Graag
geef ik even door dat ik zojuist tegenkwam dat ‘t Zurich Open Repository and
Archive University of Zurich het volgende artikel van Ursula Renz al van sinds
het jaar van verschijnen, dus sinds 2009, als PDF op internet heeft gezet:
Ursula
Renz, “Explicable explainers: The problem of mental dispositions in Spinoza’s Ethics.” In: Damschen, Gregor; Schnepf,
Robert; Stüber, Karsten (Eds.). Debating
Dispositions. Issues in Metaphysics, Epistemology and Philosophy of Mind.
Berlin: Walter de Gruyter, 2009, pp. 79-98. – books.google
Zij
is hoogleraar filosofie aan de Alpen-Adria-Universiteit van Klagenfurt, Oostenrijk.
Uit de inleiding van ’t boek: Ursula Renz provides in her "Explicable Explainers: The
Problem of Mental Dispositions in Spinoza's Ethics”
a thorough analysis of the role of dispositions in Spinoza's philosophy of
mind. She starts with the observation that on an ontological level Spinoza's
necessitarianism leaves no room for the reality of possibility and,
consequently, the reality of dispositions. On the other hand, Spinoza uses
dispositional terms within his philosophy of mind in order to account for
mental states and actions. According to Renz, Spinoza's view can be made sense
of if one understands dispositions as "explicable explainers." They
are "properties" that sent an epidemic function in explanatory
contexts, but they can be explained by other more basic properties of an
individual. In this manner, Spinoza's rejection of the mind as a cause behind
its activities and as bearer of mental properties can be reconciled with his
use of dispositions in explanatory contexts.
Opmerkelijk
is dat Ursula Renz de titel wel op haar pagina bij academia.edu
vermeldt maar het daar zelf niet naartoe geüpload heeft. Je moet dat dus langs
andere weg ontdekken. Wat zal haar verklaarbare uitleg zijn?
Ik
herinner eraan dat ik in het blog van 23 maart 2018 er al op wees dat de Engelse vertaling
van haar Habilitationsschrift in aantocht is:
Ursula
Renz, The Explainability of Experience.
Realism and Subjectivity in Spinoza's Theory of the Human Mind. Oxford Unversity Press,
02 July 2018.
Stan,
BeantwoordenVerwijderenBedankt weer voor een inspirerende verwijzing.
Groet,
Howard
Howard,
VerwijderenHeb je het artikel van Renz Ursula gelezen? Wat vond je ervan?
Waarom wil ze mental dispositions invoegen tussen “the human mind, which itself IS an idea” en “the human mind which HAS ideas”? Anders gezegd, “between the idea constituting a mind and ideas it has”. (blz 91)
Vooral haar vraag op blz 92 intrigeert, “Who is the subject that has the idea constituting the human mind…”
Gebruikt ze dan het woord ‘disposition’ zoals in de tweede betekenis hieronder?
1. a person's inherent qualities of mind and character.
"a sweet-natured girl of a placid disposition"
synoniemen:
temperament, nature, character, constitution, make-up, grain, humour, temper, mentality, turn of mind; informalkidney
"the book is not recommended to readers of a nervous disposition"
synoniemen:
inclination, tendency, proneness, propensity, proclivity, leaning, orientation, bias, bent, predilection
"he admired the Chief Justice because of his disposition to clemency"
2. the way in which something is placed or arranged, especially in relation to other things.
"the plan shows the disposition of the rooms"
synoniemen:
arrangement, arranging, disposal, ordering, positioning, placement, lining up, setting up, organization, configuration;
Wat denk je?