, progrediendo, quoad
ejus fieri potest, secundum seriem causarum ab uno ente reali ad aliud ens
reale, et ita quidem, ut ad abstracta et universalia non transeamus, sive ut ab
iis aliquid reale non concludamus, sive ut ea ab aliquo reali non concludantur:
Utrumque enim verum progressum intellectus interrumpit.
Zo zien we
dat het, om al onze ideeën van natuurlijke dingen, dat is van reële dingen af
te leiden, nodig is om zoveel als mogelijk van oorzaak naar oorzaak te gaan,
dat wil zeggen, van het ene reële ding naar het andere reële ding, zonder ooit
onze toevlucht te nemen tot abstracte en universele begrippen, of dat nu is om
daaruit tot iets reëels te besluiten of omgekeerd om uit iets reëels iets
abstracts of universeels af te leiden. In beide gevallen zou de voortgang van
het verstand onderbroken worden. [Vertaling Theo Verbeek].
Thus we can
see that it is before all things necessary for us to deduce all our ideas from
physical things — that is, from real entities, proceeding, as far as may be,
according to the series of causes, from one real entity to another real entity,
never passing to universals and abstractions for the purpose of either deducing
some real entity from them or deducing them from some real entity. Either of
these processes interrupts the true progress of the understanding. [Vert. James
Gutmann - Benedict de Spinoza, Ethics.
Preceded by On the Improvement of the Understanding p. 33 books,google]
Tot slot wijs ik erop dat Alexander X. Douglas in zijn Spinoza and Dutch Cartesianism: Philosophy and Theology. [Oxford University Press, 2015], in hoofdstuk 5 al zeer uitgebreid inging op Christoph Wittiich's Anti-Spinoza. "I shall then turn to the most thorough Dutch Cartesian response to the Ethics, Wittich’s Anti-Spinoza. This work, published posthumously in 1690, was an incredibly close and hostile reading of the Ethics, commenting individually on almost every proposition. As Christiane Hubert describes it, it was ‘precise, meticulous, exhaustive’. Verbeek speculates that it was compiled out of notes that Wittich had prepared in order to give private tuition on Cartesian philosophy. The second part of this chapter will examine how Wittich responded to Spinoza’s main anti-Dutch Cartesian claims in the Ethics. On both points, I shall argue, he misunderstood Spinoza’s argument." [p. 115, Vet van blogger]. Daarna behandelt hij vanaf paragraaf 5.4 The Anti-Spinoza.
Tot slot wijs ik erop dat Alexander X. Douglas in zijn Spinoza and Dutch Cartesianism: Philosophy and Theology. [Oxford University Press, 2015], in hoofdstuk 5 al zeer uitgebreid inging op Christoph Wittiich's Anti-Spinoza. "I shall then turn to the most thorough Dutch Cartesian response to the Ethics, Wittich’s Anti-Spinoza. This work, published posthumously in 1690, was an incredibly close and hostile reading of the Ethics, commenting individually on almost every proposition. As Christiane Hubert describes it, it was ‘precise, meticulous, exhaustive’. Verbeek speculates that it was compiled out of notes that Wittich had prepared in order to give private tuition on Cartesian philosophy. The second part of this chapter will examine how Wittich responded to Spinoza’s main anti-Dutch Cartesian claims in the Ethics. On both points, I shall argue, he misunderstood Spinoza’s argument." [p. 115, Vet van blogger]. Daarna behandelt hij vanaf paragraaf 5.4 The Anti-Spinoza.
Blog aangevuld met Douglas's 3e blog over Wittich.
BeantwoordenVerwijderenMét een groter formaat van de Wittich-prent die hij aan z'n blog toevoegde