woensdag 7 maart 2018

Baruch Spinoza’s Ethics in The Macat Library een tegenvallertje



Dit boekje waarvan ik in het blog van afgelopen zaterdag meldde dat het verschenen was en dat ik ‘t ontvangen had, had ik snel uit. Het is maar een dun boekje:

Baruch Spinoza’s Ethics. Eds. Gary Slater & Andreas Vrahimis. Macat International Limited [The Macat Library, hardcover & paperback], 26 Feb 2018 – 87 pagina’s

Over de auteurs: Gary Slater holds a DPhil in theology and religion from the Univeristy of Oxford. He is currently a faculty member at St Edwards University, Texas; Andreas Vrahimis is the author of Encounters between Analytic and Continental Philosophy (2013); he teaches at the Univeristy of Cyprus.
Ik heb nog even een paar dagen gewacht, maar wil u nu toch meedelen dat het werkje me erg tegenvalt. Als ook u niet teleurgesteld wilt worden, ontraad ik de aanschaf van dit boekje dat niet biedt wat het belooff. Om te laten zien wat het belooft, geef ik hier een scan van de inhoudsopgave.

 
Als ik na het lezen van de twaalf korte modules, die steeds ook nog eens met 3 samenvattende Key Points worden geopend overdenk, dan is het wel heel weinig wat je over Spinoza en vooral zijn Ethica te weten komt – het wordt alles nogal oppervlakkig en vooral rommelig gebracht. Goed beschouwd is het vooral een werkje over de receptie van Spinoza. Maar zelfs dan kom je maar heel weinig te weten. Maar wat je te weten komt wordt er wel door veel herhaling flink ingestampt. Je krijgt wel 6x te lezen dat gedurende de eeuw na zijn dood Spinoza vooral verguisd werd en van atheïsme werd beschuldigd en dat een fatsoenlijk filosoof of theoloog zich niet met hem kon inlaten. Maar dat de pantheïsmediscussie in de 1780-iger jaren daar verandering in bracht.
Dat hij door de Amsterdamse Sefardische gemeente in de ban werd gedaan, krijg je ook vele malen te horen. Die gemeente wordt ten onrechte overigens meermalen de Marraanse gemeenschap genoemd, wat onjuist is; gemeenschap van voormalige Marranen zou kunnen, maar in Amsterdam konden ze geen Marranen meer zijn.
Het begint in de tweede zin meteen al goed fout: “His Ethics was so radical that he was excommunicated from his Jewish community…”
Allerlei mythen komen hier weer voorbij: “He went on to live in relative isolation.”(9), hij had een verbintenis met Johan de Witt van wie hij een jaargeld ontving, etc.
Tot wel 2x toe (want alles wordt herhaald) lees je dat “the Dutch Reformed Church banned the work in 1674”; het ging echter om het plakkaat van het Hof van Holland. Het panentheïsme wordt niet goed weergegeven (sees God as in all nature) – geeft de indruk dat de schrijvers een klok hebben horen luiden
Module 11, “Impact and influence Today,” heeft een reeks merkwaardige eindnoten over de pausen Benedictus XVI en Franciscus en katholiek-theologische vindplaatsen zonder dat in de tekst zelf daarnaar enige relatie wordt gelegd. Onduidelijk is waarom deze links woorden gegeven

Onhandig zijn de referenties in de eindnoten, waar eens iets uit Spinoza wordt geciteerd: dan worden niet de plaatsen in b.v. de Ethica of een ander werk, gegeven, maar naar de door Curley samengestelde Spinozareader verwezen.
Ik vind het een heel warrig en rommelig geheel. Waar ik in het blog van 25 december 2017 op wees wordt er met veel bombarie en poeha over "A Macat Analysis" gesproken, maar daarvan maakt dit werkje niets waar. Kortom, ik kan er geen greintje enthousiasme voor opbrengen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten