Het
eerste blog dat ik over Shlomo Pines schreef dateert alweer van vrijdag 9 maart
2018. Ik ben met het stuk dat ik daar noemde flink bezig geweest en daar wil ik
nog eens over bloggen. Voor ik dat in een volgend blog doe, wil ik eerst hier
nog enige aanvullende informatie geven over deze grote erudiete geleerde, die
beschreven wordt als een wijs man.
Hij
beheerste vele talen. Zijn vertaling uit het Arabisch waarin oorspronkelijk verscheen van Maimonides’s The Guide of the Perplexed [2 volumes, The Uiversity of Chicago Press, 1963] wordt nog steeds als dé gezaghebbende
vertaling van dat werk beschouwd.
De
Shlomo Pines Society had jarenlang een website, maar heeft die enige jaren
geleden opgeheven en documenten van Pines overgebracht naar een site op zijn
naam op academia.edu,
zoals ik in het vorige blog al meldde. Maar hoe vervelend is dat beëindigen van
een site, waardoor allerlei links, bv. op de wikipedia-pagina
over hem niet meer werken. Ik bleef verder zoeken en ontdekte toen dat Internet
Archive de data van de website van de shlomopines.org.il op verzoek van de National
Library of Israel (NLIL) in 2013 verzameld heeft. De website is dus bewaard
gebleven.
Hier
de afbeelding van de header van die eerdere website met daarachter de link
erheen.
Daarop
blijkt de tekst over Pines geschreven door dr. Carlos Fraenkel. Onder
het menu “Articles About Shlomo Pines” staat ’t in ’t Engels vertaalde DOC-artikel van Sarah Stroumsa “Shlomo Pines: the Scholar, the
Sage”, Journal Asiatique, vol CCLXXVIII, no.3-4 (1990),” en het DOC-artikel van Ze’ev W. Harvey. "On Professor
Shlomo Pines and His Approach to Jewish Thought." The Shlomo Pines Jubilee
Volume (pp. 1-15), Jeruslam Studies in Jewish Thought 7. 1988 (Y. Chipman
Trans). En onder ’t menu “bibliography” is het PDF te vinden met zijn vele werken. Allemaal stukken met
dode links op wikipedia.
Ik haal daaruit die teksten over Spinoza in het Engels en Frans (met de nummers die ze in die bibliografie hebben):
Ik haal daaruit die teksten over Spinoza in het Engels en Frans (met de nummers die ze in die bibliografie hebben):
91. Spinoza’s Tractatus Theologico-Politicus,
Maimonides and Kant, Scripta Hierosolymitana 20 [Further Studies in Philosophy]
(1968), 3–54. [Hierover in een volgend blog méér]
142. The Jewish Religion after the
Destruction of Temple and State: The Views of Bodin and Spinoza, Studies in
Jewish Religious and Intellectual History presented to Alexander Altmann, ed.
Siegfried Stein and Raphael Loewe, University, Alabama, University of Alabama
Press [with The Institute of Jewish Studies, London], 1979, 215–234.
147. Note sur la conception spinoziste
de la libert´e humaine, du bien et du mal. Bulletin de l’Association des Amis
de Spinoza 6 (Paris 1981), 13–25.
151. On Spinoza’s Conception of Human
Freedom and of Good and Evil, Spinoza —His Thought and Work [Third Jerusalem
Philosophical Encounter, 1977], ed. Nathan Rotenstreich, Jerusalem, The Israel
Academy of Sciences and Humanities, 1983, 147–159.
172. Spinoza’s Tractatus
Theologico-Politicus and the Jewish Philosophical Tradition, Jewish Thought in
the Seventeenth Century, eds. I. Twersky and B. Septimus, Cambridge, Mass.,
1987, 499–521.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten