maandag 11 september 2017

Spinoza-blog tien jaar

Ik heb mij een dag vergist: ik ben de 12de, niet de 11de september 2007 begonnen met ‘t Spinoza-blog. Dus vandaag maak ik pas echt het tiende jaar vol – niet gisteren zoals ik in het vorige blog schreef:

VANDAAG MAAK IK HET TIENDE JAAR VOL WAARIN IK DAGELIJKS BLOGS BRENG OVER SPINOZA, SPINOZISME EN SPINOZANA.
Gisterenavond heeft de Spinoza Kring Limburg haar jaarlijkse etentje gehad in hotel-restaurant Beaumont in Maastricht. Bij die gelegenheid heeft Jasper von Grumbkow er een gewoonte van gemaakt ieder lid iets te overhandigen, zoals een Spinoza-speldje, een Spinoza-plak tattoo en dergelijke. Toen ik eerder dit jaar zeer ernstig ziek was, keek hij om naar een symbool of ritueel zoals we dat bij de ‘Spinozistische godsdienst’ nu eenmaal niet hebben. De Ethica houdt ons wel de vera religio voor, maar die is juist zonder veel imaginatio! Hij speelde daarom leentjebuur bij de rooms-katholieken - had immers wel gehoord van het "bedienen" van iemand die het naar verwachting niet lang meer maakt" en aan wie dan het “Heilig Oliesel” of “Sacrament der Stervenden” wordt toegediend, ook “Sacrament van de Ziekenzalving” genoemd (in het Latijn extrema unctio, d.w.z. "laatste zalving"). Vervolgens wordt dan de “H. Communie der stervenden” of “laatste Teerspijze" toegediend.
Zonder dat dit blasfemisch bedoeld is (het Spinozisme kent immers ook geen blasfemie) heeft hij een soort van hostie met de beeltenis van Spinoza gemaakt die hij bij een bezoekje aan mij overhandigde; waarvan hij een foto maakte terwijl ik deze omhooghoud zoals een priester na de consecratie doet. Verder zullen we in de vergelijking niet gaan. Spinoza is toch al te vaak met Christus vergeleken en zoals dat hier gebeurt, gaat de vergelijking wel erg ver – te ver misschien? Enfin, gelukkig is mij de ‘laatste teerspijze’ niet toegediend bij de laatste ziekte resp. gedurende “een ziekte die geacht kan worden de laatste te kunnen zijn: ” in extremis temparibus - de tijd van het levenseinde. [cf.] Want… ik bén er nog en heb in ieder geval het tiende jaar van dit Spinoza-blog kunnen volmaken.

4 opmerkingen:

  1. Fantastisch Stan. Op naar de volgende 10!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Staan,gefeliciteerd en bedankt! Ik heb heel veel aan jouw blogs gehad, met name over meer actuele publicaties. Ik ben er van overtuigd dat ook mensen die niet reageren op je blogs, profiteren van de resultaten van je speurzin. Ook aan onze discussies ben ik veel verschuldigd. Ze hebben regelmatig mijn inzicht inzichten gescherpt. Ga zo door.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Henk en anonymus,
    Dank voor jullie reactie. Vooral wat Henk schrijft, is fijn te horen. Ik blijf dat speuren zelf leuk vinden, maar het is ook plezierig af en toe te horen dat anderen er soms hun profijt van hebben. Ik hoop door te kunnen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat laat maar hierbij ook mijn felicitaties Stan. Ik herinner me nog dat ik je feliciteerde voor 5 jaar blog, wat gaat de tijd toch snel.

    BeantwoordenVerwijderen