Dhr. Constant Vecht op 16 maart 2016 in stand 149 van “Kunstzalen A. Vecht” op de TEFAF bij het "Graat-Spinoza-schilderij" [foto door blogger]
“Dit was in het vorige jaar toch dé grote opwinding op
mijn vakgebied: de ontdekking van een nieuw-oud gesigneerd (1665) portret van
Spinoza door Berend Graat, tot stand gekomen dank zij inzet van zijn intieme
vriend en ‘medewerker’ Joh. Bouwmeester.”
Deze
tweet met - typisch Wim Klever – weer een aaneenrijging van
onvolkomenheden, wordt voor mij aanleiding om het weer eens over dit schilderij
te hebben. Het is opvallend stil rondom dit Spinoza-schilderij.
Maar
eerst de fouten in Klevers tweet, waarmee hij die stilte gisteren doorbrak:
Het was niet vorig jaar, maar in maart 2016 dat de
eigenaar Constant Vecht dit in 2013 door hem verworven schilderij op de TEFAF
aanbood samen met het door hem gesponsorde onderzoek, waarmee hij aantoonde dat
het om een schilderij van Spinoza ging.
Het zou geschilderd en gesigneerd zijn door Barend
Graat, niet Berend Graat.
Het is linksonder gesigneerd met BGF / 1666 - en dus
niet 1665.
En het "tot stand gekomen dank zij inzet van zijn
intieme vriend en ‘medewerker’ Joh. Bouwmeester" is iets dat Klever er
geheel zelf bij verzint.
Enfin,
tot zover de aanleiding voor dit blog.
In
2016 had ik veel blogs (waaronder enkele gastblogs) over het schilderij, maar
sindsdien is het vrij stil en lijkt er geen schot te komen in het bepalen van de
authenticiteit van het schilderij.
Aan
het eind van het blog van 23-05-2016, “Open brief aan de eigenaar van het
'Graat-Spinoza'-portret” staan de links naar vele eerdere blogs over het
onderwerp. Hierna volgden nog het blog van 18-08-2016: “Discussie over het
'Graat-Spinoza'-schilderij verplaatst naar de VS” en het blog van 27-08-2016: 'Graat-Spinoza-schilderij' op het
Authentication in Art Congress. Eind
2016 concludeerde ik in het blog van 30-12-2016: » 2016
bracht én een nieuw Spinoza-schilderij én twijfel erover. « Hierop schreef ik het blog van 16-01-2017: “Waarom ik denk dat het
'Graat-Spinoza'-schilderij een vervalsing is.” Tot slot was er het blog van 12-03-2017: » ‘Graat-Spinoza’-schilderij een jaar op internet «. Op de
meeste blogs verschenen uitgebreide reacties van de heer Vecht.
Kunsthistorica
Anna Koldeweij schreef, bijgestaan door Kunsthistoricus Gary Schwartz, een
artikel over het portret. Ook prof. Manuth uit Nijmegen en Norbert Middelkoop
(Amsterdam Museum), zouden haar hebben geadviseerd - zo bleek uit een reactie dit
jaar op dit blog van 24 oktober 2017 (waarschijnlijk van de heer Vecht). Voor zover mij bekend is dat
artikel echter nog nergens verschenen.
Hoe
dan ook, sinds de informatie en discussie over dit schilderij in 2016 en 2017,
was het dit jaar erg rustig. Zal er dan volgend jaar eindelijk meer duidelijkheid over komen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten