maandag 27 augustus 2018

Nogmaals Pēteris Vasks’s Castillo Interior for Violin and Cello [zonder #Spinoza]





Met dank aan Rob van der Hoeden die mij erop attendeerde, zag ik dat op het blog van 16 augustus 2018 een paar dagen geleden de samensteller van het dagelijkse (ma-vrij) NPO-programma Passaggio, Pieter, liet weten dat de musici in de uitzending van de live-opname uit het Montpellier festival van dit jaar, waren: Kristine (viool) en Margarita (cello) Balanas. Deze informatie is nu ook toegevoegd aan dat NPO-programma Passaggio: "Balanas, Kristine [viool] & Balanas, Margarita [cello]."

De zussen Kristine (viool) & Margarita (cello) Balanas speelden in het gratis toegankelijke middagprogramma van de 33e editie van 't "Festival Radio France Occitanie Montpellier" onder meer dit stuk van Pēteris Vasks (1946- ) Castillo Interior for Violin and Cello.
In de toelichting: “Dit meditatieve stuk wordt twee keer onderbroken door snelle en energieke excentrieke passages. Zo zijn zowel de spirituele als de menselijke dimensies vertegenwoordigd.” [Cf.]


Dat was voor mij weer aanleiding om te zoeken of die uitvoering nog ergens te vinden was. En zie, via bovenstaande tweet
kwam ik bij de uitzending van de klassieke zender van Letland in Riga uit, waar ik de opname vandaan kon plukken om in de kop van dit blog te brengen.

Hier op Vimeo stellen de zusjes zich voor.
 
De Noor Johan Halvorsen (1864-1935) componeerde in 1894 een Passacaglia voor viool en cello (naar Händels slotdeel van zijn klavecimbelsuite in g klein, HWV 432) [Cf.]
Kristine en Margarita Balanas vertolken deze Handel - Halvorsen Passacaglia in g klein
 
 [Is dit niet veel mooier gespeeld dan Itzhak Perlman en Pinchas Zukerman, beiden op de viool [cf.]?
website Kristīne Balanas            website Margarita Balanas


Kristine Balanas, viool, speelt van Eugène Ysaÿe, “Obsession”
uit de Sonata No 2.1 Prelude, “Obsession,” Poco vivace.
Deze sonate droeg Ysaÿe op aan zijn vriend Jacques Thibaud. “The title of the first movement of Ysaÿe’s sonata, “Obsession,” reflects not only Thibaud’s obsession with Bach but with the violin as well. The opening movement interweaves quotes from the Prelude from Bach’s Partita in E major, BWV 1006, and the “Dies Irae” motif. “ [cf. dissertatie van ANDREY CURTY, A PEDAGOGICAL APPROACH TO EUGÈNE YSAŸE’S SIX SONATAS FOR SOLO VIOLIN, OP. 27, PDF]

Toevoeging 26 aug. 2019


Op deze Facebook-pagina:
Schitterende uitvoering door
Kristine and Margarita Balanas perform Castillo Interior (2013) by Pēteris Vasks
Venue- Celebration Hall at the House of Blackheads, Riga, Latvia
Video: Kaspars Kambars
Audio: Andrew Lang


Werd ook naar YouTube gebracht
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten