woensdag 29 augustus 2018

Bernard-Henri Lévy brengt in «The Big Ideas» van The Stone in de NYT #Spinoza


The New York Times heeft in de filosofische serie The Stone, dit jaar een rubriek The Big Questions, « in which authors, artists, philosophers, scientists and entrepreneurs answer the question, “What does it mean to be human today?” »
Daarin verscheen op 22 augustus, vertaald uit het Frans, van Bernard-Henri Lévy: “We Are Not Born Human Our humanity is a process that begins with negation.”
Vandaag brengt de Neue Zürcher Zeitung daarvan weer een Duitse vertaling. Het is wel aardig te zien hoeveel meer woorden ’t Duits nodig heeft dan 't Engels; je kunt ook zeggen dat de Duitse vertaler nogal toelichtend vertaald.
Waarom ik er hier naar verwijs is daar Bernard-Henri Lévy zich – via Hegel – nogal op Spinoza baseert.


3 opmerkingen:

  1. Boeiend artikel, zeker op een Spinoza blog. Ben benieuwd of er iemand reageert want meedenkende schrijvers/sters ontbreken sinds maanden. Leest er nog wel iemand mee op Stan’s blog?
    Af en toe maakt iemand een randopmerking of een correctie i.v.m. een link, maar inhoudelijke bijdragen zijn lang geleden. Spijtig.
    (Oké, het waren slechts een handvol mensen die af en toe iets bijbrachten. Maar nu houdt het blijkbaar echt op. Het is een eenzame bezigheid voor Stan.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat de blogs van Stan door heel veel mensen gelezen worden. Veel blogs zijn informatief van aard en daar doen mensen hun voordeel mee. De signaleringen door Stan van secundaire literatuur zijn voor mij persoonlijk zeer belangrijk. Een enkele keer geeft een blog aanleiding tot discussie, meestal over interpretatiekwesties. Ik weet vier namen van mensen die daar van tijd tot tijd aan deelnemen (hoewel ik van Mark al een tijd niks gehoord heb). Dat zijn er inderdaad heel erg weinig, veel te weinig. Maar het is ook wel begrijpelijk dat mensen die zichzelf zouden kwalificeren als 'geïnteresseerde leek' zich niet zo gauw mengen in diepgaande discussies over interpretaties of andersoortige Spinoza-kwesties. Ik zei het al eerder, het is spijtig dat mensen die Spinoza bestuderen of bestudeerd hebben aan universiteit of hogeschool zich afzijdig houden (ze lezen de blogs wel). Maar het is niet anders.
    Vergelijk: maar één persoon houdt een lezing over een Spinoza-onderwerp, maar er zijn vele geïnteresseerde toehoorders.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ed en Henk,
    Beiden bedankt voor jullie reactie. Ik heb daar niets aan toe te voegen. Het is zoals het is. Ik blijf mijn vindingen brengen - en natuurlijk is dat niet telkens aanleiding voor discussie.

    BeantwoordenVerwijderen