Ik
heb mij deze dagen bezig gehouden met het volgende artikel van
• Lisa Shapiro, “How We Experience the World:
Passionate Perception in Descartes and Spinoza” dat verscheen als hoofdstuk 11
in het mede door haar geredigeerde boek: Martin Pickavé and Lisa Shapiro (eds.),
Emotion and Cognitive Life in Medieval
and Early Modern Philosophy. Oxford University Press, 2012 [cf. ook oxfordscholarship]
[NB
tussen haakjes, de Spinoza Bibliografie heeft dit niet, noemt wel het boek,
maar alleen onder verwijzing naar het hoofdstuk van Lilli Alanen]
Shapiro
geeft het genoemde artikel als PDF op haar website. Het
is geen eenvoudig artikel, maar de moeite van bestudering zeker waard: er valt
e.e.a. van op te steken. Ik kom er in een volgend blog op terug.
Zij
heeft zich, zoals blijkt uit haar CV, in sterke mate met Descartes bezig
gehouden. Zie bijvoorbeeld:
• Lisa Shapiro, “Descartes' Passions of the Soul and
the Union of Mind and Body.” In: Archiv
für Geschichte der Philosophie 85:3, (2003). [PDF]
Ook
was zij de editor en vertaalster van de Engelse uitgave van de correspondentie
tussen Descartes en prinses Elisabeth van de Palts:
• The Correspondence between Princess Elisabeth of
Bohemia and Rene Descartes. University of Chicago Press, 2007
• Het lemma 'Elisabeth, Princess of Bohemia' op Stanford Encyclopedia of Philosophy is
van haar [Cf.]
Behalve
het boven al genoemde artikel over Descartes en Spinoza, schreef ze over
Spinoza nog
• Lisa Shapiro, “Spinoza on Imagination and Affect,”
in: Sabrina Ebbersmeyer (ed.), Emotional
Minds: Passions and the Limits of Pure Enquiry in Early Modern Philosophy.
Berlin: De Gruyter, 2012, pp. 89-104. [PDF in open acces]
• Lisa C Shapiro, “Spinoza on the Association of
Affects and the Workings of the Human Mind.” In: Yitzhak Melamed (ed), Spinoza’s ‘Ethics’. A Critical Guide. Cambridge
University Press. [PDF in de vorm van een draft op haar website]
• Lisa Shapiro, “Self-Consciousness and Consciousness of Self: Spinoza on Desire and Pride,” In: Martina Reuter & Frans Svensson (eds.), Mind, Body, and Morality. New Perspectives on Descartes and Spinoza. Routledge, 19 maart 2019 [gesignaleerd in dit recente blog]
• Lisa C Shapiro, "Descartes and Spinoza on the Primitive Passions: Why So Different?" In: Noa Naaman Zauderer & Thomas Vinci (eds.), Freedom and the Passions in Spinoza's Ethics. Cambridge UP (forthcoming)
• Lisa C Shapiro, "Descartes and Spinoza on the Primitive Passions: Why So Different?" In: Noa Naaman Zauderer & Thomas Vinci (eds.), Freedom and the Passions in Spinoza's Ethics. Cambridge UP (forthcoming)
Het
gaat om de uitwerking van de lezing die ze gaf bij het Israel-Atlantic Canada
Seminar in Early Modern Philosophy dat van 19-21 mei 2013 aan het Van Leer
Jerusalem Institute werd gehouden over: “Reason, Freedom and the Passion in
Descartes and Spinoza” [cf. PDF van programma en DOC met abstracts].
Het
abstract van haar bijdrage: In Ethics 3P11 Spinoza marks three of
the affects as primary [affectum primarium].
Most interpreters reflexively note that joy [laetitia], sadness [tristitiae]
and desire [cupiditas] are primitive
passions for Spinoza, and the shift from 'primary' to 'primitive' does not seem
problematic. Nonetheless there are questions. Why these? In what sense are they
primary or primitive? How do the other affects enumerated relate to these?
These relatively fine grained questions gain force in at least three ways.
First, Spinoza's spare list differs from the list of six primitive passions set
out by Descartes: wonder [admiration], love, hatred, desire, joy, and
sadness, but it also differs from the list Spinoza himself initially sets out
in the Short Treatise. What drives Spinoza's change of mind about the
framework of our affective lives? It is usually thought that Spinoza takes on
the Stoic set of primary passions, though he leaves off fear. What about the
Stoic account is compelling, if in fact he is appropriating the Stoic account?
To address these questions, I suggest, we think of Descartes's and Spinoza's
taxonomies of the passions, and in particular of the primitive passions, not as
a basic set of motivations but rather as setting out these thinkers' frameworks
for our cognition of the world that causally affects us.
Maar
opvallend is dan dat zij in het boekje dat zij voor OUP redigeerde,
• Lisa Shapiro (ed.), Pleasure: A History. Oxford University Press, 19 July 2018 - 294 pagina's,
uitdrukkelijk geen hoofdstuk over Spinoza heeft opgenomen; de pagina waarin dat
wordt vermeld (en misschien gemotiveerd?) laat books.google
niet lezen. Ook in haar eerdere bijdrage over dit onderwerp, had ze Spinoza
overgeslagen, te weten in:
• Lisa Shapiro, “Pleasure, Pain and Sense Perception,
in: Aaron Garrett (ed.), Routledge
Companion to 18th Century Philosophy. Routledge, 2014) [pdf corrected page proofs op haar website]
Méér over Lisa Shapiro [voor ik in een volgend blog nader inga op het artikel waarmee ik dit blog opende]
• Haar univ.pagina en hier een andere universiteitspagina met uitgebreide info en vanwaar haar
foto.
• Op 7 maart 2019 houdt ze een Colloquium aan de Univ.
van Toronto [cf.]
• Haar blog bij de APA: Lisa Shapiro On Diversifying the Canon
• Op 26 jul. 2018 op Youtube gebracht: Prof. Sarah Hutton (University of York), member of the award committee, interviews Prof. Lisa Shapiro (Simon Frazer University Canada), the winner of the first Elisabeth of Bohemia and Herford Prize 2018.
• Op 26 jul. 2018 op Youtube gebracht: Prof. Sarah Hutton (University of York), member of the award committee, interviews Prof. Lisa Shapiro (Simon Frazer University Canada), the winner of the first Elisabeth of Bohemia and Herford Prize 2018.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten