zaterdag 31 maart 2018

Motet “Ecce quomodo moritur justus" voor Paul Vlas, overleden lid van de Spinoza Kring Limburg



Vandaag is Paul Vlas begraven. Hij overleed vrijdag 23 maart plotseling op 90-jarige leeftijd. Ik heb hem enige jaren meegemaakt, als lid van de Spinoza Kring Limburg en hem als een goede vriend leren kennen. Met name ook in de periode dat ik ziek werd een jaar geleden, heeft hij me enige malen in het ziekenhuis en later zelfs in het verpleeghuis in Zeist opgezocht. Ik zal dat niet vergeten. Door de situatie waarin ik tegenwoordig verkeer, was ik tot mijn spijt vandaag niet in de gelegenheid zijn uitvaart in Heerlen mee te maken.
Ik heb er behoefte aan hem te gedenken en doe dat door hier het gezang aan hem op te dragen van Jacob Handl / Jacobus Gallus (1550-1591), “Ecce, quomodo moritur iustus.” Ik koos de uitvoering door de Slovenski madrigalisti, gedirigeerd door Prof. Janez Bole die het koor in 1987 oprichtte. Het komt van hun album musica noster amor dat in 1990 in Slovenië opgenomen is.
Het is een stuk dat typisch in deze periode thuis hoort. Het werd in Bach’s tijd in Leipzig opgevoerd. Ook na de Matthäus Passion die gisteren in Naarden werd uitgevoerd door de Nederlandse Bach Vereniging o.l.v. Jos van Veldhoven, werd dit begrafenismotet gezongen. Hier nu dus voor Paul Vlas.
 

 

 
Tien dagen later, op  10 apr. 2018, plaatste iemand dit motet zoals het gezongen werd in Naarden na het slotkoor van de Matthäus Passion, waarnaar ik hierboven verwees, op YouTube. Ik haal ook dat hier naar binnen.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten