maandag 21 januari 2019

#Spinoza en Simon van der Stel (4)



Henrik Adriaan van Reede van Drakestein
(1636-1691), gouverneur van Malabar,
Frontispiece Hortus Indicus Malabaricus, 1678
Gezicht op de Tafelbaai, Kaap de Goede Hoop
Vandaag verscheen het vierde deel van Wim Goris’ zoektocht naar de mededeling van journalist Peter Kolbe (1675-1726) dat hij bij een bezoek dat hij bracht aan de gouverneur van de Kaap de Goede Hoop, Simon van der Stel (1639–1712) op een tafeltje, naast de Koran en het boek van Flavius Josephus over de Joodse oorlog, de Ethica van Spinoza had zien liggen.

Het wordt inmiddels een heel groot verhaal naar de achtergrond van een heel klein feitje en het vinden van een antwoord op de vraag of het wel om een feit gaat. Intussen komen we heel wat geschiedenis te weten...

1 opmerking:

  1. Beste Stan,
    Dank voor je aardige woorden bij deze artikelen tot nu toe. Inderdaad, de concrete Spinoza inhoud is beperkt. Houd er alsjeblieft rekening mee dat ik het artikel 'Spinoza en Simon van der Stel' oorspronkelijk aan Voertaal had aangeleverd als één geheel. Dat ene artikel is ten behoeve van internet uitgesplitst in vermoedelijk zes, misschien zeven afzonderlijke genummerde artikelen.

    Mijn doelstelling is om meer te weten te komen over Simon van der Stel. Daarvoor gebruik ik als vertrekpunt een heel klein feitje, een bladzijde van een boek uit 1719/1726 waarin Spinoza wordt genoemd. Ik laat zien waarom die vermelding in de geschiedschrijving van Zuid-Afrika terzijde is geschoven en dus vrijwel niet is onderzocht. Dat doe ik dus wel.

    Als ik de vraag "heeft Simon van der Stel Spinoza gelezen?" positief kan beantwoorden dan ben ik in een paar bladzijden klaar en kan ik leuke dingen gaan doen. Als ik dat niet kan, dan moet ik meer moeite doen en ga ik verschillende onderzoeksrichtingen uit. Ik kan dan zeggen wat ik wél weet, maar het is volgens mij niet mogelijk om iets wat niet is definitief vast te stellen.

    Als je onze Spinoza blog-lezers niet teleur wilt stellen, is het misschien een idee om alleen het laatste artikel in deze serie te publiceren, met een verwijzing naar de vorige delen. Hoe dan ook ben ik erg blij dat jij mijn publicatie wilt melden op je zeer gewaardeerde Spinoza blog.

    Vriendelijke groet
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen