maandag 9 april 2018

Thomas Carson Mark de piano-leraar is dezelfde als de Spinoza scholar - #spinoza


Toen ik naar Thomas Carson Mark op zoek ging n.a.v. verwijzingen naar zijn artikel over attributen in een essay waarover ik binnenkort kom te bloggen, kwam ik nogal wat tegen over “Thomas Carson Mark is a piano and body mapping teacher. He is the author of Spinoza's Theory of Truth and What Every Pianist Needs to Know About the Body. He lives in Portland, Oregon. [cf. books.google] Ik vroeg mij aanvankelijk af of Google niet twee Mark’s aan elkaar gekoppeld had, maar het moet om één en dezelfde persoon gaan.
Op de website over zijn piano-educatie van Thomas Carson Mark ligt het accent geheel op ‘t goed spelen van piano en in de juiste lichaamshouding en is de auteur heel terughoudend m.b.t. zijn eerdere werk; daar staat alleen: “as well as a book and several articles on the philosophy of Spinoza.”
Zijn laatste boek is Thomas Mark, Motion, Emotion, and Love. The Nature of Artistic Performance. Gia Publications, 2012, maar noch bij google noch bij Amazon is het in te zien, zodat niet is na te gaat of hij daarin gebruik maakt van Spinoza’s filosofie.
Ik laat hieronder zien welk boek en welke artikelen over Spinoza hij schreef.


Ik kan nog toevoegen:
 Mark, Thomas C., Review of The Philosophy of Baruch Spinoza by R. Kennington.
In: The Review of Metaphysics, Vol. 36, No. 3 (Mar., 1983), pp. 717-719

Mark, Thomas Carson, Review of Spinoza Ethica: Concordances, Index, Listes de fréquences, Tablescomparatives by Michel Gueret, André Robinet and Paul Tombeur. In: Computers and the Humanities, Vol. 14, No. 2 (Oct., 1980), pp. 122-123

Thomas Carson Mark, “The Spinozistic Attributes” is ook opgenomen in: Essays on Early Modern Philosophers From Descartes and Hobbes to Newton and Leibniz, Baruch De Spinoza, Vol. 10, ed. Vere Chappell, (Garland Publishing, 1992), 213-240.[ cf. PDF op BookSC en een erratum op BookSC]

* * *
 Lucia Lermond wier boek The Form of Man. Human Essence in Spinoza’s Ethic [Brill, 1988] we op dit blog vaker en uitvoerig besproken hebben, geeft bij haar stelling “The idea ideae is not necessarily adequate” op blz. 34 de volgende eindnoot 22:
“Belief in the necessary adequacy of the idea ideae has led commentators into difficulty. For example, Thomas Carson Mark, in his otherwise sound account of Spinoza's theory of truth, misreads the meaning of body in Spinoza. Mark's overly interior interpretation of truth largely derives from his understanding of the idea ideae. See Thomas Carson Mark, Spinoza's Theory of Truth (New York: Columbia University Press, 1972). The claim concerning idea ideae is made on page 64. Mark modifies his views about knowledge of extended modes in a later article. See T. C. Mark, 'Truth and Adequacy in Spinozistic Ideas,' in Spinoza: New Perspectives, ed. R. W. Shanan and J.I. Biro (Norman, OK: University of Oklahoma Press, 1978), pp. 11-34. Alan Hart, likewise, takes ideas of ideas to be adequate, following T. C. Mark and Daisie Radner. See Alan Hart, Spinoza's Ethics: a Platonic Commentary (Leiden: E. J. Brill, 1983), p. 119. We believe proposition 9, part III, proof that ideas of ideas are not necessarily adequate. The mind's consciousness of itself may be mutilated and confused."
 
Jon Rubin, schrijft in "The Power of Thought and the Power of Individuation, or: how understanding what can a body do explains the eternity of the mind," een artikel waarover ik binnenkort kom te bloggen, in positieve zin: “I also have to mention Thomas Carson Mark’s (1977) ‘The spinozistic attributes’ which although on the one hand mentions neither Scotus nor formal distinction, does give the best non-theological account of how we should understand the diversity of the attributes.” Meer zegt hij er niet over, maar dit is nogal een mededeling... dus ik ging op zoek (’t werd de aanleiding voor dit blog), maar achter dat artikel kwam ik niet. De link die Rubin in zijn bibliografie gaf, bracht je niet naar dat artikel over de attributen, maar naar diens “Spinoza's Concept of Mind.” Verder vond ik het opvallend – als het dan zo’n goed artikel is - dat Noa Shein het niet vermeldt in haar artikel “Spinoza's Theory of Attributes” op de Stanford Encyclopedia of Philosophy.

Interessant feitje
Uit zijn in ’t overzicht vermelde artikel “A Unique Copy of Spinoza's Nagelate Schriften” - dat aldus begint: “In July, 1972, I found a unique copy of Spinoza's Nagelate Schriften in the store of an Amsterdam antiquarian book dealer.” – blijkt hij de vinder van het tweede deel van een in  twee delen samengebonden werk van Spinoza. De ene band bevat Monnikhoff's manuscript van de Korte Verhandeling samengebonden met de noten op de Tractatus Theologico-Politicus. Op de rug staan onder elkaar:

Benedictus
Nagelate


De band die Mark vond bevatte de Nagelate Schriften en een drietal pagina’s, waarvan één een lijst bevatte van namen van de correspondenten in de Briefwisseling (waar de OP en de NS slechts initialen gaven) en twee pagina’s met nog niet eerder gepubliceerde brieven. Op de rug van de band staat


De Spinoza
Schriften.


De eerste band was al in bezit van de KB. De 2e werd haar later geschonken.
[Als ik het blog gevonden heb, waarin ik hierover schreef, zal ik die later toevoegen]

1 opmerking:

  1. Het antiquariaat waar Mark die editie vond was "Pampiere Wereld" van Salomon Meyer op de Keizersgracht.
    Meyer heeft me daar jaren geleden nog over verteld.
    Ik neem aan dat hij ondertussen overleden is; hij was toe al op jaren.

    BeantwoordenVerwijderen