Douglas Florian, “Little Espinoza” (2016), oil on linen, 50 X 26 inches (image via douglasflorian.com) |
Naar aanleiding van de tentoonstelling van de
kunstenaar Douglas Florian, die onder de titel “Spells and Apparitions,” van 1
maart tot 7 april 2018 wordt gehouden in de gallery BravinLee Programs in new
York, had ene John Yau gisteren een bespreking.
Mij komt de kunst van Douglas Florian over als een vorm
van outsiderskunst maar die term valt daar niet. Ik haal hier alleen het
gedeelte dat gaat over een werk gewijd aan de naam van Spinoza naar dit blog - mét
het besproken schilderij. Op de website van de maker ervan is nóg zo’n stuk over Spinoza te
zien.
John Yau schrijft
over het rechts getoonde werk: « In “Little Espinoza” (2016), Florian alternates blue and orange strips
from the top of the painting to the bottom. On the orange strips (sometimes one
and sometimes two stacked together), Florian writes the following words in
reddish-orange paint: Baruch, Spinoza, Espinoza, Espionaza, Spainoza. Sometimes
he writes the letters upside-down or as a mirror image.
Florian’s color
choice is not arbitrary. Orange is the color of the Dutch royal family; and it
can be traced back to Willem van Oranje (William of Orange), who led the revolt
against the Spanish Hapsburgs, leading to Dutch independence in 1581. The
philosopher Baruch Spinoza, who was born in Holland, was of Sephardic and
Portuguese descent; his birth name was Benedito de Espinosa. Spinoza, whom
Gilles Deleuze called “the ‘prince’ of philosophers,” remains a controversial
thinker.
Florian’s painting
has to do with his name, which he changed from “Espinosa” to “Spinoza.” When he
was 23, the Portuguese Jewish community in Amsterdam expelled him for his “evil
opinions and acts.” By listing Spinoza’s different names, Florian makes a
history painting, which addresses the persecution of individuals who express
radical and challenging views. »
De
toelichting over de oranje kleur heeft John Yau ofwel van de kunstenaar, ofwel
zelf bedacht. Feit is dat die toelichting weinig adequaat is en eerder een
outsidership t.a.v. Spinoza duidelijk maakt, dan redelijke kennis van hem.
Kennelijk is niet geweten dat Spinoza aan de kant stond van “de ware vrijheid” van
Johan de Witt en de zijnen, die bepaald geen aanhangers van de oranjes waren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten