“Spinoza sei euch immer der heilige Christ.”
[Johann Gottfried Herder in gedichtje aan Johann Wolfgang von Goethe en Charlotte von Stein *)]
[Johann Gottfried Herder in gedichtje aan Johann Wolfgang von Goethe en Charlotte von Stein *)]
“Het
is niet in het minst noodzakelijk voor het heil [bedoeld is: voor een gelukkig
leven] om Christus naar het
vlees te kennen; maar met betrekking tot de zogenaamde eeuwige zoon van God (de
aeterno Dei filio), dat wil zeggen Gods eeuwige
wijsheid, die zich manifesteert in alle dingen, en het meest in de menselijke
geest en het allermeest in Jezus Christus, ligt de zaak heel anders. Want
zonder deze kan geen mens de staat van gelukzaligheid bereiken, daar niets
anders hem kan leren wat waar of vals, goed of kwaad is.
[Spinoza in Brief 73, aan Oldenburg]
[Spinoza in Brief 73, aan Oldenburg]
Nadat
Willem van Bleijenberg Spinoza in brief 20 liet weten: “tracht ick een
Christelijck philosoph te sijn” ging het met die briefwisseling als het ware
‘bergafwaarts.’ Spinoza zag zichzelf bepaald niet als christelijk filosoof,
althans zeker niet zoals Van Bleijenberg er meende een te zijn. Maar inderdaad
heeft Spinoza op een aantal plaatsen, vooral in de TTP en Brieven maar ook in de
KV en zelfs in de Ethica [in 4/68s,
waar hij het heeft over “spiritu[s] Christi, hoc est Dei idea”] geschreven over
wat hij over Christus dacht (nooit Jezus op precies die boven geciteerde Brief
73 aan Oldenburg na, waarin Spinoza 2x aan Christus de naam Jezus toevoegt: in Christo Jesu en per Jesum Christum).
Hieraan
heb ik in vele blogs aandacht gegeven. Onderaan geef ik de links naar al deze blogs.
Mijn eigen inschatting over hoe ik Spinoza’s schrijven over Christus lees, gaf
ik al in een vroeg blog, n.l. dat van 22-10-2008: “Voor mijn gevoel heeft
Spinoza zijn christelijke vriendenkring de dienst willen bewijzen om zich ook
intensief bezig te houden met 'hun' Christus.”
Deze
benadering komt in de buurt van de gegevens die Henri Krop (en Wiep van Bunge)
[cf. dit blog] en Frank Mertens [cf. dit blog] aandroegen over hoe de kring rond Spinoza bezig
was met het uitzuiveren van het christendom – het te ontdoen van mythische
aanslibsels. Spinoza droeg daar het zijne toe bij en gaf zijn visie op de
betekenis van Christus, waarbij hij in de TTP o.a. het verschil met Mozes
benadrukte.
Charlie
Huenemann, Spinoza’s Radical Theology:
The Metaphysics Of The Infinite [Cambridge Univrsity Press, 2013] schrijft op blz. 18 en 19 over Spinoza’s behandeling
van de kwestie hoe Moses God ontmoet kan hebben, zij het dan niet van “aangezicht
tot aangezicht”, maar wel Gods stem kan hebben gehoord? In contrast daarmee zou
Spinoza Christus in die hoofdstukken in de TTP ingevoerd hebben – een
interessante hypothese [cf. rechtstreeks te lezen bij books.google].
Maar
anderen zien dit heel anders – nemen wat Spinoza over Christus schrijft heel
vergaand.
Zo
liet de overleden dominee en Spinoza-student Jan Knol in zijn boekje Spinoza uit zijn gelijkenissen en
voorbeelden (2007), Spinoza en Jezus een gesprek voeren, en gaf daarbij als
zijn mening dat Jezus en Spinoza wat hun leven en denken aangaat "frappant
op elkaar lijken en beiden vol van Gods Geest zijn."
Hoe
ik Jo van Cauter, die tegenwoordig als docent verbonden is aan het Instituut
Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden [cf.], wat
dit onderwerp aangaat precies moet inschatten, vind ik moeilijker te beoordelen.
Feit is dat hij zoals uit zijn CV blijkt veel over Spinoza en Christus schreef en dat hij
zijn proefschrift in 2016 aan de Universiteit van Gent de titel meegaf Spinoza on History, Christ, and Lights
Untameable [PDF]
Zijn abstract:
In this dissertation, I provide an assessment of piety, religious prophecy and
morality more generally in Spinoza’s thought through a careful examination of
themes and topics that have remained controversial, or at least underexplored,
in Spinoza studies. Specifically, it discusses how Spinoza’s Christology
provides a unique angle for approaching his moral and theological-political
thinking, and incorporates a study of neglected ‘English’ influences and
debates, most notably Baconianism and Quakerism. Opposed to recent readings that
turn Spinoza into a purely secular thinker, I argue that religion and religious
themes have a central role in Spinoza’s political philosophy. I argue that this
feature of Spinoza’s philosophy is relevant today with the resurgence of
religion in contemporary politics.
En
passant gezegd: zijn lezing die hij in december 2015 in Amsterdam voor de Ver.
Het Spinozahuis hield over “Spinoza over openbaring, quakers en innerlijk licht’
[cf. blog], is nooit in de reeks Mededelingen in druk verschenen. Dat terzijde.
Iemand
die wat Spinoza over Christus schrijft uiterst serieus neemt en graag diepgaand
behandelt is Aldo Di Giovanni. Maar hij gaat m.i. te ver met het claimen
van Spinoza voor zijn vorm van christendom.
Aldo
Di Giovanni beschreef al meermalen uitgebreid vanuit hoe hij Spinoza leest:
“Spinoza as a Christian thinker” en “Spinoza’s Christian thinking”. In de blogs
van 12-08-2014 en van 14-05-2015 had ik al eens op boekjes van hem gewezen. Nu
stuurde hij me onlangs een artikel toe, waarover hij graag mijn mening wil
vernemen. Het gaat om het artikel dat hij ook op internet plaatste, samen met
nóg een uitvoeriger artikel:
• Aldo Di Giovanni, Spinoza's
Lament in the Wilderness. Charleston, USA: Createspace, 2018 – 28 pp) [PhilPapers,
aldaar te downloaden als DOCX]
Abstract: Pressured
by the accelerating advancement of critical thinking, including the sciences,
Christian theologies founded on Imagination-knowledge such as words, images and
historical accounts, acquired through the body’s interaction with other bodies
are faltering. There is a sustainable alternative in Christian theologies
founded on Intellect-knowledge acquired through the mind’s interaction with
ideas inherent in the mind, namely Inner Light. The latter is direct and
immediate knowledge intuited in our actual union with God, by means of which
our mind knows God, knows itself in God and knows itself distinctly and
specifically as determined by the idea of God or the spirit or idea of Christ,
reconciled to the mind of Christ, when the individual mind produces itself to
be like the mind of Christ. This paper considers Spinoza's critique of
superstitious Imagination-knowledge based Christian thinking in light of
Spinoza's Intellect-knowledge based Christian thinking. Not distinguishing
between these two kinds of knowledge of Christian thinking has confused Spinoza
enthusiasts and detractors. Distinguishing those two kinds of knowledge of
Christian religion exposes Spinoza's efforts to present a well-grounded
Intellect-knowledge based Christology and Religion. The point is made that
Spinoza’s approach to biblical interpretation and understanding involved more
than historical and textual criticism. It requires the application of the
intellect of the mind of Christ to ‘thresh’ out the wheat from the chafe, the
Truth from the confusion and error. After considering Spinoza’s lament of the
largely abandoned “old Religion” found at the opening of Spinoza’s Tractatus
Theologico-Politicus, the paper suggests why this perspective on Spinoza’s
Christian writings and thinking has been neglected or rather mis-construed.
Using Spinoza’s triangle illustration, the paper speaks to the crucial
difference between Imagination-knowledge and Intellect-knowledge in regards to
Spinoza’s Christology and Christian praxis.
• Aldo Di Giovanni, Spinoza's
Christian Writings and Thinking. Charleston, USA: Createspace, 2018 – 58 pp
[cf. PhilPapers –
aldaar als DOCX te downloaden]
Abstract: The assembling and study of a
Corpus of Spinoza’s Christian writing and thinking produces a paradigmatic
shift in understanding Spinoza’s life’s purpose, and the intended purpose of
his life’s work. This booklet is an exegesis of some specific critical texts
from Spinoza’s works that reference: the spirit of Christ, Christ according to
the spirit, the mind of Christ, Christ, and rebirth or second birth. The texts
are quoted in the main body of the article. Comments and other references are footnoted.
The booklet is meant for study more so than for reading, therefore a copy of
the texts without the comment is included.
Vanuit een Leger des Heils-achtige achtergrond en affiniteit, heeft hij sterk de neiging Spinoza voor zijn christelijke karretje te spannen [zie in dit blog, waarin ik aanhaal wat hij over zijn achtergrond vertelt]. De passages over Chistus en i.h.a. religie die hij uit Spinoza’s teksten verzamelt en bijeenbrengt vormen een boeiend geheel, maar zijn interpretatie is net ietsje té…. Hij maakt van wat Spinoza schrijft over Christus een “Corpus of Spinoza’s Christian writing and thinking.” Het is erg veel wat Aldo Di Giovanni over wat Spinoza over Christus zegt – met heel veel herhaling – deze lezer wordt er moe van.
Maar opmerkelijk vind ik het, dat ik in al deze teksten niets heb kunnen vinden over hetgeen Spinoza in Brief 78 aan Oldenburg schrijft. In de appendix bij Spinoza's Christian Writings and Thinking, waarin alle besproken teksten nog eens opgesomd worden, komt brief 78 niet voor met (in vertaling van Shirley):
The passion,
death and burial of Christ I accept literally, but his resurrection I
understand in an allegorical sense. I do indeed admit that this is related by
the Evangelists with such detail that we cannot deny that the Evangelists
themselves believed that the body of Christ rose again and ascended to heaven
to sit at God's right hand, and that this could also have been seen by
unbelievers if they had been present at the places where Christ appeared to the
disciples. Nevertheless, without injury to the teaching of the Gospel, they
could have been deceived, as was the case with other prophets, examples of
which I gave in my last letter. But Paul, to whom Christ also appeared later,
rejoices that he knows Christ not after the flesh, but after the spirit.
Dat kan niet toevallig zijn.
Als ik dan vervolgens alleen al naar de titel van dit boekje kijk, hoef ik de inhoud niet te lezen om te zien hoe Di Giovanni Spinoza meetrekt in een gedachtestroom die de zijne niet is: Spinoza en zondeval? Spinoza over “onze gevallen natuur”? Nee nee… Ik laat het hier verder bij.
Als ik dan vervolgens alleen al naar de titel van dit boekje kijk, hoef ik de inhoud niet te lezen om te zien hoe Di Giovanni Spinoza meetrekt in een gedachtestroom die de zijne niet is: Spinoza en zondeval? Spinoza over “onze gevallen natuur”? Nee nee… Ik laat het hier verder bij.
Cf.
verder
Paul
Juffermans, “Het raadsel van Spinoza's christologie.” In: Bijdragen Tijdschrift voor filosofie en theologie, 68 (4) [2007]: 375-398.
[cf. & PhilPapers ]
Abstract: In this article I discuss two questions with relation to
Spinoza’s Christology. The first question is: how can we bring Spinoza’s thesis
of the separation of theology (faith) and philosophy (reason) in agreement with
his understanding of Christ as a philosophical figure in a book of revelation,
the Bible? The second question is: how must we interpret Spinoza’s faith in
Christ as a person, who has adequately understood the central message of
prophetic revelation, a message of salvation through good works?
The first question is discussed by means of a comparison between Maimonides’ prophetology in The Guide of the Perplexed on the one hand and Spinoza’s prophetology and christology in the Theological Political Treatise on the other hand. I show that Spinoza’s figure of Christ has the same kinds of knowledge as Maimonides’ prophet. A difference between Spinoza’s Christ and Maimonides’ prophet is that the first has no political ambitions while the last is – especially in the person of Mozes – evidently a political figure. The second question is discussed by an investigation of Spinoza’s conception of the subject of incarnation in his correspondence with Henry Oldenburg. It is argued that Spinoza understands incarnation as an expression of God’s wisdom in all things. Incarnation is not an exclusive but an all including principle of divine production of and manifestation in different modes of being. Nevertheless, we can distinguish hierarchies of modes of being. In this respect God’s wisdom is more incarnated in human beings than in non-human modes of being, and among human beings it is most incarnated in Christ. However, the question how Christ as a human being can understand adequately the message of revelation, which cannot be cleared up by philosophical reason, remains unanswered. In the concluding remarks it is argued that Spinoza with his christology tried to build a bridge to the enlightened parts of the christian communities of his time. Moreover, this christology functions for himself as a guarantee that the sphere of revelation and faith is ultimately included in the intuitive knowlegde sub specie aeternitatis. So the thesis of separation of faith and reason can only be understood as provisional.
The first question is discussed by means of a comparison between Maimonides’ prophetology in The Guide of the Perplexed on the one hand and Spinoza’s prophetology and christology in the Theological Political Treatise on the other hand. I show that Spinoza’s figure of Christ has the same kinds of knowledge as Maimonides’ prophet. A difference between Spinoza’s Christ and Maimonides’ prophet is that the first has no political ambitions while the last is – especially in the person of Mozes – evidently a political figure. The second question is discussed by an investigation of Spinoza’s conception of the subject of incarnation in his correspondence with Henry Oldenburg. It is argued that Spinoza understands incarnation as an expression of God’s wisdom in all things. Incarnation is not an exclusive but an all including principle of divine production of and manifestation in different modes of being. Nevertheless, we can distinguish hierarchies of modes of being. In this respect God’s wisdom is more incarnated in human beings than in non-human modes of being, and among human beings it is most incarnated in Christ. However, the question how Christ as a human being can understand adequately the message of revelation, which cannot be cleared up by philosophical reason, remains unanswered. In the concluding remarks it is argued that Spinoza with his christology tried to build a bridge to the enlightened parts of the christian communities of his time. Moreover, this christology functions for himself as a guarantee that the sphere of revelation and faith is ultimately included in the intuitive knowlegde sub specie aeternitatis. So the thesis of separation of faith and reason can only be understood as provisional.
Cf.
ook blog van 26-11-2011: “Paul Juffermans schreef goed boekdeel over
Spinoza's 'theorie van het waangeloof' - een pleidooi voor heruitgave.”
Yitzhak
Y. Melamed, “’Christus Secundum Spiritum’: Spinoza, Jesus, and the Infinite
Intellect”. In: Neta Stahl (ed.), The
Jewish Jesus. Routledge, 2012
__________________
Blogs
over Spinoza & Christus – vooral Spinoza over Christus
*)
Cf. blog van 07-01-2009 "Spinoza-gedichtje van Johann Gottfried Herder (1744 - 1803)"
In blog van 17-10-2008 foutief toegeschreven aan "Charlotte von Stein (1742-1827) ziet dichtend Spinoza als Christus."
In blog van 17-10-2008 foutief toegeschreven aan "Charlotte von Stein (1742-1827) ziet dichtend Spinoza als Christus."
22-10-2008: De Jezus van Paul Verhoeven en de Christus van
Spinoza [Waarin ik als mijn mening geef: Spinoza heeft zich, m.n. in de TTP,
behoorlijk veel over Christus uitgelaten ('Jezus' noemt hij hem nooit). Voor
mijn gevoel heeft Spinoza zijn christelijke vriendenkring de dienst willen
bewijzen om zich ook intensief bezig te houden met 'hun' Christus.]
26-11-2009: Door Spinoza tot Jezus?
[n.a.v. George Santayana, “God in de mens. De christusidee in de evangeliën”
(2007), vertaald en ingeleid door Paul Juffermans.]
12-07-2012:
Spinoza en Jezus [over recente literatuur over deze beiden - met uitgebreide
discussie in de reacties]
28-03-2013: Een Witte Donderdag-besteding [over Dra C. Roelofsz,
De beteekenis van Christus voor Spinoza [J. Ploegsma, Zeist, 1938].
29-03-2013: De betekenis van Christus voor Spinoza [over 't
boekje van Dra C. Roelofsz, De beteekenis van Christus voor Spinoza [J.
Ploegsma, Zeist, 1938]
15-11-2013 Jo Van Cauter nog eens over Spinoza's Christus-beeld
12-08-2014: Weer boekje over Christus in het werk van Spinoza
[over Aldo Di Giovanni, SPINOZA Chemistry, Christ & Salvation. CreateSpace
Independent Publishing Platform (May 15, 2014) - 92 pages]
14-05-2015: Wat moet een Spinozist met 'Hemelvaart'? [over Aldo
Di Giovanni, The Mind of Christ. the Making of Personal Holiness - John, Paul
and Spinoza. CreateSpace Publishing, april 2015 – 90 pp]
11-08-2015: Muhammad Iqbal (1877 - 1938) over Christus en
Spinoza
12-01-2016: Spinoza's betekenis voor de studie naar de
historische Jezus
Geen opmerkingen:
Een reactie posten