Wie
dat ook mogen zijn, nihilistische atheïsten, Spinozisten kunnen daaronder m.i. niet
begrepen zijn. Tot heden heb ik de boeken
van “filosoof én theoloog” eenvoudigweg genegeerd (ik noem er hieronder een
aantal). De combinatie filosoof én theoloog is al iets dat ik wantrouw… Ik
proef dat er hoe dan ook van “iets transcendents” (hoe oningevuld verder ook) wordt
uitgegaan.
Nu begin ik echter te twijfelen: zou ik dit komende boek toch niet eens moeten lezen? Om te zien of iemand die toch vooral “in Spinoza is” iets aan zo’n boek kan hebben? Die twijfel is ontstaan door de enthousiaste bespreking die Taede A. Smedes deze zomer wijdde aan Spinoza: de Brieven over God, uit het Latijn vertaald en toegelicht door Karel D’huyvetters [cf.]. Hij kondigde daarin aan: “Ik ben van plan om op de belangstelling voor dat godsbeeld [van Spinoza] onder atheïsten overigens binnenkort terug te komen.” Maar dat heeft hij op zijn blog tot heden nog niet gedaan. Zou hij dat misschien in zijn nieuwe boek doen? Want weer wordt een boek aangekondigd van
Taede
A. Smedes, Thuis in de kosmos. Het Epos
van Evolutie en de vraag naar de zin van ons bestaan. Amsterdam University
Press |
februari 2018 [hier op zijn website] Nu begin ik echter te twijfelen: zou ik dit komende boek toch niet eens moeten lezen? Om te zien of iemand die toch vooral “in Spinoza is” iets aan zo’n boek kan hebben? Die twijfel is ontstaan door de enthousiaste bespreking die Taede A. Smedes deze zomer wijdde aan Spinoza: de Brieven over God, uit het Latijn vertaald en toegelicht door Karel D’huyvetters [cf.]. Hij kondigde daarin aan: “Ik ben van plan om op de belangstelling voor dat godsbeeld [van Spinoza] onder atheïsten overigens binnenkort terug te komen.” Maar dat heeft hij op zijn blog tot heden nog niet gedaan. Zou hij dat misschien in zijn nieuwe boek doen? Want weer wordt een boek aangekondigd van
In
dit genre schreef hij al meer boeken:
Taede
A. Smedes, God, Iets of Niets? De
postseculiere maatschappij tussen 'geloof' en 'ongeloof'. Amsterdam:
Amsterdam University Press, 2016 (2e druk)
Citaat uit de voorlaatste
paragraaf [volgens bespreker Johan Bergé PDF]
“Een houding van geloof resoneert met vertrouwen en gelatenheid, van zoeken, niet naar iets dat we kwijt zijn en verlangen, maar zoeken vanuit het vertrouwen dat we al gevonden zijn. En wat we zoeken is het suizen van de stilte dat zich verbergt achter de beelden ervan en de taal erover. Geloof is een attitude van vertrouwen en hoop (weg zekerheid), een waagstuk en die houding geldt ook tegenover de wereld als geheel. Dit is een post-theïstisch geloof dat zowel ‘gelovigen’ als ‘ongelovigen’ kunnen onderschrijven, waarin ze elkaar kunnen ontmoeten, als reizigers rond een kampvuur in de wildernis.”
“Een houding van geloof resoneert met vertrouwen en gelatenheid, van zoeken, niet naar iets dat we kwijt zijn en verlangen, maar zoeken vanuit het vertrouwen dat we al gevonden zijn. En wat we zoeken is het suizen van de stilte dat zich verbergt achter de beelden ervan en de taal erover. Geloof is een attitude van vertrouwen en hoop (weg zekerheid), een waagstuk en die houding geldt ook tegenover de wereld als geheel. Dit is een post-theïstisch geloof dat zowel ‘gelovigen’ als ‘ongelovigen’ kunnen onderschrijven, waarin ze elkaar kunnen ontmoeten, als reizigers rond een kampvuur in de wildernis.”
Taede
A. Smedes, God én Darwin: Geloof kan niet
om evolutie heen. Amsterdam: Nieuw Amsterdam Uitgevers, 2009
Taede
A. Smedes, God en de menselijke maat:
Gods handelen en het natuurwetenschappelijk wereldbeeld. Zoetermeer:
Meinema 2006
Enfin, nu dan dus
Geen opmerkingen:
Een reactie posten