woensdag 23 januari 2019

Alfred L. Ivry over ’t filosofische magnum opus van Moses Maimonides (1138-1204) zonder aandacht voor #Spinoza


Alfred L. Ivry is professor emeritus in the Skirball Department of Hebrew and Judaic Studies and the Department of Middle Eastern and Islamic Studies at New York University. He is the author, editor, or translator of ten books. Most recently, he is the author of *Maimonides' “Guide of the Perplexed”: A Philosophical Guide*; and recently edited Averroes’s Middle Commentary on Aristotle’s “De Anima” in both Arabic and Hebrew critical editions, as well as supplying an English-language translation.” Aldus de intro op zijn academia.edu-pagina, waarheen hij onlangs veel van zijn werk heeft geüpload. Zo ook de “Preface” tot zijn

Alfred L. Ivry, Maimonides’ "Guide of the Perplexed". A Philosophical Guide. The University of Chicago Press Books, 2016 - 312 pages. Behalve die Preface was ook de Introduction al bij books.google te lezen

A classic of medieval Jewish philosophy, Maimonides’s Guide of the Perplexed is as influential as it is difficult and demanding. Not only does the work contain contrary—even contradictory—statements, but Maimonides deliberately wrote in a guarded and dissembling manner in order to convey different meanings to different readers, with the knowledge that many would resist his bold reformulations of God and his relation to mankind. As a result, for all the acclaim the Guide has received, comprehension of it has been unattainable to all but a few in every generation.

Drawing on a lifetime of study, Alfred L. Ivry has written the definitive guide to the Guide—one that makes it comprehensible and exciting to even those relatively unacquainted with Maimonides’ thought, while also offering an original and provocative interpretation that will command the interest of scholars. Ivry offers a chapter-by-chapter exposition of the widely accepted Shlomo Pines translation of the text along with a clear paraphrase that clarifies the key terms and concepts. Corresponding analyses take readers more deeply into the text, exploring the philosophical issues it raises, many dealing with metaphysics in both its ontological and epistemic aspects.

Hij baseert zich op de algemeen gewaardeerde vertaling van Shlomo Pines over wie ik in maart 2018 drie blogs had [1, 2, 3]. Uit die blogs bleek dat Pines ook intensief over Spinoza schreef. Die indruk heb ik bij Ivry bepaald niet. In zijn “Guide voor Maimonides’ Guide” komt Spinoza maar 3x en dan heel beperkt voor. Zelfs in zijn
Alfred L. Ivry, “Strategies of interpretation in Maimonides'Guide of the perplexed.” [In: Jewish History, Vol. 6 ##1-2, 1992, pp. 113-130 - cf. academia.edu en PDF] komt Spinoza’s interpretatie niet aan de orde.
Toch vond ik het nuttig in dit blog op hem te wijzen: voor degenen die de Gids van Maimonides willen lezen en daarbij wel een gids kunnen gebruiken. Maar jammer dat Ivry in die toelichting niet meer ingaat op Spinoza’s lezing van Maimonides.

Om enig tegenwicht te bieden haal ik hierna een (slechts deels te lezen) paragraaf naar binnen uit
Seymour Feldman, Chapter 12: “Maimonides - A Guide for Posterity. “ In: Kenneth Seeskin (ed.), The Cambridge Companion to Maimonides. Cambridge University Press, 2005

De redacteur van dat werk, Kenneth Seeskin, had - het zij nog tussen haakjes vermeld – in 1991 op zijn beurt ook een Maimonides: A Guide for Today’s Perplexed geschreven [cf. books.google] dat niet onaardig gerecenseerd was door Ivry.



Ik voeg nog toe:

Kenneth Seeskin, Review of Maimonides' Guide of the Perplexed: A Philosophical Guide by Alfred L. Ivry. In: Journal of the History of Philosophy 55 (2):345-346 (2017)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten