dinsdag 29 januari 2019

Celliste Jacqueline Hamelink speelt tijdens #Spinoza-middag in Theaters Tilburg


Naar aanleiding van nummer 3 in de filosofenreeks van Het Zuidelijk Toneel [t.w. Spinoza] organiseren Filosofie Magazine en Het Zuidelijk Toneel vanmiddag, dinsdagmiddag 29 januari, in Theaters Tilburg een Spinoza-programma. Met o.a. een bijdrage van celliste Jacqueline Hamelink, filosoof Arthur Kok en regisseur Stefaan van Brabandt. [Cf.]
Aanvankelijk zou deze middag de eerste try out plaats hebben van het door Han Kerckhoffs te spelen stuk 'Spinoza'. Het zou ook de enige keer zijn dat het stuk in een middag zou worden gespeeld. Daar de Stadsschouwburg Utrecht, die voor mij – wonend in Bilthoven - het dichtstbij zou zijn, al was uitverkocht vanaf het moment dat de speeldata werden bekend gemaakt, was die enige middagvoorstelling voor mij een goede gelegenheid om het stuk bij te wonen. Ik kon voor elkaar krijgen dat twee vrijwilligers mij met het rolstoelbusje waarover de woonzorginstelling waarin ik verblijf beschikt, mij zouden halen en brengen. Kortom, ik had het aardig voor elkaar, bezat al vele maanden een ticket en verheugde mij erop dat ik de Spinoza-voorstelling zou kunnen meemaken. Tot ik, nu ook alweer een hele poos geleden, te horen kreeg dat die middagvoorstelling alsnog was gecanceld: Han Kerckhoffs had bij nader inzien twee tryouts op één dag teveel gevonden. Wat uiteraard ook eerder bedacht had kunnen worden, maar het zij zo...

Intussen was door de coördinator van de Spinoza Kring Limburg, waarvan enige leden ook naar Tilburg wensten te komen om er het stuk bij te wonen en mij weer eens te ontmoeten, contact opgenomen met HZT om een aansluitend programma te organiseren. Dat werd opgepakt en mij werd nog aangeboden dat ik in dit middagprogramma de regisseur zou interviewen, vervolgens na een diner de avond try out kon bijwonen, waarna Theaters Tilburg mij thuis zou laten brengen. Ik heb over deze op zich verleidelijke mogelijkheid goed nagedacht, maar moest besluiten dat dit al met al te laat en te zwaar voor me zou worden. Ik woon niet voor niets in een woonzorginstelling en zou ook nooit hebben bedacht om een avondvoorstelling zo ver van huis te gaan bijwonen.

Ook op vrijdagmiddag 1 februari zal er een Spinoza-middag zijn in Theaters Tilburg en ook daarbij zal celliste Jacqueline Hamelink optreden. Zij omschrijft deze bijdrage op haar website als "Bach en filosofie. Muzikaal-filosofische presentatie", iets dat we niet lezen in het  programma van HZT [Cf.] Bij Tilburg University staat nog dat ze dit samen doet met filosoof Arthur Kok. 
Tilburg University, HOVO Seniorenacademie en Het Zuidelijk Toneel organiseren vrijdagmiddag 1 februari in Theaters Tilburg een aanvullend Spinoza-programma. Met een bijdrage van celliste Jacqueline Hamelink, filosoof Arthur Kok en lezingen van Paul Juffermans en dr. Herman de Regt. Aanvang: 15.00 uur. Locatie: Theaters Tilburg, gratis toegang.

14.45 Studio geopend
15:00 Ontvangst, koffie + thee
15:30 Lezing: Paul Juffermans
16:15 Jacqueline Hamelink
17:00 Pauze
17:15 Lezing: Herman de Regt

Voor de verwerking van mijn teleurstelling dat ik de Spinoza-voorstelling niet kan bijwonen, heb ik het niet nodig, maar toch laat ik mij troosten door de gedachte aan de BachTherapie! die Jacqueline Hamelink artistiek leider van Sounding Bodies en winnaar van de Brabant Cultuur Publieksprijs, sinds enige jaren aanbiedt:

 
Zie ook het videoportret dat Jacqueline Hamelink, ongeveer een half jaar geleden door Ruut van der Beele van Van Osch Films heeft laten maken:


1 opmerking:

  1. Stan,

    Erg jammerlijk dat het zo moest lopen. We hadden ons verheugd op een weerzien.

    BeantwoordenVerwijderen