Op dit boek, verschenen bij Jan Rieuwertsz, gaat Leezenberg uitgebreid in |
Voor iemand als deze blogger staat er niet veel nieuws in, maar het is nuttig dat alles wat Spinoza over "de Turken" en Mohammed schreef, hier bij elkaar staat.
Een
zinsnede als “Spinoza heeft nooit voet buiten Noord- en Zuid-Holland gezet,”
negeren we dan maar: zijn uitstapje naar Utrecht is het bescheiden, want enige
tegenvoorbeeld.
Abstract: This paper discusses the changing views of Islam and Muslims in the seventeenth-century Dutch republic, with a focus on Dutch translations of Islamic works (published mainly by the circle around philosopher Baruch de Spinoza), and on the views of Muslims and Muslim empires in Spinoza's writings. Remarkably, the latter are largely absent from Bevilacqua's otherwise exhaustive 2018 study of the changing views of Islam in Enlightenment Europe.
“Opmerkelijk genoeg ontbreekt de Spinozakring in Bevilacqua’s recente overzichtswerk over de visie op Islam in de Europese Verlichting (2018).” Schrijft Leezenberg. Nog opmerkelijker vind ik het dat Ibn Tufayl en diens filosofische vertelling Hayy ibn Yaqzan in dat boek helemaal niet voorkomt. Maar ik maak graag gebruik van zijn verwijzing naar
“Opmerkelijk genoeg ontbreekt de Spinozakring in Bevilacqua’s recente overzichtswerk over de visie op Islam in de Europese Verlichting (2018).” Schrijft Leezenberg. Nog opmerkelijker vind ik het dat Ibn Tufayl en diens filosofische vertelling Hayy ibn Yaqzan in dat boek helemaal niet voorkomt. Maar ik maak graag gebruik van zijn verwijzing naar
Alexander
Bevilacqua, The Republic of Arabic
Letters: Islam and the European Enlightenment. Harvard
University Press, 2018 – books.google
Geen opmerkingen:
Een reactie posten