Dr. Frank Mertens tijdens de VHS Zomercursus te Barchem op dinsdag 28 juli 2009
over "Wetenschappelijke kwesties in de correspondentie van Spinoza."
Dr.
Frank Mertens [LinkedIn] is vooral bekend vanwege zijn publicaties over
Franciscus van den Enden (1602 -1674), de leermeester Latijn van Spinoza, en
van de website,
waarin hij de resultaten ervan publiek maakt.
Hij
was eerder verbonden aan de universiteit van Gent, maar is inmiddels
zelfstandig onderzoeker, zoals ook blijkt uit zijn pagina bij academia.edu
Graag
geef ik hier door wat hij me van de week liet weten n.a.v. het blog van 1 maart 2018, “Een andere visie op het secularisme
van Spinoza en zijn kring dan die van Jonathan Israel,” n.l. dat bij hem een
vergelijkbare visie te vinden is als die van Henri Krop (en Wiep van Bunge) die
ik daar weergaf. Hij verwees naar zijn artikelen
• “Van den Enden and Religion.” In: S. Lavaert & W.
Schröder (Eds.), The Dutch Legacy: Radical Thinkers of the 17th Century and the
Enlightenment, Brill, 2016, pp. 62-89
• “Radicale Verlichting en Reformatie: de kring rond
Spinoza en Van den Enden.” In: Danny Praet (Red.), Protestantisme. Aspecten van
de Reformatie tussen Humanisme en Verlichting. Centrum voor de Studie van
Christelijke Tradities Universiteit Gent, 2014
Deze
zijn te vinden op zijn pagina bij academia.edu!
Dat
geef ik hier graag even door. Hieronder citeer ik een gedeelte uit het eerstgenoemde
artikel. Ik ben bezig mij voor te bereiden op een blog over de
betekenis van Christus voor Spinoza. Ik zal dan wijzen op een auteur die van
Spinoza een christen maakt en hem als christelijk filosoof ziet (ja bijna als
een vijfde evangelist). Die interpretatie staat lijnrecht tegenover die van
Jonathan Israel, voor wie Spinoza een atheïst is en niet iemand die ’t onder meer
te doen is om het uitzuiveren van de christelijke religie.
De
informaties die Van Bunge, Krop en Mertens daarover aandragen leiden tot een veel
genuanceerdere – en mijns inziens juistere - interpretatie.
Ik
neem hierna een korte tekst over uit “Van den Enden and Religion” die loopt van
p. 80-83, zonder de tien voetnoten (die bij elkaar méér tekst omvatten, en
uiteraard zeer de moeite waard zijn om kennis van te nemen) – het betoog is een
soort samenvatting van wat uit die voetnoten blijkt. Nadat Mertens eerst
uitgebreid heeft onderzocht wat er te zeggen is over Van den Endens al dan niet
behoren tot het katholicisme, wat tot ca 1665 zeker het geval is, en nadat hij
heeft onderzocht wat Van den Enden over religie zegt in Kort verhael van Nieuw Nederlant (1662) en Vrye Politijke Stellingen (eind lente begin zomer 1665), geeft hij
de volgende schets over Van den Enden en de kring van vrijdenkers rondom hem.
This
double commandment [the love for God and one's neighbour] obviously had a
scriptural basis—it is mentioned in three of the four gospels—but according to
Van den Enden, the Koerbaghs and Spinoza, it was equally a precept dictated by
reason. One may therefore wonder why they all emphatically maintained that they
voiced the key message of the 'true' Christian religion, or—in other words,—why
did these freethinkers all choose to explicitly place themselves within a
Christian tradition? One possibility is that they were all prepared to
acknowledge the Scriptures as a valuable source of religious thought, without,
however, accepting the traditional interpretations. One thing they all seemed
to have agreed on is, in the words of Van den Enden, that the "ceremonies,
commandments and counsels, as well as the promises, threats and miracles"
in the New Testament should be interpreted as a way in which "our Saviour
has merely tried to accommodate, adjust and conform himself to the disposition
and circumstances of the common Jewish people". They also all seem to have
agreed that Christ's message, in paticular his double commendement of love, was
a universal one, contrary to the message of Moses that had been exclusively
meant for the Jews.
Although
as such they were all able to call themselves 'Christians, none of them seems
to have been convinced of the divinity of Christ, as is most obvi-ous in the
strong Antitrinitarian stance of the Koerbaghs. Oddly enough, this did not
deter them from attributing some special status, conceived as a kind of perfect
rational understanding, to Christ. Van den Enden in the Free Political Propositions stated that Moses was "enlightened
solely through external revelation", whereas Jesus possessed an
"immediate Divine Nature and wisdom". The Koerbaghs in A Light considered Jesus to be
"someone gifted by God, "above any Jew of his time, yes, above all
men", with "wisdom and intellect, knowledge and reason". Spinoza
in his Theological Political Treatise
claimed that "God revealed himself to Christ, or to Christ's mind,
directly, and not through words and images as in the case of the prophets".
In
a way Van den Enden and the Amsterdam freethinkers were indeed genu-ine
`Christians'. Despite their rejection of traditional bible interpretations,
ecclesiastical hierarchy, ceremonies, and doctrines, they accepted the 'true'
and simple message of the Scriptures, and awarded Christ a special status in
their rational universe. They considered their ideas to reflect a return to an
original, rational religion that had been corrupted in later times, not unlike
the Collegiants' attempts to revive the original Apostolic church. It is in
this light that Adriaan Koerbagh could claim that humanity had "fallen
from a rational religion to a religion full of superstitions" and that Van
den Enden could refer to "the Indians of New Netherland" who lived
"without superstition or credulity, and only according to the law of nature",
suggesting that they still held on to the original rational religion. At the
same time the Amsterdam freethinkers presented their views as part of a long
Christian tradition and described their efforts as a continued purification of
Christianity, that is, as a form of historical progress. And so Johannes
Koerbagh could answer the preachers who were asking him about his views on the
preaching of God's word that he did not intend to "destroy or overthrow
it", but rather, "with the help of god", wanted to "affirm
and purify it more and more".
___________
Bij de foto. Een uitsnede ervan gebruikt Frank Mertens op zijn pagina's bij academia.edu en LinkedIn. Maar de hele foto die ik maakte tijdens die cursus [cf. blog] is veel sprekender; daarom breng ik hem nog eens in z'n geheel.
___________
Bij de foto. Een uitsnede ervan gebruikt Frank Mertens op zijn pagina's bij academia.edu en LinkedIn. Maar de hele foto die ik maakte tijdens die cursus [cf. blog] is veel sprekender; daarom breng ik hem nog eens in z'n geheel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten